Finland måste ha en självständig och trovärdig förmåga att upprätthålla sin gränssäkerhet. Hinderstängslet som uppförs vid östgränsen är en betydande del av denna förmåga. Hinderstängslet effektiverar vår gränsövervakning här och nu. Det stärker kontroll av störningar vid gränsen på ett betydande sätt. Ett fysiskt hinderstängsel är i praktik nödvändigt i situationer med instrumentaliserad eller omfattande olaglig inresa. Hinderstängslet minskar också Finlands beroende av den ryska gränsbevakningens effektivitet.
Östgränsens hinderstängselprojekt fortskrider
Hinderstängselprojektet framskrider enligt planerna i sin tajta tidtabell och inom sin budget på 362 miljoner euro. Byggandet av hinderstängslet, vägarna och den tekniska övervakningen pågår i full utsträckning på projektets alla målområden från östra Finska viken till Virtaniemi i Enare. Projektområdets cirka 1 000 landägare har hörts i ärendet och de har delgivits byggbesluten, med vilka användningsrätt till hinderstängselområdet inlöses. Innan hinderstängslets uppförande har trädbeståndet avlägsnats från hela hinderstängslets område.
Sammanlagt har man uppfört cirka 139 km av hinderstängsel. De första 12 målområden har tagits emot och i Gränsbevakningsväsendets bruk. Målområdenas underhållsplaner har förberetts och de kompletteras. De första inlösningsförrättningsmöten för att fastställa markägarersättningarna har inletts. Projektet sysselsätter mer än 550 personer, av vilka cirka 450 personer arbetar på byggen eller hos materialleverantörer. Sammanlagt har man utfört säkerhetsutredning för över 2 000 personer.
Enligt helhetsplanen kommer man att bygga cirka 200 kilometer av hinderstängsel längs vår 1300 kilometer långa östgräns. Målsättningen är att hela hinderstängslet blir färdigt under året 2026 och majoriteten av målområden blir färdiga före sommaren. Huvuddelen av hindret kommer att byggas längs den sydöstra gränsen, som hör till gränsövervakningens fokusområden. Det vore orimligt att bygga hinderstängslet för hela gränsens längd.
Hinderstängslet är en helhet, som består av stängslet, vägen och den trädlösa öppningen som går bredvid stängslet samt tekniska övervakningen. Denna helhet kommer att vara ett viktigt verktyg för gränsövervakningen. Inte ens denna helhet i sig är en lösning på något hot, utan den är en del av gränsövervakningen. Hinderstängslet ger Gränsbevakningsväsendet mer tid att reagera och underlättar kontroll av störningssituationer på ett avgörande sätt genom att avslöja, förhindra, fördröja och styra människornas rörlighet vid gränsen. Med hjälp av vägen som byggs bredvid stängslet kan Gränsbevakningsväsendet reagera betydligt fortare på händelser vid riksgränsen jämfört med den nuvarande situationen. Övriga medel till effektivering av gränsövervakningen, såsom ökning av antalet personal och teknisk övervakning vid gränsområdena, skulle inte vara billigare eller snabbare alternativ till hinderstängslet. Hinderstängslets livscykel är cirka 50 år, men det tekniska övervakningssystemet måste förnyas med cirka tio års mellanrum.
Stängselnätet kommer att vara en halv meter högre (3,5 m) och tätare än tidigare planerat för att främja hindrets effekt. Fästen och konstruktionen av stängslet, portarna och cylinderhindren har förbättrats. Sättet att installera pontonvägar som byggs på våta områden har också ändrats. Hinderstängslet uppförs på gränsöppningen vid rikets gränslinje. Tekniska övervakningslösningar utvecklas vidare.
En miljöutredning har utarbetats om hinderstängselprojektet. Sydöstra Finlands NTM-central beslöt utifrån miljöutredningen att konsekvensbedömningen i enlighet med lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017) tillämpas inte på hinderstängslet. Betydande miljökonsekvenser som konstaterats i utredningen beaktas i hinderstängselprojektet så att konsekvenserna kan behållas på godtagbar nivå. Utöver användningserfarenheter följs bland annat beteendet av djur vid stängslet.
Riksdagen godkände regeringens proposition om ändring av gränsbevakningslagen i mars 2025, och lagändringen trädde i kraft den 1 maj 2025. I och med lagändringen avgörs ersättningsfrågorna angående Östgränsens hinderstängsel-projekt av Lantmäteriverket i enlighet med lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter 603/1977. Syftet är att utnyttja den omfattande kompetensen och erfarenheten inom markägarersättningar. Markägarförhållandena förblir samma även efter att Gränsbevakningsväsendet fått användningsrätt till hinderstängselområdet.
Genom att acceptera cookies aktiverar du inbäddade Yotube-video: Byggandet av piloten av östgränsens hinderstängsel.
Sidan finns även på skoltsamiska och nordsamiska.
Meddelanden om ärendet
-
2.9.2024 12.23Östgränsens hinderstängselprojekt fortskrider
-
26.10.2023 10.00Byggandet av piloten av östgränsens hinderstängsel slutfördes, verkställandet av nästa fas i gång
-
17.10.2023 8.55Uppförandet av östgränsens hinderstängsel fortskrider – välkommen till medietillfället 26.10.2023
-
30.5.2023 15.15Uppförandet av pilotstängslet framskrider
-
14.4.2023 15.00Byggandet av östgränsens hinderstängsel har påbörjats