Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Выберите язык По-русски
  • Vállje giela Davvisámegiella
Gränsbevakningsväsendet
Till söksidan
  • Startsida
  • Våra uppgifter
    • Gränsövervakning
    • Gränskontroller
    • Sjöräddning
    • Bekämpning av miljöskador
    • Brottsbekämpning
    • Försvar och beväringstjänst
    • Internationellt samarbete
  • Anvisningar och att uträtta ärenden
    • Anvisningar till resenärer
    • Anvisningar till trafikidkare
    • Gränszonstillstånd
    • Anvisningar till personer som rör sig till havs
    • Kontaktuppgifter
    • Respons
  • Berättelser från Gränsbevakningen
    • Gränsbevakningsväsendets historia
    • Gränsmuseet
    • Sjöbevakningsmuseet
    • Förening och gillen
    • Stiftelsen Rajamme vartijain säätiö
    • Gransmuseets webbutställningar
  • Ansvarsfull aktör
    • Värderingar och etiska regler
    • Forskning och utveckling
    • Projekt
    • Bibliotek och datatjänst
    • Utbildning
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Visselblåsarskydd
  • Information om oss
    • Ledning och organisation
    • Strategi, planering och uppföljning
    • Årsberättelser och ansvarsrapport
    • Gränshundar
    • Arbeta vid Gränsbevakningen
    • Materiel
    • Dataskydd och behandling av personuppgifter
    • Beskrivning av handlingars offentlighet
  • Aktuellt
    • Nyheter och meddelanden
    • Begränsningar på ryska medborgarnas inresa
    • Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
    • Sociala medier
    • Kungörelser och offentlig delgivning
    • Anskaffning av bevakningsfartyg
    • Östgränsens hinderstängsel
    • Anskaffning av kombinationsflygplan
En kustpatrullbåt i skärgården.

Fartygs- och båtmaterielen

Fartygs- och båtmaterielen används för sjöräddning, gräns- och sjösäkerhetsuppdrag, bekämpning av miljöskador samt för att sköta andra lagstadgade uppgifter även i samarbete med andra myndigheter. Materielen består av större bevakningsfartyg och båtar av olika typer.

  • Gränsbevakningsväsendet
  • sv
  • Information om oss
  • Materiel
  • Till havs
  • Bevakningsfartyget Turva på havet.

    Bevakningsfartyget Turva

    Ett bevakningsfartyg för upprätthållandet av gränssäkerheten året om, för uppgifter inom allmän ordning och säkerhet, spanings- och sjöräddningsuppdrag samt för övervakning av fiske och trafiken på sjön i alla Östersjöns förhållanden.

    Tekniska uppgifter

    Längd: 95,9 m
    Bredd: 17,4 m
    Djupgående: 5,0 m
    Maskineffekt: 11 600 kW
    Hastighet: 18+ knop
    Övrigt: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle), LARS (Launch and Recovery System).

    Egenskaper

    Övervaknings- och ledningsplattform, 1 000 m3 tank för insamlad olja och 200 m3 kemikalietank.
    Multifunktionsförmåga att betjäna i många myndigheters uppdrag.
    Sjöräddning med effektiv styrförmåga (Dynamic Positioning), ledningsutrustning, båtar och helikopterplattform.

  • Bevakningsfartyget Tursas på havet.

    Bevakningsfartyget Tursas

    Ett bevakningsfartyg för upprätthållandet av gränssäkerheten året om, spanings- och sjöräddningsuppgifter, för uppgifter inom allmän ordning och säkerhet samt för övervakning av fiske och trafiken på sjön i alla Östersjöns förhållanden.

    Tekniska uppgifter

    Längd: 61,3 m
    Bredd: 10,2 m
    Djupgående: 4,2 m
    Deplacement: 1 250 ton
    Maskineffekt: 3 250 kW
    Hastighet: 14 knop
    Bogserkraft: över 25 ton
    Övrigt: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle).

    Egenskaper

    Oljebekämpningsförmåga.

  • Bevakningsfartyg Uisko på havet.

    Bevakningsfartyget Uisko

    Ett bevakningsfartyg för upprätthållandet av gränssäkerheten året om, spanings- och sjöräddningsuppgifter, för uppgifter inom allmän ordning och säkerhet samt för övervakning av fiske och trafiken på sjön i alla Östersjöns förhållanden.

    Tekniska uppgifter

    Längd: 61,3 m
    Bredd: 10,2 m
    Djupgående: 4,2 m
    Deplacement 1 250 ton
    Maskineffekt: 3 250 kW
    Hastighet: 14 knop
    Bogserkraft: över 25 ton
    Övrigt: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle).

    Egenskaper

    Oljebekämpningsförmåga.

  • En kustpatrullbåt i skärgården.

    Kustbevakningsbåt

    En kustbevakningsbåt är planerad som fartyg under tjällossning och året runt. Med modullösningarna kan båten utrustas enligt situationen som gäller. 

    Tekniska uppgifter

    Längd: 20,0 m
    Bredd: 6,3 m
    Djupgående: 1,4 m
    Deplacement 44,5 ton
    Maskineffekt: 1 340 kW
    Hastighet: 15+ knop.

    Egenskape

    Utrustningsflotte. Oljebekämpning i öppet hav.

  • En patrullbåt på havet.

    Patrullbåt

    Patrullbåten ska planeras som en båt med ett skrov för utförande av Gränsbevakningsväsendets mångsidiga uppdrag. Patrullbåten har planerats att röra sig i Finlands områdesvatten i alla förhållanden med öppet hav.

    Tekniska uppgifter

    Längd: 13,5 m
    Bredd: 3,8 m
    Djupgående: 0,75 m
    Deplacement: 14,1 ton
    Maskineffekt: 1 000 kW
    Hastighet: 40+ knop
    Övrigt: vattenjetpropulsion.

  • En snabb patrullbåt i hög hastighet i en skärgårdsmiljö.

    Snabb båt

    En snabb båt är planerad att verka i skärgården och den har förmågan att fungera i lågt vatten. Båtens huvudsakliga uppgift är att vara sjöbevakningsstationens basverktyg vid sidan av patrullbåten. Båten används särskilt i övervaknings- och sjöräddningsuppdrag som kräver snabba reaktioner.

    Tekniska uppgifter

    Längd: 8,5 m
    Bredd: 3,0 m
    Djupgående: 0,6 m
    Deplacement: 2,5 ton
    Maskineffekt: 440 kW
    Hastighet: 40+ knop
    Övrigt: 2 st. utombordsmotorer.

  • En svävare på havet.

    Svävaren Ivanoff IH-6 (IA08)

    Räddningsfartyg för tjällossningen. Passar utmärkt för spaning och sjuktransporter i skärgården. Behöver inga särskilda farleder. 

    Tekniska uppgifter

    Längd: 5,44 m
    Bredd: 2,55 m
    Höjd över vattenytan: 2 m
    Hoverhöjd: 25 cm
    Total massa: 700 kg
    Hastighet: 35+ knop
    Passagerare: 2 + 4.

  • En fyrkantig båt med bogramp och vinsch.

    Alucat W18 CAB6 RVL

    Båten används för gränsbevakning samt transport- och räddningsuppdrag på inre vattenvägar. (Konstruktionskategori C.)

    Tekniska uppgifter

    Längd: 8,8 m
    Bredd: 2,5 m
    Djupgående: 0,6 m
    Deplacement: 3 ton
    Maskineffekt: 2* 111 kW
    Hastighet: 35+ knop
    Övrigt: En bogramp, en vinsch.

  • Illustrativ bild om stor fartyg med helikopterplattform.

    De nya bevakningsfartygen

    Gränsbevakningsväsendet anskaffar två nya multifunktionella utsjöbevakningsfartyg (Projektet Bevakningsfartyg 2025).

    Huvudsakliga uppgifter är övervakning av gränserna, övervakning och tryggande av den territoriella integriteten i Finland, sjöräddning och bekämpning av miljöskador. Övriga uppgifter är militärt försvar, att fungera som ett ledningsfartyg vid specialsituationer till havs samt övervakning av sjötrafiken och objekt till havs.

    LNG (kondenserat naturgas) har valts som primärt bränsle för de nya fartygen så här inledningsvis. Ett alternativ är också LBG (kondenserat biogas).

    Tekniska uppgifter

    Längd: 98 m
    Bredd: 17,6 m
    Djupgående: 5,1 m
    Maskineffekt: 12 MW

    Egenskaper

    Som maskinlösning har valts en hybrid, som består av dual fuel-motor samt likströmsnät och batteriuppsättning. 

    Övervaknings- och ledningsplattform, 1 180 m3 tank för insamlad olja. Värmekamerar, övervakningssensorer och sjöbevakningsradar. 

    Multifunktionsförmåga att betjäna i många myndigheters uppdrag.

    Sjöräddning med effektiv styrförmåga (Dynamic Positioning), ledningsutrustning, Fast rescue-båtar och helikopterplattform. Massevakueringskapacitet på mer än 400 personer.

    (Illustrativ bild.)

Bilderna på webbsidorna är endast avsedda för Gränsbevakningsväsendets bruk. Bildförfrågan kan skickas till adressen viestinta(at)raja.fi.

  • På land
  • I luften

Gränsbevakningsväsendets logo

Gränsbevakningsväsendet

Telefonväxel +358 295 420 000
[email protected]

 

Sjöräddningens larmnummer,
endast i nödsituationer till sjöss

+358 294 1000

 

  • Våra uppgifter
  • Anvisningar och att uträtta ärenden
  • Berättelser från Gränsbevakningen
  • Ansvarsfull aktör
  • Information om oss
  • Aktuellt

Ta kontakt

  • Kontaktuppgifter
  • Ge respons
  • Registratur: [email protected]

Gränsbevakningsväsendets faktureringsadress

  • Faktureringsadress

Gränsbevakningsväsendet i social media

  • Gränsbevakningsväsendets alla sociala kanaler
  • Tillgänglighetsutlåtande
  • Dataskydd
  • Användarvillkor

 

© 2020

  • Startsida
  • Våra uppgifter
    • Gränsövervakning
    • Gränskontroller
    • Sjöräddning
    • Bekämpning av miljöskador
      • Bekämpningsmetoder och utrustning
      • Övervakning och förebyggande verksamhet
      • Internationellt samarbete och avtal
    • Brottsbekämpning
    • Försvar och beväringstjänst
      • Militärtjänst vid Raja
      • Specialgränsjägare vid Raja
    • Internationellt samarbete
  • Anvisningar och att uträtta ärenden
    • Anvisningar till resenärer
      • Anvisningar om gränsövergång till resenärer
      • Pass och andra resehandlingar
        • Handling som krävs för en minderårig persons resa
      • Gränskontrollautomat
      • Anvisningar om gränsövergång till båtfarare
        • Anvisningar till sjömän
        • Gränskontroller av fritidsbåtar i Saima kanal
      • Vanliga frågor om resor
      • Finlands östligaste punkt
    • Anvisningar till trafikidkare
    • Gränszonstillstånd
    • Anvisningar till personer som rör sig till havs
      • Anvisningar för båtfarare
      • Anvisningar för alla som rör sig på isen
      • Sjöräddningsanvisningar
      • Hjälp båtägarens säkerthetshandbok
      • Åtgärdskort för nöd- eller olyckssituationer
      • Ansök om tillstånd för användning av nödsignaler
      • Föråldrade nödsignaler
      • Larmmeddelanden och sjöradiotrafik
    • Kontaktuppgifter
      • Faktureringsadress
      • Samtalspriset till 0295-nummer
    • Respons
      • Respons på verksamhet
      • Respons på webbplatsen
  • Berättelser från Gränsbevakningen
    • Gränsbevakningsväsendets historia
    • Gränsmuseet
      • Gränsmuseets kontaktuppgifter och förbindelser 
    • Sjöbevakningsmuseet
    • Förening och gillen
    • Stiftelsen Rajamme vartijain säätiö
    • Gransmuseets webbutställningar
      • De flygande gränsmännens väg från 1930-talet till i dag
      • Gränsbevakningsväsendets beredskapsplutoner 1992–2022
  • Ansvarsfull aktör
    • Värderingar och etiska regler
      • Etiska regler
    • Forskning och utveckling
      • Forskningstillstånd
    • Projekt
      • OILART
      • OILSAREX
      • Valvonta 2
      • EU-HYBNET
      • D4FLY
      • CISE
      • Smarta gränser
        • EES
        • ETIAS
    • Bibliotek och datatjänst
    • Utbildning
      • Som gränsbevakare
        • Ansökan till grundkurs för gränsbevakare och inträdesprov
        • Vanliga frågor om grundkursen för gränsbevakare
      • Som officer
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Visselblåsarskydd
  • Information om oss
    • Ledning och organisation
    • Strategi, planering och uppföljning
      • Lagar och förordningar
    • Årsberättelser och ansvarsrapport
    • Gränshundar
    • Arbeta vid Gränsbevakningen
      • Bli dykare
      • Bli luftfartygsmontör
    • Materiel
      • På land
      • Till havs
      • I luften
    • Dataskydd och behandling av personuppgifter
    • Beskrivning av handlingars offentlighet
  • Aktuellt
    • Nyheter och meddelanden
      • Skjutnings- och bullermeddelande
      • Bloggar och nyhetsbrev
    • Begränsningar på ryska medborgarnas inresa
      • Vanliga frågor om inverkan av begränsningar på inresa
    • Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
      • Ankomst till Finland till följd av kriget i Ukraina
    • Sociala medier
    • Kungörelser och offentlig delgivning
    • Anskaffning av bevakningsfartyg
    • Östgränsens hinderstängsel
      • Vanliga frågor om östgränsens hinderstängsel
    • Anskaffning av kombinationsflygplan