Hyppää sisältöön

  • Etusivu
  • Tehtävämme
    • Rajojen valvonta
    • Rajatarkastukset
    • Meripelastus
    • Ympäristövahinkojen torjunta
      • Ympäristövahinkojen torjuntamenetelmät ja kalusto
      • Ympäristövahinkojen valvonta ja ennaltaehkäisy
      • Kansainvälinen yhteistyö ja sopimukset
      • Ympäristövahinkojen torjunnan tietojärjestelmän uusiminen - tietoa sidosryhmille
    • Rikostorjunta
    • Maanpuolustus ja varusmiespalvelus
      • Tule varusmiespalvelukseen rajalle
        • Varusmiespalvelus Onttolassa
        • Varusmiespalvelus Ivalossa
      • Erikoisrajajääkäriksi Rajalle
        • Hakeminen erikoisrajajääkärin koulutukseen
        • Usein kysyttyä erikoisrajajääkärin koulutuksesta
      • Viestintävarusmieheksi Rajalle
    • Kansainvälinen yhteistyö
  • Asiointi ja ohjeet
    • Ohjeita matkailijoille
      • Ohjeet matkustajille rajanylitykseen
      • Rajatarkastusautomaatti
      • Passi ja muut matkustusasiakirjat
        • Alaikäisen matkustamiseen vaadittava asiakirja
      • Ohjeet veneilijöille rajanylitykseen
        • Ohjeet merimiehille
        • Huvialusten rajatarkastukset Saimaan kanavalla
      • Usein kysyttyä matkustamisesta
      • Suomen itäisin piste
    • Ohjeita liikenteenharjoittajille
    • Rajavyöhykelupa
    • Ohjeita vesilläliikkujille
      • Ohjeita veneilijöille
      • Ohjeita jäällä liikkujille
      • Meripelastusohjeet
      • Apua! – Veneilijän turvallisuusopas
      • Hätä-/onnettomuustilanteiden toimenpidekortit kotimaanliikenteen matkustaja-aluksille
      • Hätäilmoitukset ja meriradioliikenne
      • Luvanvaraisten hätämerkkien käyttölupa
      • Hätämerkinantovälineiden hävittäminen
    • Yhteystiedot
      • Laskutusosoite
      • Puhelun hinta 0295-alkuisiin numeroihin
    • Palaute
      • Palaute toiminnasta
      • Palaute verkkosivuista
  • Tarinoita Rajalta
    • Rajavartiolaitoksen historia
    • Rajamuseo
      • Rajamuseon yhteystiedot ja kulkuyhteydet
    • Merivartiomuseo
    • Yhdistys ja killat
    • Rajamme vartijain säätiö
    • Rajamuseon verkkonäyttelyt
      • Ilmojen rajamiesten tie 1930-luvulta nykypäivään
      • Rajavartiolaitoksen valmiusjoukkueet 1992−2022
  • Vastuullinen toimija
    • Arvot ja eettinen säännöstö
      • Rajavartiolaitoksen eettinen säännöstö
    • Tutkimus ja kehittäminen
      • Tutkimuslupa
    • Hankkeet
      • ARESIBO
      • OILART
      • OILSAREX
      • ResQU2
      • VALVONTA 2
      • EU-HYBNET
      • D4FLY
      • CISE
      • Älykkäät rajat
        • EES
        • ETIAS
    • Kirjasto ja tietopalvelu
    • Koulutus
      • Rajavartijakoulutus
        • Rajavartijan peruskurssille hakeminen ja pääsykokeet
        • Usein kysyttyä rajavartijan peruskurssista
      • Upseerikoulutus
        • Sotatieteelliset perustutkinnot
        • Upseerin jatkokoulutus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
  • Tietoa meistä
    • Johto ja organisaatio
    • Hallintoyksiköt
      • Kaakkois-Suomen rajavartiosto
        • Kaakkois-Suomen rajavartioston organisaatio
      • Kainuun rajavartiosto
        • Kainuun rajavartioston organisaatio
      • Lapin rajavartiosto
      • Pohjois-Karjalan rajavartiosto
        • Pohjois-Karjalan rajavartioston organisaatio
      • Länsi-Suomen merivartiosto
      • Suomenlahden merivartiosto
      • Vartiolentolaivue
        • Vartiolentolaivueen organisaatio
      • Raja- ja merivartiokoulu
    • Strategia, suunnittelu ja seuranta
      • Lait ja säädökset
    • Vuosikertomukset
    • Tule töihin Rajalle
      • Virkaehtosopimusasiakirjat
    • Rajakoirat
    • Kalusto
    • Ulkopuolinen rahoitus
      • Sisäisen turvallisuuden rahasto
      • Euroopan meri- ja kalatalousrahasto
    • Kuvaus asiakirjajulkisuudesta
    • Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Ampuma- ja melutiedotteet
      • Kuulutukset ja yleistiedoksiannot
    • Ukrainan sodan vaikutukset maahantuloon
      • Saapuminen Suomeen Ukrainan sodan seurauksena
    • Blogit ja uutiskirjeet
    • Sosiaalinen media
    • Valvontalentokoneet korvattava
    • Vartiolaivojen hankinnat
    • Rikostorjunta ydintehtävänä
    • Jukajärven marssi
  • Valitse Kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Выберите язык По-русски
  • language-version-selection.select-language.se Davvisámegiella
Rajavartiolaitos
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Tehtävämme
  • Asiointi ja ohjeet
  • Tarinoita Rajalta
  • Vastuullinen toimija
  • Tietoa meistä
  • Ajankohtaista
Rannikkovartiovene saaristossa.

Laiva- ja venekalusto

Laiva- ja venekalustoa käytetään meripelastukseen, raja- ja meriturvallisuustehtäviin, ympäristövahinkojen torjuntaan sekä muiden lakisääteisten tehtävien hoitamiseen myös yhteistoiminnassa muiden viranomaisten kanssa. Kalusto koostuu isompikokoisista ulkovartiolaivoista sekä erityyppisistä veneistä.

  • Rajavartiolaitos
  • fi
  • Tietoa meistä
  • Kalusto
  • Merellä
  • Vartiolaiva Turva merellä.

    Vartiolaiva Turva

    Ulkovartiolaiva ympärivuotiseen rajaturvallisuuden ylläpitoon, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtäviin, etsintä- ja meripelastustehtäviin sekä kalastuksen ja vesiliikenteen valvontaan kaikissa Itämeren olosuhteissa.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 95,9 m
    Leveys: 17,4 m
    Syväys: 5,0 m
    Koneteho: 11 600 kW
    Nopeus: 18+ solmua
    Muuta: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle), LARS (Launch and Recovery System).

    Ominaisuudet

    Valvonta- ja johtamisalusta, 1 000 m3:n kerätyn öljyn tankki ja 200 m3:n kemikaalitankki.
    Monitoimikykyä palvelemaan monen viranomaisen tehtävissä.
    Meripelastus tehokkaalla ohjauskyvyllä (Dynamic Positioning), johtamislaitteilla, veneillä ja helikopterikentällä.

  • Vartiolaiva Turva merellä vesitykit päällä.

    Vartiolaiva Turva

    Ulkovartiolaiva ympärivuotiseen rajaturvallisuuden ylläpitoon, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtäviin, etsintä- ja meripelastustehtäviin sekä kalastuksen ja vesiliikenteen valvontaan kaikissa Itämeren olosuhteissa.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 95,9 m
    Leveys: 17,4 m
    Syväys: 5,0 m
    Koneteho: 11 600 kW
    Nopeus: 18+ solmua
    Muuta: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle), LARS (Launch and Recovery System).

    Ominaisuudet

    Valvonta- ja johtamisalusta, 1 000 m3:n kerätyn öljyn tankki ja 200 m3:n kemikaalitankki.
    Monitoimikykyä palvelemaan monen viranomaisen tehtävissä.
    Meripelastus tehokkaalla ohjauskyvyllä (Dynamic Positioning), johtamislaitteilla, veneillä ja helikopterikentällä.

  • Vartiolaiva Turva jään keskellä.

    Vartiolaiva Turva

    Ulkovartiolaiva ympärivuotiseen rajaturvallisuuden ylläpitoon, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtäviin, etsintä- ja meripelastustehtäviin sekä kalastuksen ja vesiliikenteen valvontaan kaikissa Itämeren olosuhteissa.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 95,9 m
    Leveys: 17,4 m
    Syväys: 5,0 m
    Koneteho: 11 600 kW
    Nopeus: 18+ solmua
    Muuta: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle), LARS (Launch and Recovery System).

    Ominaisuudet

    Valvonta- ja johtamisalusta, 1 000 m3:n kerätyn öljyn tankki ja 200 m3:n kemikaalitankki.
    Monitoimikykyä palvelemaan monen viranomaisen tehtävissä.
    Meripelastus tehokkaalla ohjauskyvyllä (Dynamic Positioning), johtamislaitteilla, veneillä ja helikopterikentällä.

  • Vartiolaiva Tursas merellä.

    Vartiolaiva Tursas

    Ulkovartiolaiva ympärivuotiseen rajaturvallisuuden ylläpitoon, etsintä- ja meripelastustehtäviin, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtäviin sekä kalastuksen ja vesiliikenteen valvontaan kaikissa Itämeren olosuhteissa.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 61,3 m
    Leveys: 10,2 m
    Syväys: 4,2 m
    Uppouma: 1 250 tn
    Koneteho: 3 250 kW
    Nopeus: 14 solmua
    Paaluveto: yli 25 tn
    Muuta: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle).

    Ominaisuudet

    Öljyntorjuntakyky.

  • Vartiolaiva Uisko merellä.

    Vartiolaiva Uisko

    Ulkovartiolaiva ympärivuotiseen rajaturvallisuuden ylläpitoon, etsintä- ja meripelastustehtäviin, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtäviin sekä kalastuksen ja vesiliikenteen valvontaan kaikissa Itämeren olosuhteissa.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 61,3 m
    Leveys: 10,2 m
    Syväys: 4,2 m
    Uppouma: 1 250 tn
    Koneteho: 3 250 kW
    Nopeus: 14 solmua
    Paaluveto: yli 25 tn
    Muuta: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle).

    Ominaisuudet

    Öljyntorjuntakyky.

  • Rannikkovartiovene saaristossa.

    Rannikkovartiovene

    Rannikkovartiovene suunniteltu kelirikkoalukseksi ja ympärivuotiseen käyttöön. Moduuli-ratkaisuilla voidaan vene varustaa kulloisenkin tilanteen mukaisesti. 

    Tekniset tiedot

    Pituus: 20,0 m
    Leveys: 6,3 m
    Syväys: 1,4 m
    Uppouma: 44,5 tn
    Koneteho: 1 340 kW
    Nopeus: 15+ solmua.

    Ominaisuudet

    Kalustolautta. Öljyntorjunta avomerellä.

  • Partiovene merellä.

    Partiovene

    Partiovene on suunniteltava yksirunkoiseksi veneeksi Rajavartiolaitoksen monipuolisten tehtävien suorittamiseen. Partiovene on suunniteltu liikkumaan Suomen aluemerellä kaikissa avovesiolosuhteissa.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 13,5 m
    Leveys: 3,8 m
    Syväys: 0,75 m
    Uppouma: 14,1 tn
    Koneteho: 1 000 kW
    Nopeus: 40+ solmua
    Muuta: vesisuihkupropulsio.

  • Nopeavene kulkemassa kovaa vauhtia rannikkoympäristössä.

    Nopeavene

    Nopeavene on suunniteltu toimimaan saaristossa ja sillä on kyky toimia matalassa vedessä. Veneen päätehtävä on toimia merivartioaseman perustyökaluna partioveneen rinnalla. Venettä käytetään erityisesti nopeaa reagointia vaativissa valvonta- ja meripelastustehtävissä.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 8,5 m
    Leveys: 3,0 m
    Syväys: 0,6 m
    Uppouma: 2,5 tn
    Koneteho: 440 kW
    Nopeus: 40+ solmua
    Muuta: 2 kpl ulkoperämoottoreita.

  • Ilmatyynyalus merellä.

    Ilmatyynyalus Griffon 2000 TDX

    Kelirikkoajan pelastusalus. Soveltuu erinomaisesti etsintään ja sairaskuljetuksiin saaristossa. Ei tarvitse erillisiä väyliä. 60 cm korkean esteen ylityskyky (pintakivet, matalikot).

    Tekniset tiedot

    Pituus: 11 m
    Leveys: 3,0 m
    Syväys: 0,6 m
    Uppouma: 2,5 tn
    Koneteho: 440 kW
    Nopeus: 40+ solmua
    Muuta: 2 kpl ulkoperämoottoreita.

Sivulla olevat kuvat ovat vain Rajavartiolaitoksen käyttöön. Kuvapyynnöt voi lähettää osoitteeseen viestinta(at)raja.fi.

  • Maalla
  • Ilmassa

Rajavartiolaitoksen logo

Rajavartiolaitos

Puhelinvaihde 0295 420 000
[email protected]

 

Meripelastuksen hälytysnumero
0294 1000

 

  • Tehtävämme
  • Asiointi ja ohjeet
  • Tarinoita Rajalta
  • Vastuullinen toimija
  • Tietoa meistä
  • Ajankohtaista

Ota yhteyttä

  • Yhteystiedot
  • Anna palautetta Rajavartiolaitoksen toiminnasta tai verkkosivustosta.
  • Kirjaamo: [email protected]

Rajavartiolaitoksen laskutusosoite

  • Laskutusosoite

Rajavartiolaitos sosiaalisessa mediassa

  • Kaikki Rajavartiolaitoksen sosiaalisen median kanavat
  • Saavutettavuusseloste
  • Tietosuoja

 

© 2020