Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Выберите язык По-русски
  • Vállje giela Davvisámegiella
Rajavartiolaitos
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Tehtävämme
    • Rajojen valvonta
    • Rajatarkastukset
    • Meripelastus
    • Ympäristövahinkojen torjunta
    • Rikostorjunta
    • Maanpuolustus ja varusmiespalvelus
    • Kansainvälinen yhteistyö
  • Asiointi ja ohjeet
    • Ohjeita matkailijoille
    • Ohjeita liikenteenharjoittajille
    • Rajavyöhykelupa
    • Ohjeita vesilläliikkujille
    • Yhteystiedot
    • Palaute
  • Tarinoita Rajalta
    • Rajavartiolaitoksen historia
    • Rajamuseo
    • Merivartiomuseo
    • Yhdistys ja killat
    • Rajamme vartijain säätiö
    • Rajamuseon verkkonäyttelyt
  • Vastuullinen toimija
    • Arvot ja eettinen säännöstö
    • Tutkimus ja kehittäminen
    • Hankkeet
    • Ilmoittajansuojelu
    • Kirjasto ja tietopalvelu
    • Koulutus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
  • Tietoa meistä
    • Johto ja organisaatio
    • Hallintoyksiköt
    • Strategia, suunnittelu ja seuranta
    • Vuosikertomukset ja vastuullisuusraportti
    • Tule töihin Rajalle
    • Rajakoirat
    • Kalusto
    • Ulkopuolinen rahoitus
    • Kuvaus asiakirjajulkisuudesta
    • Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
    • Venäjän kansalaisten maahantulon rajoitukset
    • Ukrainan sodan vaikutukset ukrainalaisten maahantuloon
    • Sosiaalinen media
    • Kuulutukset ja yleistiedoksiannot
    • Itärajan esteaita
    • Vartiolaivojen hankinnat
    • Monitoimilentokoneiden hankinta
Rannikkovartiovene saaristossa.

Laiva- ja venekalusto

Laiva- ja venekalustoa käytetään meripelastukseen, raja- ja meriturvallisuustehtäviin, ympäristövahinkojen torjuntaan sekä muiden lakisääteisten tehtävien hoitamiseen myös yhteistoiminnassa muiden viranomaisten kanssa. Kalusto koostuu isompikokoisista ulkovartiolaivoista sekä erityyppisistä veneistä.

  • Rajavartiolaitos
  • fi
  • Tietoa meistä
  • Kalusto
  • Merellä
  • Vartiolaiva Turva merellä.

    Vartiolaiva Turva

    Ulkovartiolaiva ympärivuotiseen rajaturvallisuuden ylläpitoon, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtäviin, etsintä- ja meripelastustehtäviin sekä kalastuksen ja vesiliikenteen valvontaan kaikissa Itämeren olosuhteissa.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 95,9 m
    Leveys: 17,4 m
    Syväys: 5,0 m
    Koneteho: 11 600 kW
    Nopeus: 18+ solmua
    Muuta: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle), LARS (Launch and Recovery System).

    Ominaisuudet

    Valvonta- ja johtamisalusta, 1 000 m3:n kerätyn öljyn tankki ja 200 m3:n kemikaalitankki.
    Monitoimikykyä palvelemaan monen viranomaisen tehtävissä.
    Meripelastus tehokkaalla ohjauskyvyllä (Dynamic Positioning), johtamislaitteilla, veneillä ja helikopterikentällä.

  • Vartiolaiva Tursas merellä.

    Vartiolaiva Tursas

    Ulkovartiolaiva ympärivuotiseen rajaturvallisuuden ylläpitoon, etsintä- ja meripelastustehtäviin, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtäviin sekä kalastuksen ja vesiliikenteen valvontaan kaikissa Itämeren olosuhteissa.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 61,3 m
    Leveys: 10,2 m
    Syväys: 4,2 m
    Uppouma: 1 250 tn
    Koneteho: 3 250 kW
    Nopeus: 14 solmua
    Paaluveto: yli 25 tn
    Muuta: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle).

    Ominaisuudet

    Öljyntorjuntakyky.

  • Vartiolaiva Uisko merellä.

    Vartiolaiva Uisko

    Ulkovartiolaiva ympärivuotiseen rajaturvallisuuden ylläpitoon, etsintä- ja meripelastustehtäviin, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtäviin sekä kalastuksen ja vesiliikenteen valvontaan kaikissa Itämeren olosuhteissa.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 61,3 m
    Leveys: 10,2 m
    Syväys: 4,2 m
    Uppouma: 1 250 tn
    Koneteho: 3 250 kW
    Nopeus: 14 solmua
    Paaluveto: yli 25 tn
    Muuta: ROV (Remotely Operated underwater Vehicle).

    Ominaisuudet

    Öljyntorjuntakyky.

  • Rannikkovartiovene saaristossa.

    Rannikkovartiovene

    Rannikkovartiovene suunniteltu kelirikkoalukseksi ja ympärivuotiseen käyttöön. Moduuli-ratkaisuilla voidaan vene varustaa kulloisenkin tilanteen mukaisesti. 

    Tekniset tiedot

    Pituus: 20,0 m
    Leveys: 6,3 m
    Syväys: 1,4 m
    Uppouma: 44,5 tn
    Koneteho: 1 340 kW
    Nopeus: 15+ solmua.

    Ominaisuudet

    Kalustolautta. Öljyntorjunta avomerellä.

  • Partiovene merellä.

    Partiovene

    Partiovene on suunniteltava yksirunkoiseksi veneeksi Rajavartiolaitoksen monipuolisten tehtävien suorittamiseen. Partiovene on suunniteltu liikkumaan Suomen aluemerellä kaikissa avovesiolosuhteissa.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 13,5 m
    Leveys: 3,8 m
    Syväys: 0,75 m
    Uppouma: 14,1 tn
    Koneteho: 1 000 kW
    Nopeus: 40+ solmua
    Muuta: vesisuihkupropulsio.

  • Nopeavene kulkemassa kovaa vauhtia rannikkoympäristössä.

    Nopeavene

    Nopeavene on suunniteltu toimimaan saaristossa ja sillä on kyky toimia matalassa vedessä. Veneen päätehtävä on toimia merivartioaseman perustyökaluna partioveneen rinnalla. Venettä käytetään erityisesti nopeaa reagointia vaativissa valvonta- ja meripelastustehtävissä.

    Tekniset tiedot

    Pituus: 8,5 m
    Leveys: 3,0 m
    Syväys: 0,6 m
    Uppouma: 2,5 tn
    Koneteho: 440 kW
    Nopeus: 40+ solmua
    Muuta: 2 kpl ulkoperämoottoreita.

  • Ilmatyynyalus merellä.

    Ilmatyynyalus Ivanoff IH-6 (IA08)

    Kelirikkoajan pelastusalus. Soveltuu erinomaisesti etsintään ja sairaskuljetuksiin saaristossa. Ei tarvitse erillisiä väyliä. 

    Tekniset tiedot

    Pituus: 5,44 m
    Leveys: 2,55 m
    Korkeus veden pinnasta: 2 m
    Leijuntakorkeus: 25 cm
    Paino: 700 kg
    Nopeus: 35+ solmua
    Matkustajat: 2 + 4.

  • Kulmikas vene, jonka keulassa on ramppi ja vinssi.

    Alucat W18 CAB6 RVL

    Venettä käytetään rajavalvonta-, kuljetus- ja pelastustehtäviin sisävesillä. (Suunnitteluluokka C.)

    Tekniset tiedot

    Pituus: 8,8 m
    Leveys: 2,5 m
    Syväys: 0,6 m
    Uppouma: 3 tn (kevyt)
    Koneteho: 2 * 111 kW
    Nopeus: + 35 kn
    Muuta tietoa: Keularamppi, vinssinostin.

  • Havainnekuva suuresta laivasta, jonka keulassa on helikopterin laskeutumisalusta.

    Uudet vartiolaivat

    Rajavartiolaitos hankkii kaksi uutta monitoimista ulkovartiolaivaa (Vartiolaiva 2025 -hanke).

    Ulkovartiolaivojen päätehtävät ovat rajojen valvonta, Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen, meripelastus ja ympäristövahinkojen torjunta. Muita tehtäviä ovat sotilaallinen maanpuolustus, toimiminen merellisten erityistilanteiden johtoaluksena sekä vesiliikenteen ja merellisten kohteiden valvonta.

    Tarkoituksena on käyttää ensisijaisesti LNG-polttoainetta eli nesteytettyä maakaasua. Myös LBG eli nesteytetty biokaasu on mahdollinen. 

    Tekniset tiedot

    Pituus: 98 m
    Leveys: 17,6 m
    Syväys: 5,1 m
    Koneteho: 12 MW

    Ominaisuudet

    Koneratkaisuksi on valittu hybridi, joka muodostuu dual-fuel-moottorista sekä tasavirtaverkosta ja akustosta.

    Valvonta- ja johtamisalusta, 1 180 m3:n kerätyn öljyn tankki. Lämpökamerat, sensorit lähialueen havainnointiin sekä valvontatutka. 

    Monitoimikykyä palvelemaan monen viranomaisen tehtävissä. 

    Meripelastus tehokkaalla ohjauskyvyllä (Dynamic Positioning), johtamislaitteilla, Fast rescue -veneillä ja helikopterikentällä. Yli 400 ihmisen massaevakuointikapasiteetti.

    (Havainnekuva.)

Sivulla olevat kuvat ovat vain Rajavartiolaitoksen käyttöön. Kuvapyynnöt voi lähettää osoitteeseen viestinta(at)raja.fi.

  • Maalla
  • Ilmassa

Rajavartiolaitoksen logo

Rajavartiolaitos

Puhelinvaihde 0295 420 000
[email protected]

 

Meripelastuksen hälytysnumero,
vain meripelastuksen hätätilanteessa

0294 1000

 

  • Tehtävämme
  • Asiointi ja ohjeet
  • Tarinoita Rajalta
  • Vastuullinen toimija
  • Tietoa meistä
  • Ajankohtaista

Ota yhteyttä

  • Yhteystiedot
  • Anna palautetta Rajavartiolaitoksen toiminnasta tai verkkosivustosta.
  • Kirjaamo: [email protected]

Rajavartiolaitoksen laskutusosoite

  • Laskutusosoite

Rajavartiolaitos sosiaalisessa mediassa

  • Kaikki Rajavartiolaitoksen sosiaalisen median kanavat
  • Saavutettavuusseloste
  • Tietosuoja
  • Käyttöehdot

 

© 2020

  • Etusivu
  • Tehtävämme
    • Rajojen valvonta
    • Rajatarkastukset
    • Meripelastus
    • Ympäristövahinkojen torjunta
      • Ympäristövahinkojen torjuntamenetelmät ja kalusto
      • Ympäristövahinkojen valvonta ja ennaltaehkäisy
      • Kansainvälinen yhteistyö ja sopimukset
      • Ympäristövahinkojen torjunnan tietojärjestelmän uusiminen - tietoa sidosryhmille
    • Rikostorjunta
    • Maanpuolustus ja varusmiespalvelus
      • Tule varusmiespalvelukseen Rajalle
        • Varusmiespalvelus Onttolassa
        • Varusmiespalvelus Ivalossa
      • Erikoisrajajääkäriksi Rajalle
        • Hakeminen erikoisrajajääkärin koulutukseen
        • Usein kysyttyä erikoisrajajääkärin koulutuksesta
      • Viestintävarusmieheksi Rajalle
    • Kansainvälinen yhteistyö
  • Asiointi ja ohjeet
    • Ohjeita matkailijoille
      • Ohjeet matkustajille rajanylitykseen
      • Rajatarkastusautomaatti
      • Passi ja muut matkustusasiakirjat
        • Alaikäisen matkustamiseen vaadittava asiakirja
      • Ohjeet veneilijöille rajanylitykseen
        • Ohjeet merimiehille
        • Huvialusten rajatarkastukset Saimaan kanavalla
      • Usein kysyttyä matkustamisesta
      • Suomen itäisin piste
    • Ohjeita liikenteenharjoittajille
    • Rajavyöhykelupa
    • Ohjeita vesilläliikkujille
      • Ohjeita veneilijöille
      • Ohjeita jäällä liikkujille
      • Meripelastusohjeet
      • Apua! – Veneilijän turvallisuusopas
      • Hätä-/onnettomuustilanteiden toimenpidekortit kotimaanliikenteen matkustaja-aluksille
      • Hätäilmoitukset ja meriradioliikenne
      • Luvanvaraisten hätämerkkien käyttölupa
      • Hätämerkinantovälineiden hävittäminen
    • Yhteystiedot
      • Laskutusosoite
      • Puhelun hinta 0295-alkuisiin numeroihin
    • Palaute
      • Palaute toiminnasta
      • Palaute verkkosivuista
  • Tarinoita Rajalta
    • Rajavartiolaitoksen historia
    • Rajamuseo
      • Rajamuseon yhteystiedot ja kulkuyhteydet
    • Merivartiomuseo
    • Yhdistys ja killat
    • Rajamme vartijain säätiö
    • Rajamuseon verkkonäyttelyt
      • Ilmojen rajamiesten tie 1930-luvulta nykypäivään
      • Rajavartiolaitoksen valmiusjoukkueet 1992−2022
  • Vastuullinen toimija
    • Arvot ja eettinen säännöstö
      • Rajavartiolaitoksen eettinen säännöstö
    • Tutkimus ja kehittäminen
      • Tutkimuslupa
    • Hankkeet
      • ARESIBO
      • OILART
      • OILSAREX
      • ResQU2
      • VALVONTA 2
      • EU-HYBNET
      • D4FLY
      • CISE
      • Älykkäät rajat
        • EES
        • ETIAS
    • Ilmoittajansuojelu
    • Kirjasto ja tietopalvelu
    • Koulutus
      • Rajavartijakoulutus
        • Rajavartijan peruskurssille hakeminen ja pääsykokeet
        • Usein kysyttyä rajavartijan peruskurssista
      • Upseerikoulutus
        • Sotatieteelliset perustutkinnot
        • Upseerin jatkokoulutus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
  • Tietoa meistä
    • Johto ja organisaatio
    • Hallintoyksiköt
      • Kaakkois-Suomen rajavartiosto
      • Kainuun rajavartiosto
      • Lapin rajavartiosto
      • Pohjois-Karjalan rajavartiosto
      • Länsi-Suomen merivartiosto
      • Suomenlahden merivartiosto
      • Vartiolentolaivue
      • Raja- ja merivartiokoulu
    • Strategia, suunnittelu ja seuranta
      • Lait ja säädökset
    • Vuosikertomukset ja vastuullisuusraportti
    • Tule töihin Rajalle
      • Ilma-alusasentajaksi
      • Virkaehtosopimusasiakirjat
      • Sukeltajaksi
    • Rajakoirat
    • Kalusto
      • Ilmassa
      • Merellä
      • Maalla
    • Ulkopuolinen rahoitus
    • Kuvaus asiakirjajulkisuudesta
    • Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Ampuma- ja melutiedotteet
      • Blogit ja uutiskirjeet
    • Venäjän kansalaisten maahantulon rajoitukset
      • Usein kysyttyä maahantulon rajoituksista
    • Ukrainan sodan vaikutukset ukrainalaisten maahantuloon
      • Saapuminen Suomeen Ukrainan sodan seurauksena
    • Sosiaalinen media
    • Kuulutukset ja yleistiedoksiannot
    • Itärajan esteaita
      • Usein kysyttyä itärajan esteaidasta
    • Vartiolaivojen hankinnat
    • Monitoimilentokoneiden hankinta