Rajavartiolaitos pilotoi digitaalista matkustusasiakirjaa eli DTC:tä (Digital Travel Credentials) Helsinki-Vantaan lentoasemalla 28. elokuuta 2023 – 31. maaliskuuta 2024. DTC on digitaalinen versio perinteisestä passista ja mahdollistaa nopeamman ja helpomman rajatarkastuksen turvallisuudesta tinkimättä. Tässä pilotissa keskityttiin rajatarkastuksiin, mutta tulevaisuudessa DTC todennäköisesti tulee käyttöön EU:ssa sujuvoittamaan matkustamista laajasti eri tavoin esimerkiksi lentokentillä.
Pilotointi toteutettiin Rajavartiolaitoksen, vapaaehtoisten matkustajien, poliisin, Finnairin, Maahanmuuttoviraston ja Finavian yhteistyönä Rajavartiolaitos esittää kiitokset kaikille pilottiin vapaaehtoisesti osallistuneille matkustajille sekä hankekumppaneille. Samassa yhteydessä Rajavartiolaitoksen esikunta kiittää Suomenlahden merivartioston Helsingin rajatarkastusyksikön henkilöstöä DTC-pilotoinnin rajatarkastusten suorittamisesta pilotoinnin aikana. Kaikkien tahojen myötävaikutuksella pilotointi onnistui määräajassa.
Rajatarkastus kahdeksassa sekunnissa
DTC-pilottiprojektissa testattiin rajatarkastuksia aidossa rajatarkastustilanteessa. Pilotin loppuvaiheessa DTC oli käytettävissä kaikissa Finnairin Schengen-alueen ulkopuolisiin lentoihin liittyvissä rajatarkastuksissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Pilottia varten kehitettiin puhelinsovellus, jonne rekisteröityneet henkilöt saivat omat digitaaliset matkustusasiakirjatietonsa. Sovelluksesta matkustajat lähettivät DTC-tietonsa ennen matkan alkamista Rajavartiolaitokselle. Varsinaisessa rajatarkastustilanteessa matkustajan tarvitsi vain katsoa kameraan ja pitää hetken aikaa passiaan lukijan yläpuolella.
DTC-rajatarkastukset sujuivat paljon nopeammin kuin rajatarkastukset yleensä: keskimääräinen tarkastusaika oli vain kahdeksan sekuntia. Mittaustuloksista selvisi, että teknisiin toimenpiteisiin kuvan ottamisesta oikean DTC:n etsimisen kautta passin sirun tarkastamiseen kului vain noin kaksi sekuntia. Loput kuusi sekuntia kului matkustajan ja tarkastajan toimintaan.
Pilottiin osallistui kaikkiaan 466 henkilöä ja onnistuneita DTC-rajatarkastuksia tehtiin 355 kappaletta. Lukumäärät eivät ole isoja, mutta riittäviä osoittamaan, että digitaalinen matkustusasiakirja toimii rajatarkastuksessa. Käyttäjiltä saadun palautteen ja tilastotietojen perusteella voidaan todeta, että DTC mahdollistaa turvallisen, mutta merkittävästi perinteistä tarkastusta nopeamman rajatarkastuksen. Pilotti antoi DTC:n kehittämiseen paljon tietoa aina lainsäädännöllisistä muutostarpeista käytännön toteutusvaatimuksiin asti.
Kaikki rajatarkastukset eivät onnistuneet. Pilotin aikana esimerkiksi DTC-tarkastuslinjoja jouduttiin muuttamaan. Erityisesti tämän muutoksen jälkeen ilmeni valaistuksesta johtuvia ongelmia. Myös järjestelmässä ja sen käytössä ilmeni jonkin verran puutteita. Epäonnistuneet rajatarkastustapahtumat olivat tietenkin valitettavia matkustajien kannalta. Samalla ne kerryttivät arvokasta lisätietoa siitä, miten DTC:n käyttö tulevaisuudessa pitäisi toteuttaa.
Pilotista saadun tiedon hyödyntäminen ei jää ainoastaan kansalliselle tasolle. Tietoa on käytetty ja tullaan käyttämään EU:n DTC:tä koskevassa lakivalmistelussa ja myös DTC:tä koskevassa standardointityössä kansainvälisessä siviili-ilmailujärjestössä ICAO:ssa.
Helppous ja nopeus sai testaajilta kiitosta
Pilottiin osallistuneille henkilöille lähetettiin kysely kokemuksista DTC:n käytöstä. Pilottiin osallistuneista henkilöistä 48 % oli saanut tiedon pilotista Finnairin tiedotuskanavien kautta. Median kautta tietoa olivat saaneet 23 % ja Rajavartiolaitoksen sivuilta 20 % vastaajista.
DTC:n käyttäminen jakaantui vastaajien kesken seuraavasti: 44 % oli käyttänyt DTC:tä yhden kerran, 39 % oli käyttänyt DTC:tä useamman kerran ja 17 % ei ollut vastaushetkellä käyttänyt DTC:tä matkustamiseen. Rekisteröitymisen poliisin palvelupisteellä koki helpoksi 91 %, DTC:n lähettämisen ennakkoon koki helpoksi 96 %, DTC-rajatarkastuksen koki sujuvaksi ja nopeaksi 76 %, DTC:n käytön rajatarkastuksessa koki helpoksi 90 % ja DTC:tä käyttäisi matkustamiseen 90 % vastaajista.
Suosittelisitko DTC:tä tuttavillesi?
- Erittäin todennäköisesti 66 %
- Todennäköisesti 27 %
- En lainkaan todennäköisesti 7 %
Mistä sait tiedon mahdollisuudesta osallistua DTC:n pilotointiin?
- Rajavartiolaitoksen sivuilta 20 %
- muun viranomaisen, esim. poliisin, sivuilta 5 %
- Finnairin tiedotuskanavien kautta 48 %
- Finavian tiedotuskanavien kautta 2 %
- mediasta 23 %
- sosiaalisesta mediasta 8 %
- muualta 13 %
Oletko käyttänyt DTC:tä matkustamiseen?
- Olen käyttänyt DTC:tä matkustamiseen useamman kerran. 39 %
- Olen käyttänyt DTC:tä matkustamiseen yhden kerran. 44 %
- En ole vielä käyttänyt DTC:tä matkustamiseen. 17 %
DTC:n rekisteröiminen poliisin palvelupisteellä oli helppoa.
- Täysin samaa mieltä 57 %
- Jokseenkin samaa mieltä 35 %
- Ei samaa eikä eri mieltä 4 %
- Jokseenkin eri mieltä 1 %
- Täysin eri mieltä 3 %
- En osaa sanoa -
DTC:tä voisi käyttää myös muissa käyttötarkoituksissa kuin matkustaessa (esim. luotettava tunnistautuminen, pankkipalvelut jne.).
- Täysin samaa mieltä 50 %
- Jokseenkin samaa mieltä 23 %
- Ei samaa eikä eri mieltä 9 %
- Jokseenkin eri mieltä 3 %
- Täysin eri mieltä 3 %
- En osaa sanoa 12 %
DTC:n käyttöohjeet olivat selkeät.
- Täysin samaa mieltä 53 %
- Jokseenkin samaa mieltä 39 %
- Ei samaa eikä eri mieltä 1 %
- Jokseenkin eri mieltä 6 %
- Täysin eri mieltä -
- En osaa sanoa 1 %
DTC:n lähettäminen ennakkoon oli helppoa.
- Täysin samaa mieltä 88 %
- Jokseenkin samaa mieltä 9 %
- Ei samaa eikä eri mieltä -
- Jokseenkin eri mieltä 2 %
- Täysin eri mieltä 1 %
- En osaa sanoa -
Neljän tunnin vähimmäisvaatimus tietojen ennakkoon lähettämiselle oli sopiva.
- Täysin samaa mieltä 60 %
- Jokseenkin samaa mieltä 21 %
- Ei samaa eikä eri mieltä 5 %
- Jokseenkin eri mieltä 12 %
- Täysin eri mieltä 2 %
- En osaa sanoa -
DTC-rajatarkastus oli sujuva ja nopea.
- Täysin samaa mieltä 64 %
- Jokseenkin samaa mieltä 12 %
- Ei samaa eikä eri mieltä 12 %
- Jokseenkin eri mieltä 7 %
- Täysin eri mieltä 3 %
- En osaa sanoa 2 %
DTC:n käyttö rajatarkastuksessa oli helppoa.
- Täysin samaa mieltä 66 %
- Jokseenkin samaa mieltä 24 %
- Ei samaa eikä eri mieltä 2 %
- Jokseenkin eri mieltä 4 %
- Täysin eri mieltä 3 %
- En osaa sanoa 1 %
Käyttäisin jatkossakin DTC:tä matkustamiseen.
- Täysin samaa mieltä 81 %
- Jokseenkin samaa mieltä 9 %
- Ei samaa eikä eri mieltä 3 %
- Jokseenkin eri mieltä -
- Täysin eri mieltä 4 %
- En osaa sanoa 3 %
Pilotissa mukana digitaalinen oleskelulupa ja siruvirheiden hallinta
Suomen kanssa samaan aikaan Kroatiassa pilotoitiin DTC:tä lentoliikenteessä Zagrebista kolmansiin maihin ja/tai takaisin. Pilotoinnit molemmissa maissa muodostavat yhteisen hankkeen, jota Rajavartiolaitos johtaa ja jonka tulokset se raportoi EU-komissiolle kevään aikana.
Suomessa osana pilotointia suunniteltiin DTC-sovelluksen laatineen yrityksen ja maahanmuuttoviraston yhteistyönä myös nopeasti käyttöönotettavissa oleva digitaalinen oleskelulupa, joka perustuu digitaalisesti allekirjoitettuun 2D-viivakoodiin. Viivakoodiin oli saatava mahtumaan myös riittävän laadukas kasvokuva, jotta pelkkää koodia voitaisiin käyttää lupana tilanteissa, joissa varsinaisen fyysisen oleskeluluvan tuottamisessa olisi ongelmia.
Tarve tällaiselle vararatkaisulle ilmeni, kun kaikki EU-jäsenvaltiot eivät pystyneet valmistamaan kaikille Ukrainan tilanteen johdosta tilapäistä suojelua tarvitseville henkilöille oleskelulupia. Pilotissa onnistuttiin kehittämään tavoitteen mukainen 2D-viivakoodi. Edellytyksenä kuitenkin on, että lähtökuva on todella hyvälaatuinen, jotta viivakoodiin tuleva kuva on riittävän pieni, mutta tarpeeksi laadukas.
Toinen pelkästään Suomelle kuuluva osa pilotoinnissa liittyi aidoissa matkustusasiakirjojen siruissa oleviin puutteellisuuksiin. DTC:ssä hyödynnetään pelkästään passin tai henkilökortin sirua eikä suoranaisesti fyysistä asiakirjaa, jolloin sirujen puutteellisuuksien hallinta tulee olemaan vielä nykyistä kriittisemmässä roolissa. Pilotissa Poliisihallitus testasi matkustusasiakirjojen sirunlukuohjelmaa, joka havaitsee kaikki tiedossa olevat puutteellisuudet aidoissa siruissa. Ohjelma korjaa kaikki puutteellisuudet, jotka voidaan korjata turvallisuutta vaarantamatta, ennen kuin varsinainen sirun tarkastaminen tehdään. Näin kaikki mahdolliset aidot sirut saadaan toimimaan liittyipä se DTC:hen tai ylipäätään matkustusasiakirjan sirun tarkastamiseen.
Projektia rahoitti EU-komission muuttoliike- ja sisäasioiden pääosasto DG HOME BMVI-rahoitustukivälineen (Instrument for Financial Support for Border Management and Visa Policy) kautta 2,3 miljoonalla eurolla.
Henkilötietojen käsittely
Tiedotteet aiheesta
-
26.1.2024 11.43Digitaalisen matkustusasiakirjan DTC:n testaus laajenee merkittävästi Helsinki-Vantaan lentoasemalla: mukana nyt 22 Finnairin kohdetta
-
15.12.2023 10.13DTC-rajatarkastukset Helsinki-Vantaan lentoasemalla jatkuvat
-
20.11.2023 15.21DTC-rajatarkastukset tilapäisesti keskeytetty
-
25.10.2023 10.06Suomessa testattava digitaalinen matkustusasiakirja DTC valittiin TIME-lehden parhaiden keksintöjen listalle
-
6.10.2023 15.39Rajavartiolaitos pyytää lisää suomalaisia testaamaan digitaalista matkustusasiakirjaa