Hyppää sisältöön

Rajavartiolaitos pyytää lisää suomalaisia testaamaan digitaalista matkustusasiakirjaa

Julkaisuajankohta 6.10.2023 15.39
Tiedote
Henkilö seisoo rajatarkastuksessa.
DTC mahdollistaa sujuvan ja nopean rajanylityksen.

Koe tulevaisuuden rajatarkastus Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Tämän vuoden elokuun lopusta lähtien Suomen kansalaiset ovat päässeet testaamaan täysin uudenlaista, digitaalista matkustusasiakirjaa rajatarkastuksissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla ensimmäisenä maailmassa.

Rajavartiolaitos pyytää edelleen kansalaisia osallistumaan testaajina digitaalisen matkustusasiakirjan pilotointiin, kun he matkustavat Finnairin lennoilla Lontooseen, Manchesteriin tai Edinburghiin ja/tai niistä Suomeen. Digitaalista matkustusasiakirjaa eli DTC:tä (Digital Travel Credentials) käyttäviä matkustajia on kulkenut rajatarkastuksesta jo kymmeniä.

Kokemusten perusteella voidaan todeta, että järjestelmä toimii ja tarkastukset ovat nopeita. Keskimääräinen tarkastusaika on alle 10 sekuntia.

Nopea ja sujuva rekisteröinti

DTC:n testaajat ovat mukana kehittämässä seuraavan sukupolven matkustusasiakirjaa. DTC on digitaalinen versio fyysisestä passista ja se on yhtä luotettava. Se mahdollistaa sujuvan ja nopean rajanylityksen turvallisuudesta tinkimättä. Digitaalista matkustusasiakirjaa voi testata helmikuun 2024 loppuun saakka.

DTC-rajatarkastukset ovat mahdollisia rekisteröitymällä vapaaehtoiseksi digitaalisen matkustusasiakirjan käyttäjäksi poliisilla Tikkurilassa tai poliisilla Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Rekisteröintiin kuluu aikaa poliisin palvelupisteellä muutama minuutti. Rekisteröinnin yhteydessä on mahdollista valita ainutlaatuinen DTC-paita tai -reppu.

Pilottiin osallistuvan tulee olla täysi-ikäinen Suomen kansalainen ja hänellä tulee olla voimassa oleva Suomen passi. Ohjeet pilotointiin osallistumisesta ovat Rajavartiolaitoksen verkkosivuilla: DTC − Rajatarkastus jonottamatta | Rajavartiolaitos.

Rajavartiolaitos pyytää saapumaan DTC-rajatarkastukseen aikaisintaan kaksi tuntia ennen lennon lähtöä, jotta voimme taata, että DTC-tarkastuslinjasto on avoinna.

Pilottiin osallistuvien henkilöiden palaute on Rajavartiolaitokselle ensiarvoisen tärkeää. Rajavartiolaitos lähettää pilottiin osallistuville palautelomakkeen. Lisäksi palautetta voi lähettää sähköpostiosoitteeseen [email protected].  

Pilotissa kehitetään asiakirjaturvallisuuden digitalisointia

Maahanmuuttovirasto tutkii DTC-pilotin yhteydessä oleskeluluvan digitalisointia ja muuttamista 2D-viivakoodin muotoon sisältäen biometrista dataa. Oleskelulupa on olennainen matkustusasiakirja passin yhteydessä ja tavoitteena on tukea DTC:tä tuottamalla myös liitännäisasiakirjat digitaliseen muotoon.

Poliisihallitus tutkii DTC-pilotin yhteydessä siruvirheiden hallintaa DTC:n rekisteröimisessä, luomisessa ja käytössä. DTC:ssä hyödynnetään pelkästään passin tai henkilökortin sirua eikä suoranaisesti fyysistä asiakirjaa, jolloin virheiden hallinta korostuu.

Rajavartiolaitos johtaa projektia ja lisäksi siihen osallistuvat Suomesta Finnair, Poliisihallitus, Maahanmuuttovirasto ja Finavia. Pilottiprojektiin osallistuu suomalaisten toimijoiden lisäksi Kroatiasta Kroatian sisäministeriö sekä kroatialainen, muun muassa henkilöllisyystodistuksiin liittyviin it-ratkaisuihin erikoistunut yritys AKD. Digitaalisen matkustusasiakirjan pilotointi alkoi Zagrebin kansainvälisen lentoaseman rajatarkastuspisteillä syys-lokakuun vaihteessa.

Rajavartiolaitos saa rahoitusta digitaalisen matkustusasiakirjan pilotointiprojektiin EU-komissiolta BMVI-rahoitustukivälineestä (Instrument for Financial Support for Border Management and Visa Policy).

DTC