• Super Puma -helikopteri lentää rannikon yllä.

    AS332-H215 Super Puma -helikopteri

    Kaksimoottorinen keskiraskas helikopteri, jonka päätehtäviä ovat rajavalvonta, meripelastus sekä pelastus- ja sairaankuljetus merialueella. Super Pumaa voidaan myös käyttää kattavasti eri viranomaisten virka-aputehtävissä. Hiljattain päivitetyllä Super Puma -kalustolla voidaan turvallisesti toimia lähes kaikissa sääolosuhteissa vuoden ympäri.

    Tekniset tiedot

    Nopeus: 240 km/h
    Toimintamatka: 1 000 km
    Lentoonlähtöpaino: enintään 8 600 kg
    Miehistö: 5
    Matkustajat: enintään 20.

    Varustus

    Säätutka, merivalvontatutka, jäänpoistojärjestelmä, lämpökamera, päiväkamera, pimeänäkölaitteisto, kaksi pelastusvinssiä, kattava ensivastevarustus, metsäpalojen sammutusvälineistö ja AIS-järjestelmä (Automatic Identification System).

  • Pelastaja roikkuu vinssillä pelastushelikopterista.

    AS332-H215 Super Puma -helikopteri

    Kaksimoottorinen keskiraskas helikopteri, jonka päätehtäviä ovat rajavalvonta, meripelastus sekä pelastus- ja sairaankuljetus merialueella. Super Pumaa voidaan myös käyttää kattavasti eri viranomaisten virka-aputehtävissä. Hiljattain päivitetyllä Super Puma -kalustolla voidaan turvallisesti toimia lähes kaikissa sääolosuhteissa vuoden ympäri.

    Tekniset tiedot

    Nopeus: 240 km/h
    Toimintamatka: 1 000 km
    Lentoonlähtöpaino: enintään 8 600 kg
    Miehistö: 5
    Matkustajat: enintään 20.

    Varustus

    Säätutka, merivalvontatutka, jäänpoistojärjestelmä, lämpökamera, päiväkamera, pimeänäkölaitteisto, kaksi pelastusvinssiä, kattava ensivastevarustus, metsäpalojen sammutusvälineistö ja AIS-järjestelmä (Automatic Identification System).

  • ABB-helikopteri lentämässä lumisessa maisemassa.

    AB/B 412 -helikopteri

    Kaksimoottorinen helikopteri, jonka päätehtäviä ovat rajavalvonta, meripelastus sekä pelastus- ja sairaankuljetus maa- ja merialueella. 412-kalustoa voidaan myös käyttää kattavasti eri viranomaisten virka-aputehtävissä. 412-kalustoa käytetään pääsääntöisesti Rovaniemen tukikohdasta käsin Pohjois-Suomen alueella.

    Tekniset tiedot

    Nopeus: 220 km/h
    Toimintamatka: 800 km
    Lentoonlähtöpaino: enintään 5 400 kg
    Miehistö: 4
    Matkustajat: enintään 10.

    Varustus

    Säätutka, lämpökamera, pimeänäkölaitteisto, pelastusvinssi, ensivastevarustus ja AIS-järjestelmä (Automatic Identification System).

  • Koala-helikopteri lentämässä metsän yllä.

    AW119 Koala -helikopteri

    Yksimoottorinen kevyt helikopteri, jota käytetään pääasiassa rajavalvontaan sekä kuljetus- ja virka-aputehtäviin.

    Tekniset tiedot

    Nopeus: 250 km/h
    Toimintamatka: 750 km
    Lentoonlähtöpaino: enintään 2 850 kg
    Miehistö: 1–2
    Matkustajat: enintään 7.

    Varustus

    Lämpökamera, pimeänäkölaitteisto ja metsäpalojen sammutusvälineistö.

  • Koala-helikopteri lentämässä vesistön yllä takanaan saaristoa.

    AW119 Koala -helikopteri

    Yksimoottorinen kevyt helikopteri, jota käytetään pääasiassa rajavalvontaan sekä kuljetus- ja virka-aputehtäviin.

    Tekniset tiedot

    Nopeus: 250 km/h
    Toimintamatka: 750 km
    Lentoonlähtöpaino: enintään 2 850 kg
    Miehistö: 1–2
    Matkustajat: enintään 7.

    Varustus

    Lämpökamera, pimeänäkölaitteisto ja metsäpalojen sammutusvälineistö.

  • Dornier-lentokone lentämässä rannikon yllä aurinkoisessa säässä.

    DO228 Dornier -lentokone

    Kaksimoottorinen valvontakone. Koneen päätehtävät ovat rajavalvontatehtävät, viranomaisyhteistyö sekä öljypäästöjen valvonta ja torjuntaan osallistuminen. Rajavartiolaitoksessa on käynnissä MVX-hanke vuonna 1995 hankittujen Dornier 228 -valvontalentokoneiden korvaamiseksi.

    Tekniset tiedot

    Nopeus: 400 km/h
    Toimintamatka: 1 400 km
    Lentoonlähtöpaino: enintään 6 575 kg
    Miehistö: 3–4
    Matkustajat: 3.

    Varustus

    Lämpökamera, päiväkamera, UV/IR-skanneri, säätutka, merivalvontatutka, SLAR-sivukulmatutka ja AIS-järjestelmä (Automatic Identification System).

  • Havainnekuva kahdesta lentokoneesta.

    Uudet monitoimilentokoneet

    Rajavartiolaitos korvaa kaksi vanhentunutta Dornier 228 -valvontalentokonetta kahdella uudella monitoimilentokoneella vuosien 2026-2027 aikana (MVX-hanke).

    Uusilla Challenger 650 -koneilla on jopa yli kaksi kertaa Dorniereja pidempi toimintasäde ja -aika, ja se tuo mukanaan uusia toiminta­mahdollisuuksia. Lavetti on koeteltu ja ketterä, ja se soveltuu erinomaisesti Rajavartiolaitoksen käyttöön ja toiminta­ympäristöön.

    Koneilla pystytään operoimaan myös huonoissa sääolosuhteissa, potkurikoneita korkeammalla, ja tarpeen mukaan joko hyvin hitaasti tai erittäin nopeasti.