Hoppa till innehåll

  • Startsida
  • Våra uppgifter
    • Gränsövervakning
    • Gränskontroller
    • Sjöräddning
    • Bekämpning av miljöskador
      • Bekämpningsmetoder och utrustning
      • Övervakning och förebyggande verksamhet
      • Internationellt samarbete och avtal
    • Brottsbekämpning
    • Försvar och beväringstjänst
      • Militärtjänst vid Raja
      • Specialgränsjägare vid Raja
    • Internationellt samarbete
  • Anvisningar och att uträtta ärenden
    • Anvisningar till resenärer
      • Anvisningar om gränsövergång till resenärer
      • Pass och andra resehandlingar
        • Handling som krävs för en minderårig persons resa
      • Gränskontrollautomat
      • Anvisningar om gränsövergång till båtfarare
        • Anvisningar till sjömän
        • Gränskontroller av fritidsbåtar i Saima kanal
      • Vanliga frågor om resor
      • Finlands östligaste punkt
    • Anvisningar till trafikidkare
    • Gränszonstillstånd
    • Anvisningar till personer som rör sig till havs
      • Anvisningar för båtfarare
      • Anvisningar för alla som rör sig på isen
      • Sjöräddningsanvisningar
      • Hjälp båtägarens säkerthetshandbok
      • Åtgärdskort för nöd- eller olyckssituationer
      • Ansök om tillstånd för användning av nödsignaler
      • Föråldrade nödsignaler
      • Larmmeddelanden och sjöradiotrafik
    • Kontaktuppgifter
      • Faktureringsadress
      • Samtalspriset till 0295-nummer
    • Respons
      • Respons på verksamhet
      • Respons på webbplatsen
  • Berättelser från Gränsbevakningen
    • Gränsbevakningsväsendets historia
    • Gränsmuseet
      • Gränsmuseets kontaktuppgifter och förbindelser 
    • Sjöbevakningsmuseet
    • Förening och gillen
    • Stiftelsen Rajamme vartijain säätiö
    • Gransmuseets webbutställningar
      • De flygande gränsmännens väg från 1930-talet till i dag
      • Gränsbevakningsväsendets beredskapsplutoner 1992–2022
  • Ansvarsfull aktör
    • Värderingar och etiska regler
      • Etiska regler
    • Forskning och utveckling
      • Forskningstillstånd
    • Projekt
      • OILART
      • OILSAREX
      • Valvonta 2
      • EU-HYBNET
      • D4FLY
      • CISE
      • Smarta gränser
        • EES
        • ETIAS
    • Bibliotek och datatjänst
    • Utbildning
      • Som gränsbevakare
        • Ansökan till grundkurs för gränsbevakare och inträdesprov
        • Vanliga frågor om grundkursen för gränsbevakare
      • Som officer
    • Jämställdhet och likabehandling
  • Information om oss
    • Ledning och organisation
    • Strategi, planering och uppföljning
      • Lagar och förordningar
    • Årsberättelser
    • Gränshundar
    • Arbeta vid Gränsbevakningen
    • Materiel
      • På land
      • Till havs
      • I luften
    • Dataskydd och behandling av personuppgifter
    • Beskrivning av handlingars offentlighet
  • Aktuellt
    • Nyheter och meddelanden
      • Kungörelser och offentlig delgivning
      • Skjutnings- och bullermeddelande
    • Konsekvenserna av kriget i Ukraina för inresor i landet
      • Ankomst till Finland till följd av kriget i Ukraina
    • Sociala medier
    • Anskaffning av bevakningsfartyg
    • Spaningsplan måste ersättas
    • Bloggar och nyhetsbrev
    • Jukajärvis 70-årsjubileumsmars
  • Valitse Kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Выберите язык По-русски
  • language-version-selection.select-language.se Davvisámegiella
Gränsbevakningsväsendet
Till söksidan
  • Startsida
  • Våra uppgifter
  • Anvisningar och att uträtta ärenden
  • Berättelser från Gränsbevakningen
  • Ansvarsfull aktör
  • Information om oss
  • Aktuellt
Ett Dornier-flygplan flyger med en Super Puma-helikopter över kusten.

Luftfarkoster

Till luftfarkosterna hör helikoptrar och flygplan. Deras huvuduppgifter är gränsövervakning på land och till havs samt sjöräddning. Flygplanens huvudsakliga uppgift är dessutom miljöövervakning till havs. Till uppgifterna hör även handräckning till andra myndigheter.

  • Gränsbevakningsväsendet
  • sv
  • Information om oss
  • Materiel
  • I luften
  • Helikoptern Super Puma flyger över kusten.

    AS332-H215 Super Puma-helikopter

    En tvåmotorig medeltung helikopter vars huvuduppdrag är gränsbevakning, sjöräddning samt räddnings- och sjuktransport i havsområdet. Super Puma kan även användas på ett mångsidigt sätt i olika myndigheters handräckningsuppgifter. Med den nyss uppdaterade Super Puma-materielen kan man tryggt agera i nästan alla väderförhållanden året runt.

    Tekniska uppgifter

    Hastighet: 240 km/h
    Driftsträcka: 1 000 km
    Startvikt: max 8 600 kg
    Manskap: 5
    Passagerare: högst 20.

    Utrustning

    Väderradar,  sjöbevakningsradar, avisningssystem, värmekamera, dagskamera, utrustning för mörkerseende, två räddningsvinschar, omfattande utrustning för första insatsen, släckningsutrustning för skogsbränder och AIS-system (Automatic Identification System).

  • En räddare hänger fast vid räddningshelikopterns vinsch.

    AS332-H215 Super Puma-helikopter

    En tvåmotorig medeltung helikopter vars huvuduppdrag är gränsbevakning, sjöräddning samt räddnings- och sjuktransport i havsområdet. Super Puma kan även användas på ett mångsidigt sätt i olika myndigheters handräckningsuppgifter. Med den nyss uppdaterade Super Puma-materielen kan man tryggt agera i nästan alla väderförhållanden året runt.

    Tekniska uppgifter

    Hastighet: 240 km/h
    Driftsträcka: 1 000 km
    Startvikt: max 8 600 kg
    Manskap: 5
    Passagerare: högst 20.

    Utrustning

    Väderradar,  sjöbevakningsradar, avisningssystem, värmekamera, dagskamera, utrustning för mörkerseende, två räddningsvinschar, omfattande utrustning för första insatsen, släckningsutrustning för skogsbränder och AIS-system (Automatic Identification System).

  • En ABB-helikopter flyger över ett snöigt landskap.

    AB/B 412-helikopter

    En tvåmotorig helikopter vars huvuduppdrag är gränsbevakning, sjöräddning samt räddnings- och sjuktransport i land- och havsområdet. 412-materielen kan även användas på ett mångsidigt sätt i olika myndigheters handräckningsuppgifter. 412-materielen används i regel i Norra Finlands område med start från basen i Rovaniemi.

    Tekniska uppgifter

    Hastighet: 220 km/h
    Driftsträcka: 800 km
    Startvikt: max 5 400 kg
    Manskap: 4
    Passagerare: högst 10.

    Utrustning

    Väderradar, värmekamera, utrustning för mörkerseende, räddningsvinsch, utrustning för första insatsen och AIS-system (Automatic Identification System).

  • En Koala-helikopter flyger över en skog.

    AW119 Koala-helikopter

    Enmotorig lätt helikopter som i regel används för gränsbevakning samt transport- och handräckningsuppdrag.

    Tekniska uppgifter

    Hastighet: 250 km/h
    Driftsträcka: 750 km
    Startvikt: max 2 850 kg
    Manskap: 1–2
    Passagerare: högst 7.

    Utrustning

    Värmekamera, utrustning för mörkerseende och släckningsutrustning för skogsbränder.

  • En Koala-helikopter flyger över ett vattendrag, skärgården syns bakom.

    AW119 Koala-helikopter

    Enmotorig lätt helikopter som i regel används för gränsbevakning samt transport- och handräckningsuppdrag.

    Tekniska uppgifter

    Hastighet: 250 km/h
    Driftsträcka: 750 km
    Startvikt: max 2 850 kg
    Manskap: 1–2
    Passagerare: högst 7.

    Utrustning

    Värmekamera, utrustning för mörkerseende och släckningsutrustning för skogsbränder.

  • Ett Dornier-flygplan flyger med en Super Puma-helikopter över kusten.

    DO228 Dornier-flygplan

    Tvåmotorigt spaningsplan. Planets huvudsakliga uppgifter är gränsbevakningsuppgifter, myndighetssamarbete samt övervakning av oljeutsläpp och deltagandet i bekämpningen. Inom Gränsbevakningsväsendet pågår MVX-projektet för att ersätta Dornier 228-spaningsplanen som skaffades 1995.

    Tekniska uppgifter

    Hastighet: 400 km/h
    Driftsträcka: 1 400 km
    Startvikt: max 6 575 kg
    Manskap: 3–4
    Passagerare: 3.

    Utrustning

    Värmekamera, dagskamera, UV/IR-skanner, väderradar, sjöbevakningsradar, SLAR-sidspanande radar och AIS-system (Automatic Identification System).

  • Ett Dornier-flygplan flyger över kusten i soligt väder.

    DO228 Dornier-flygplan

    Tvåmotorigt spaningsplan. Planets huvudsakliga uppgifter är gränsbevakningsuppgifter, myndighetssamarbete samt övervakning av oljeutsläpp och deltagandet i bekämpningen. Inom Gränsbevakningsväsendet pågår MVX-projektet för att ersätta Dornier 228-spaningsplanen som skaffades 1995.

    Tekniska uppgifter

    Hastighet: 400 km/h
    Driftsträcka: 1 400 km
    Startvikt: max 6 575 kg
    Manskap: 3–4
    Passagerare: 3.

    Utrustning

    Värmekamera, dagskamera, UV/IR-skanner, väderradar, sjöbevakningsradar, SLAR-sidspanande radar och AIS-system (Automatic Identification System).

Bilderna på webbsidorna är endast avsedda för Gränsbevakningsväsendets bruk. Bildförfrågan kan skickas till adressen viestinta(at)raja.fi.

  • På land
  • Till havs

Gränsbevakningsväsendets logo

Gränsbevakningsväsendet

Telefonväxel +358 295 420 000
[email protected]

 

Sjöräddningens larmnummer
+358 294 1000

 

  • Våra uppgifter
  • Anvisningar och att uträtta ärenden
  • Berättelser från Gränsbevakningen
  • Ansvarsfull aktör
  • Information om oss
  • Aktuellt

Ta kontakt

  • Kontaktuppgifter
  • Ge respons
  • Registratur: [email protected]

Gränsbevakningsväsendets faktureringsadress

  • Faktureringsadress

Gränsbevakningsväsendet i social media

  • Gränsbevakningsväsendets alla sociala kanaler
  • Tillgänglighetsutlåtande
  • Dataskydd

 

© 2020