Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Выберите язык По-русски
  • Vállje giela Davvisámegiella
Gränsbevakningsväsendet
Till söksidan
  • Startsida
  • Våra uppgifter
    • Gränsövervakning
    • Gränskontroller
    • Sjöräddning
    • Bekämpning av miljöskador
    • Brottsbekämpning
    • Försvar och beväringstjänst
    • Internationellt samarbete
  • Anvisningar och att uträtta ärenden
    • Anvisningar till resenärer
    • Anvisningar till trafikidkare
    • Gränszonstillstånd
    • Anvisningar till personer som rör sig till havs
    • Kontaktuppgifter
    • Respons
  • Berättelser från Gränsbevakningen
    • Gränsbevakningsväsendets historia
    • Gränsmuseet
    • Sjöbevakningsmuseet
    • Förening och gillen
    • Stiftelsen Rajamme vartijain säätiö
    • Gransmuseets webbutställningar
  • Ansvarsfull aktör
    • Värderingar och etiska regler
    • Forskning och utveckling
    • Projekt
    • Bibliotek och datatjänst
    • Utbildning
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Visselblåsarskydd
  • Information om oss
    • Ledning och organisation
    • Strategi, planering och uppföljning
    • Årsberättelser och ansvarsrapport
    • Gränshundar
    • Arbeta vid Gränsbevakningen
    • Materiel
    • Dataskydd och behandling av personuppgifter
    • Beskrivning av handlingars offentlighet
  • Aktuellt
    • Nyheter och meddelanden
    • Begränsningar på ryska medborgarnas inresa
    • Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
    • Sociala medier
    • Kungörelser och offentlig delgivning
    • Anskaffning av bevakningsfartyg
    • Östgränsens hinderstängsel
    • Anskaffning av kombinationsflygplan
En traktorfyrhjuling med rullband i snön på patrulluppdrag i gränszonen.

Fordonsmateriel

Med fordonsmateriel utförs patrullering. Till materielen hör olika patrullbilar, snöskotrar och motorcyklar. De regionala skillnaderna och krävande väder- och terrängförhållanden har beaktats i fordonsanskaffningen. En del av patrullbilarna har dessutom försetts med utrustning för första insatsen.

  • Gränsbevakningsväsendet
  • sv
  • Information om oss
  • Materiel
  • På land
  • Tre patrullbilar framför en hall.

    Tung patrullbil Mercedes Benz Sprinter 419

    Hundbil. Fyrhjulsdriven mycket terrängduglig och rymlig patrullbil. Passar väl för långa patrulleringar. Rymmer fem tjänstemän och två hundar. Kräver körkort i klass C1 av föraren.

    Tekniska uppgifter, hundbil

    Topphastighet: 160 km/h
    Effekt: 140 kW
    Total massa: 4 100 kg
    Bärkraft: 930 kg
    Längd: 5 932 mm
    Höjd: 2 820 mm
    Passagerare: 5.


    Häktes-/hundbil. Fyrhjulsdriven mycket terrängduglig och rymlig patrullbil. Passar väl för långa patrulleringar. Rymmer fem tjänstemän, en hund och två klienter. Kräver körkort i klass C1 av föraren.

    Tekniska uppgifter, häktes-/hundbil

    Topphastighet: 160 km/h
    Effekt: 140 kW
    Total massa: 4 100 kg
    Bärkraft: 880 kg
    Längd: 5 932 mm
    Höjd: 2 820 mm
    Passagerare: 7.

  • En patrullbil framför en hall på vintern.

    Medeltung patrullbil Mercedes Benz Sprinter 319

    Hundbil. Fyrhjulsdriven mycket terrängduglig och rymlig patrullbil. Passar väl för långa patrulleringar. Rymmer fyra tjänstemän och två hundar. Man får köra med B-kort.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 160 km/h
    Effekt: 140 kW
    Total massa: 3 500 kg
    Bärkraft: 570 kg
    Längd: 5 932 mm
    Höjd: 2 820 mm
    Passagerare: 4.

  • En patrullbil i hamnen.

    Mercedes Benz Vito-patrullbil

    Hundbil. Fyrhjulsdriven kompakt patrullbil. Rymmer fyra tjänstemän och två hundar.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 196 km/h
    Effekt: 140 kW
    Total massa: 3 200 kg
    Bärkraft: 525 kg
    Längd: 5 256 mm
    Höjd: 2 100 mm
    Passagerare: 4.

  • En patrullbil i hamnen, fotograferad bakifrån.

    Mercedes Benz Vito-patrullbil

    Häktes-/hundbil. Fyrhjulsdriven kompakt patrullbil. Rymmer fyra tjänstemän, en hund och två klienter.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 196 km/h
    Effekt: 140 kW
    Total massa: 3 200 kg
    Bärkraft: 525 kg
    Längd: 5 256 mm
    Höjd: 2 100 mm
    Passagerare: 6.

  • En patrullbil framför en framför kommersiell byggnad.

    Mercedes Benz Vito 129e Tourer

    En helt elektrisk paketbil som har plats till åtta personer. Räckvidden varierar från 250km till 360km  beroende på väderförhållanden, lasten och körsättet.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 140 km/h
    Effekt: 150 kW
    Total massa: 3 500 kg
    Bärkraft: 945 kg
    Längd: 5 486 mm
    Höjd: 1 965 mm
    Passagerare: 8.

  • Två patrullbilar på en grusväg.

    Mercedes Benz Vito Mixto-patrullbil

    Hundbil. Fyrhjulsdriven kompakt patrullbil. Rymmer fem tjänstemän och två hundar.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 196 km/h
    Effekt: 140 kW
    Total massa: 3 200 kg
    Bärkraft: 525 kg
    Längd: 5 256 mm
    Höjd: 2 100 mm
    Passagerare: 5.

  • En patrullbil framför landningsbanan på Helsingfors-Vanda flygplats.

    Volkswagen Transporter-patrullbil

    Hundbil. Fyrhjulsdriven kompakt patrullbil. Rymmer fyra tjänstemän och två hundar.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 199 km/h
    Effekt: 150 kW
    Total massa: 3 200 kg
    Bärkraft: 525 kg
    Längd: 4 904 mm
    Höjd: 2 200 mm
    Passagerare: 4.

  • En patrullbil fotograferad framifrån.

    Volkswagen Transporter-patrullbil

    Häktes-/hundbil. Fyrhjulsdriven kompakt patrullbil. Rymmer fyra tjänstemän, en hund och två klienter. Den nya massahöjningen ger 290 kg mer bärkraft.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 199 km/h
    Effekt: 150 kW
    Total massa: 3 490 kg
    Bärkraft: 815 kg
    Längd: 4 904 mm
    Höjd: 2 200 mm
    Passagerare: 6.

  • En terrängpatrullbil framför en byggnad i snöig terräng.

    Toyota Hilux-terrängpatrullbil

    Hundbil. Fyrhjulsdriven mycket terrängduglig och tålig patrullbil. Passar väl i svårframkomlig terräng. Rymmer fem tjänstemän och en hund.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 170 km/h
    Effekt: 106 kW
    Total massa: 2 690 kg
    Bärkraft: 535 kg
    Längd: 5 260 mm
    Höjd: 1 850 mm
    Passagerare: 5.

  • En lång patrullbil i ett snöigt landskap.

    Volkswagen Amarok-terrängpatrullbil

    Hundbil. Fyrhjulsdriven mycket terrängduglig och effektiv patrullbil. Passar väl i svårframkomlig terräng. Rymmer fem tjänstemän och en hund.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 208 km/h
    Effekt: 190 kW
    Total massa: 3 300 kg
    Bärkraft: 1 113 kg
    Längd: 5 191 mm
    Höjd: 1 834 mm
    Passagerare: 5.

  • En terrängpatrullbil på en grusväg i skogen.

    Toyota Land Cruiser-terrängpatrullbil

    Fyrhjulsdriven mycket terrängduglig patrullbil. Passar väl i svårframkomlig terräng. Rymmer fem tjänstemän och en hund.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 175 km/h
    Effekt: 150 kW
    Total massa: 2 990 kg
    Bärkraft: 615 kg
    Längd: 4 840 mm
    Höjd: 1 940 mm
    Passagerare: 5.

  • En terrängpatrullbil i skogen.

    Mercedes Benz G350-terrängpatrullbil

    Hundbil. Fyrhjulsdriven mycket terrängduglig patrullbil. Passar väl i svårframkomlig terräng. Rymmer fem tjänstemän och en hund. Kräver körkort i klass C1 av föraren.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 160 km/h
    Effekt: 180 kW
    Total massa: 3 550 kg
    Bärkraft: 1 030 kg
    Längd: 4 769 mm
    Höjd: 1 949 mm
    Passagerare: 5.

  • En terrängmotorcykel i ett snöigt landskap.

    Yamaha 250 WR-motorcykel

    Terrängdugligt fordon. Som bäst på grusvägar och stigar. Passar för snabba förflyttningar utan last.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 120 km/h
    Effekt: 22 kW
    Total massa: 319 kg
    Längd: 2 180 mm
    Höjd: 1 279 mm
    Passagerare: 1.

  • En traktorfyrhjuling parkerad i skogen.

    Polaris Sportsman 570-traktorfyrhjuling

    Ett terrängdugligt, fyrhjulsdrivet fordon. Bäst i trång, svårframkomlig terräng. Även tillåten på vägarna. Lämpar sig för förflyttning i svårframkomlig terräng med liten last.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 60 km/h
    Effekt: 26 kW
    Total massa: 589 kg
    Längd: 2 063 mm
    Höjd: 1 439 mm
    Passagerare: 2.

  • En traktorfyrhjuling med tre axlar parkerad i skogen.

    Can Am Max 650-traktorterränghjuling

    Terrängdugligt, sexhjulsdrivet fordon. Som bäst i mycket svårframkomlig terräng, såsom vid körning på mjukt underlag och branta sluttningar. Även tillåten på vägarna. Lämpar sig för förflyttning i svårframkomlig terräng med stor last.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 60 km/h
    Effekt: 44 kW
    Total massa: 1 046, kombinerat: 1 953 kg
    Längd: 3 170 mm
    Höjd: 1 406 mm
    Passagerare: 2.

  • Två snöskotrar parkerade i snön, på ena sitter en gränsbevakare.

    Lynx Ranger 600 E-Tec-snöskoter, bredbandare

    Snöskoter med brett band. Som bäst i draguppdrag. Mycket stabil att köra. En allmän snöskoter för alla Gränsbevakningsväsendets uppgifter.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 120 km/h                  
    Effekt: 90 kW
    Total massa: 600 kg
    Längd: 3 350 mm
    Höjd: 1 500 mm
    Bandets bredd: 500 mm
    Passagerare: 1.

  • Två snöskotrar parkerade på en snöig gård, en patrullhund sitter på ena.

    Lynx Ranger 600 E-Tec-snöskoter, smalbandare

    Snöskoter med smalt band. Passar bäst för tjockt snötäcke vid körning i svåra förhållanden. Mycket smidig att manövrera. Kräver särskilt kunnande av föraren.

    Tekniska uppgifter

    Topphastighet: 130 km/h
    Effekt: 93 kW
    Total massa: 500 kg
    Längd: 3 640 mm
    Höjd: 1 500 mm
    Bandets bredd: 420 mm
    Passagerare: 1.

Bilderna på webbsidorna är endast avsedda för Gränsbevakningsväsendets bruk. Bildförfrågan kan skickas till adressen viestinta(at)raja.fi.

  • Till havs
  • I luften

Gränsbevakningsväsendets logo

Gränsbevakningsväsendet

Telefonväxel +358 295 420 000
[email protected]

 

Sjöräddningens larmnummer,
endast i nödsituationer till sjöss

+358 294 1000

 

  • Våra uppgifter
  • Anvisningar och att uträtta ärenden
  • Berättelser från Gränsbevakningen
  • Ansvarsfull aktör
  • Information om oss
  • Aktuellt

Ta kontakt

  • Kontaktuppgifter
  • Ge respons
  • Registratur: [email protected]

Gränsbevakningsväsendets faktureringsadress

  • Faktureringsadress

Gränsbevakningsväsendet i social media

  • Gränsbevakningsväsendets alla sociala kanaler
  • Tillgänglighetsutlåtande
  • Dataskydd
  • Användarvillkor

 

© 2020

  • Startsida
  • Våra uppgifter
    • Gränsövervakning
    • Gränskontroller
    • Sjöräddning
    • Bekämpning av miljöskador
      • Bekämpningsmetoder och utrustning
      • Övervakning och förebyggande verksamhet
      • Internationellt samarbete och avtal
    • Brottsbekämpning
    • Försvar och beväringstjänst
      • Militärtjänst vid Raja
      • Specialgränsjägare vid Raja
    • Internationellt samarbete
  • Anvisningar och att uträtta ärenden
    • Anvisningar till resenärer
      • Anvisningar om gränsövergång till resenärer
      • Pass och andra resehandlingar
        • Handling som krävs för en minderårig persons resa
      • Gränskontrollautomat
      • Anvisningar om gränsövergång till båtfarare
        • Anvisningar till sjömän
        • Gränskontroller av fritidsbåtar i Saima kanal
      • Vanliga frågor om resor
      • Finlands östligaste punkt
    • Anvisningar till trafikidkare
    • Gränszonstillstånd
    • Anvisningar till personer som rör sig till havs
      • Anvisningar för båtfarare
      • Anvisningar för alla som rör sig på isen
      • Sjöräddningsanvisningar
      • Hjälp båtägarens säkerthetshandbok
      • Åtgärdskort för nöd- eller olyckssituationer
      • Ansök om tillstånd för användning av nödsignaler
      • Föråldrade nödsignaler
      • Larmmeddelanden och sjöradiotrafik
    • Kontaktuppgifter
      • Faktureringsadress
      • Samtalspriset till 0295-nummer
    • Respons
      • Respons på verksamhet
      • Respons på webbplatsen
  • Berättelser från Gränsbevakningen
    • Gränsbevakningsväsendets historia
    • Gränsmuseet
      • Gränsmuseets kontaktuppgifter och förbindelser 
    • Sjöbevakningsmuseet
    • Förening och gillen
    • Stiftelsen Rajamme vartijain säätiö
    • Gransmuseets webbutställningar
      • De flygande gränsmännens väg från 1930-talet till i dag
      • Gränsbevakningsväsendets beredskapsplutoner 1992–2022
  • Ansvarsfull aktör
    • Värderingar och etiska regler
      • Etiska regler
    • Forskning och utveckling
      • Forskningstillstånd
    • Projekt
      • OILART
      • OILSAREX
      • Valvonta 2
      • EU-HYBNET
      • D4FLY
      • CISE
      • Smarta gränser
        • EES
        • ETIAS
    • Bibliotek och datatjänst
    • Utbildning
      • Som gränsbevakare
        • Ansökan till grundkurs för gränsbevakare och inträdesprov
        • Vanliga frågor om grundkursen för gränsbevakare
      • Som officer
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Visselblåsarskydd
  • Information om oss
    • Ledning och organisation
    • Strategi, planering och uppföljning
      • Lagar och förordningar
    • Årsberättelser och ansvarsrapport
    • Gränshundar
    • Arbeta vid Gränsbevakningen
      • Bli dykare
      • Bli luftfartygsmontör
    • Materiel
      • På land
      • Till havs
      • I luften
    • Dataskydd och behandling av personuppgifter
    • Beskrivning av handlingars offentlighet
  • Aktuellt
    • Nyheter och meddelanden
      • Skjutnings- och bullermeddelande
      • Bloggar och nyhetsbrev
    • Begränsningar på ryska medborgarnas inresa
      • Vanliga frågor om inverkan av begränsningar på inresa
    • Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
      • Ankomst till Finland till följd av kriget i Ukraina
    • Sociala medier
    • Kungörelser och offentlig delgivning
    • Anskaffning av bevakningsfartyg
    • Östgränsens hinderstängsel
      • Vanliga frågor om östgränsens hinderstängsel
    • Anskaffning av kombinationsflygplan