Bekämpning av miljöskador på havsområdet är verksamhet som innebär att man begränsar spridningen av oljan eller kemikalien som kommit ut i havet och samlar upp den. En miljöskada kan orsakas av bränsle som läckt ut från ett fartyg eller en båt till exempel till följd av grundstötning. De största skadorna beror dock på olyckor som drabbat tankfartyg som transporterat olja.
Sådana fartygsolje- och fartygskemikalieolyckor kan ha allvarliga följder för kustens natur och näringar. Till de allvarligaste hör de långvariga skadliga effekterna på ekosystemet. Östersjön är ett exceptionellt känsligt hav. På grund av att havsområdet är smalt når olje- och kemikalieutsläppen snabbt stranden. Därför måste bekämpningsåtgärderna kunna inledas utan dröjsmål. Det effektivaste och förmånligaste alternativet är att miljöskadorna bekämpas på havet. Om till exempel ett oljeutsläpp smutsar ner stranden, blir de olägenheter och kostnader som detta orsakar mångdubbelt större.
Video: Protecting the Baltic Sea – marine pollution response exercise Balex Delta 2021 (youtube.com)
För att bekämpa miljöskador på havet används kostnadseffektiva kombinationsfartyg. Gränsbevakningsväsendets bevakningsfartyg är exempel på sådana kombinationsfartyg. Fartygen har en egen daglig uppgift, men dessutom har de kapacitet att snabbt börja bekämpa oljeskador.
Finlands nuvarande beredskap för bekämpning av oljeskador och fartygskemikalieolyckor är god men inte tillräcklig. Vårt mål är att vi tillsammans med grannländerna ska kunna bekämpa en stor oljeskada på 30 000 ton på Finska viken och norra Östersjön samt 5 000 ton på Skärgårdshavet och Bottniska viken. Siffrorna grundar sig på storleken på de tankfartyg som rör sig i dessa havsområden.
Effektiva bekämpningsåtgärder förutsätter god ledningsberedskap. De bekämpningsuppgifter som Gränsbevakningsväsendet ansvarar för leds av ledningscentralerna vid Finska vikens sjöbevakningssektion och Västra Finlands sjöbevakningssektion. Dessa centraler leder också sjöräddningsuppdragen.
Utöver de egentliga bekämpningsåtgärderna har vi också hand om verkställandet av den bredare nationella bekämpningsförmågan. I praktiken innebär detta att vi verkställer och utvecklar bekämpningsberedskapen så att den motsvarar Östersjöns särskilda förhållanden, risker och förändringar som sker i sjötrafiken. Vi uppfyller de internationella förpliktelser som gäller Finland. Utöver beredskap inför olyckor arbetar vi också dagligen med att förebygga miljöskador.
Flera olika aktörer deltar i bekämpningen av miljöskador till havs. Antalet myndigheter som deltar i bekämpningsarbetet varierar beroende på olycksplatsen och olyckans omfattning.
Inrikesministeriet har hand om den allmänna ledningen, uppföljningen och utvecklingen av bekämpningen av oljeskador och fartygskemikalieolyckor till havs. I praktiken sköter Gränsbevakningsväsendet anskaffningen och upprätthållandet av en tillräcklig bekämpningsberedskap och den yrkesinriktade vidareutbildningen och fortbildningen på området.
Om en miljöskada inträffar på öppet hav i Finlands ekonomiska zon eller territorialvatten ansvarar Gränsbevakningsväsendet för att leda bekämpningen. Om skadan inträffar närmare land eller beror på en anläggning på land leds bekämpningsinsatsen av räddningsverket. Gränsen för ledningsansvaret har avtalats närmare i sjöbevakningssektionernas och de regionala räddningsverkens gemensamma planer.
Gränsbevakningsväsendet svarar för bekämpning av miljöskador på Ålands öppna havsområde och vid de inre havsområden ankommer det på Ålands landskapsregering. I praktiken är ansvarsområdets gräns fartområde II, utanför vilket Gränsbevakningsväsendet svarar för bekämpningen. Arrangemanget är i praktiken enhetligt med ansvaren på finska fastlandet.
Andra aktörer som deltar i bekämpningen av miljöskador är till exempel försvarsmakten, Finlands miljöcentral, Transport- och kommunikationsverket Traficom, Forststyrelsen, NTM-centralerna samt privata företag som Gränsbevakningsväsendet har ingått ett serviceavtal med. Dessutom spelar frivilliga aktörer en viktig roll. Bekämpningen av en omfattande oljeskada eller fartygskemikalieolycka förutsätter också internationellt samarbete. Samarbetet har överenskommits genom internationella avtal.
Ett område som har drabbats av en miljöskada kan kräva långvariga restaureringsåtgärder. Denna efterbehandling leds av kommunerna. NTM-centralen styr och samordnar efterbehandlingsarbetet om verksamheten omfattar flera kommuner.