Hoppa till innehåll

Östgränsens hinderstängselprojekt fortskrider

Utgivningsdatum 2.9.2024 12.23 | Publicerad på svenska 2.9.2024 kl. 12.26
Pressmeddelande
Rajapartio itärajan esteaidalla.

Gränsbevakningsväsendet uppför sammanlagt 200 kilometer av fast hinderstängsel vid östgränsen före utgången av år 2026. Hinderstängslet uppförs utifrån riskbedömning på de viktigaste målområdena. Hinderstängselhelheten består av stängslet, det tekniska övervakningssystemet och vägen. Östgränsens hinderstängsel främjar gränssäkerheten här och nu och är nödvändigt i kontroll och bekämpning av omfattande och instrumentaliserad inresa. Pilotmålen i Imatra och Salla färdigställdes år 2023.

Gränsbevakningsväsendet uppför sammanlagt 200 kilometer av fast hinderstängsel vid östgränsen före utgången av år 2026. Hinderstängslet uppförs utifrån riskbedömning på de viktigaste målområdena. Hinderstängselhelheten består av stängslet, det tekniska övervakningssystemet och vägen. Östgränsens hinderstängsel främjar gränssäkerheten här och nu och är nödvändigt i kontroll och bekämpning av omfattande och instrumentaliserad inresa.  Pilotmålen i Imatra och Salla färdigställdes år 2023.

”Under projektet har man nu skapat förutsättningarna för dess fullständiga verkställande”, berättar projektchef Erkki Matilainen från Gränsbevakningsväsendet. Träd har redan röjts på hinderstängselområdet i Sydöstra Finland, Norra Karelen och Kajanaland på en sträcka på över 50 kilometer; arbetet fortsätter och utvidgas. Största delen av de närmare ett tusen markägarna har hörts i ärendet. Dialogen har varit utmärkt. Miljökartläggningar har genomförts i tiotals mål. Angående upphandlingarna har man konkurrensutsatt avtalen med bland annat tillverkarna av stängselmaterial och pontonelement och konkurrensutsättningarna av byggnadsentreprenörerna pågår. Därtill har man beställt tiotals el- och telekommunikationsanslutningar samt reservkrafts- och teknikcontainrar. ”Finansieringen för hela projektet säkerställdes i tilläggsbudgeten våren 2024, vilket gjorde det möjligt att tidigarelägga de ifrågavarande entreprenaderna och upphandlingarna”, konstaterar projektchef Matilainen.

Först uppförs cirka 70 kilometer av hinderstängsel på de internationella gränsövergångsställena och deras sidor i Sydöstra Finland, Norra Karelen, Kajanaland och nordöstra Österbotten. Arbetet på sammanlagt åtta målområden inleds under sommaren och hösten. Under senhösten påbörjas röjning av träd även på den följande fasens målområden, där små vägar leder över gränsen eller som utgör en risk på motsvarande nivå. Dessa områden omfattar cirka 128 kilometer av området från Sydöstra Finland till Lappland.

”Byggandet är i gång på målområdet Nuijamaa–Vainikkala, som är 17 kilometer långt. Byggandet föregicks av röjning av träd, vilket genomfördes av KouMet Oy. Målområdets byggprojekt verkställs av Destia Oy. Målområdets sammanlagda kostnader beräknas vara cirka 22,3 miljoner euro, vilket innefattar bland annat röjning av träd, schaktningsarbeten, hinderstängslet, betongpontonelementen, el- och telekommunikationsanslutningarna med ledningar, den tekniska övervakningen, reservkraftsystemet, projektledningen och markägarersättningarna. Det finns över 70 markägare inom målområdet, till vilka Gränsbevakningsväsendet har gett besluten om uppförandet av hinderstängslet. Ersättningsbeslut för markägare fattas efter att hinderstängslet färdigställts. Det långa målområdet färdigställs innan sommaren 2026”, konstaterar Matilainen.

Utifrån erfarenheterna från pilot- och planeringsfasen har projektets organisering, tidsplan, budget samt hinderstängslets grundlösning konstaterats vara lyckade. Utifrån erfarenheterna har man gjort små ändringar i hinderstängslets konstruktion. Stängselnätet kommer att vara en halv meter högre (3,5 m) och tätare för att främja hindrets effekt. Fästen och konstruktionen av stängslet, portarna och cylinderhindren har förbättrats. Sättet att installera pontonvägar som byggs på våta områden har också ändrats. Hinderstängslet uppförs på gränsöppningen vid rikets gränslinje istället för gränsöppningens kant. Tekniska övervakningslösningar utvecklas vidare.

Samtidigt förbereder Gränsbevakningsväsendet inför utbetalning av markägarersättningar efter att hinderstängslet färdigställts. Inrikesministeriet har inrättat ett lagprojekt med syftet att överföra uppgiften att fastställa ersättningarna från Gränsbevakningsväsendet till Lantmäteriverket. Syftet är att utnyttja landets bästa kompetens och erfarenhet inom markägarersättningar.

”Situationen är bra. Målen som ställts till projektet kommer att uppnås inom tidsplanen och budgeten”, konstaterar Matilainen nöjd.

Östgränsens hinderstängsel