Finland måste ha en självständig och trovärdig förmåga att upprätthålla sin gränssäkerhet. Hinderstängslet som uppförs vid östgränsen är en betydande del av denna förmåga. Hinderstängslet effektiverar vår gränsövervakning här och nu. Det stärker kontroll av störningar vid gränsen på ett betydande sätt. Ett fysiskt hinderstängsel är i praktik nödvändigt i situationer med instrumentaliserad eller omfattande olaglig inresa. Hinderstängslet minskar också Finlands beroende av den ryska gränsbevakningens effektivitet.
Östgränsens hinderstängselprojekt fortskrider
Gränsbevakningsväsendet har inlett den omfattande byggfasen av östgränsens hinderstängsel. Hittills har man uppfört ett cirka tre kilometer långt pilotstängsel i Pelkola, Imatra och ett cirka fyra kilometer långt pilotstängsel i Salla. Användning- och underhållserfarenheterna har beaktats i planerna och deras insamling fortsätter för att utnyttjas under projektets senare faser.
Under projektet har man nu skapat förutsättningar för dess fullskaliga genomförande. Det har redan röjts träd på hinderstängselområdet i Sydöstra Finland, Norra Karelen och Kajanaland på en sträcka på cirka 100 kilometer; arbetet fortsätter och utvidgas.
I byggfasen som nu fortsätter uppförs först cirka 70 kilometer av hinderstängsel på de internationella gränsövergångsställena och deras sidor i Sydöstra Finland, Norra Karelen, Kajanaland och nordöstra Österbotten. Arbetet på sammanlagt åtta målområden inleds under sommaren och hösten. Under senhösten påbörjas röjning av träd även på den följande fasens målområden, där små vägar leder över gränsen eller som utgör en risk på motsvarande nivå. Dessa områden omfattar sammanlagt cirka 128 km av området från Sydöstra Finland till Lappland.
Enligt helhetsplanen kommer man att bygga cirka 200 kilometer av hinderstängsel längs vår 1 300 kilometer långa östgräns. Målsättningen är att hela hinderstängslet blir färdigt år 2026. Huvuddelen av hindret kommer att byggas längs den sydöstra gränsen, som hör till gränsövervakningens fokusområden. Det vore orimligt att bygga hinderstängslet för hela gränsens längd.
Hinderstängslet är en helhet, som består av stängslet, vägen och den trädlösa öppningen som går bredvid stängslet samt tekniska övervakningen. Denna helhet kommer att vara ett viktigt verktyg för gränsövervakningen. Inte ens denna helhet i sig är en lösning på något hot, utan den är en del av gränsövervakningen. Hinderstängslet ger Gränsbevakningsväsendet mer tid att reagera och underlättar kontroll av störningssituationer på ett avgörande sätt genom att avslöja, förhindra, fördröja och styra människornas rörlighet vid gränsen. Med hjälp av vägen som byggs bredvid stängslet kan Gränsbevakningsväsendet reagera betydligt fortare på händelser vid riksgränsen jämfört med den nuvarande situationen. Övriga medel till effektivering av gränsövervakningen, såsom ökning av antalet personal och teknisk övervakning vid gränsområdena, skulle inte vara billigare eller snabbare alternativ till hinderstängslet. Hinderstängslets livscykel är cirka 50 år, men det tekniska övervakningssystemet måste förnyas med cirka tio års mellanrum.
Utifrån erfarenheterna från pilot- och planeringsfasen har projektets organisering, tidsplan, budget samt hinderstängslets grundlösning konstaterats vara lyckade. Utifrån erfarenheterna har man gjort små ändringar i hinderstängslets konstruktion. Stängselnätet kommer att vara en halv meter högre (3,5 m) och tätare för att främja hindrets effekt. Fästen och konstruktionen av stängslet, portarna och cylinderhindren har förbättrats. Sättet att installera pontonvägar som byggs på våta områden har också ändrats. Hinderstängslet uppförs på gränsöppningen vid rikets gränslinje. Tekniska övervakningslösningar utvecklas vidare.
Under pilotfasen har det också utarbetats en miljöutredning om hela hinderstängselprojektet. Sydöstra Finlands NTM-central beslöt utifrån miljöutredningen att konsekvensbedömningen i enlighet med lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017) tillämpas inte på hinderstängslet. Betydande miljökonsekvenser som konstaterats i utredningen beaktas i hinderstängselprojektet så att konsekvenserna kan behållas på godtagbar nivå. Utöver användningserfarenheter följs bland annat beteendet av djur vid stängslet.
Genom att acceptera cookies aktiverar du inbäddade Yotube-video: Byggandet av piloten av östgränsens hinderstängsel.
Sidan finns även på skoltsamiska och nordsamiska.
Meddelanden om ärendet
-
2.9.2024 12.23Östgränsens hinderstängselprojekt fortskrider
-
26.10.2023 10.00Byggandet av piloten av östgränsens hinderstängsel slutfördes, verkställandet av nästa fas i gång
-
17.10.2023 8.55Uppförandet av östgränsens hinderstängsel fortskrider – välkommen till medietillfället 26.10.2023
-
30.5.2023 15.15Uppförandet av pilotstängslet framskrider
-
14.4.2023 15.00Byggandet av östgränsens hinderstängsel har påbörjats