Valvonta 2 -projekti tuotti tietoa miehittämättömien ilma-alusten soveltuvuudesta merellisiin tehtäviin
Valvonta 2 -projekti päättyy tämän vuoden lopussa. Projekti saavutti tavoitteensa tuottaa uutta tietoa Rajavartiolaitokselle sekä projektikumppaneille testien avulla siitä, miten miehittämätön ilma-alus palvelisi sensorialustana mahdollisimman hyvin viranomaisten erilaisia tarpeita pohjoisen Itämeren olosuhteissa.
Projektin taustalla on ollut viranomaisten yhteinen näkemys siitä, että sellainen olisi hyvin todennäköisesti kustannustehokas ja tehostaisi merkittävästi operatiivista toimintakykyä.
Neljää erilaista lennokkia testattiin vaativissa olosuhteissa
Projektin aikana Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaiva Turvalla testattiin neljää erilaista lennokkia. Testialustat rakennettiin nimenomaan Turvalle, jotta ilma-aluksia pystytään lennättämään mereltä käsin ja keräämään kokemusta niiden lennättämisestä laivalta.
Syksyllä 2019 testattavina olivat itävaltalaisen Schiebelin Camcopter S-100 -pienoiskopteri ja amerikkalaisen Insitun Scan Eagle -lennokki. Koronapandemia viivästytti kolmatta ja neljättä testiä merkittävästi, mutta tämän vuoden syyskuussa israelilaisen Aeronauticsin Orbiter 3 -lennokin sekä ruotsalaisen UMS Skeldarin V-200 -pienoiskopterin testit viimein toteutuivat.
Kaikki neljä laitetta lensivät samanlaisen testiohjelman. Siihen sisältyi tyypillisiä, vaativiakin merellisiä tehtäviä, kuten kohteiden paikantamista ja tunnistamista, valvontatehtäviä, etsintätehtäviä sekä yölento. Testatut järjestelmät varustettiin erilaisilla hyötykuormilla, joista tyypillisimpiä olivat elektro-optinen kamera tai infrapunakamera, AIS-vastaanotin sekä transponderi. Lisäksi osa järjestelmistä oli varusteltu erilaisilla etsintätarpeisiin liittyvillä hyötykuormilla, joita edustivat muun muassa optinen tutka ja valoon eli laseriin perustuvat tutkat.
Järjestelmät suoriutuivat niille annetuista tehtävistä hyvin, kertoo projektipäällikkö, majuri (evp) Kari Pajunen Rajavartiolaitoksen esikunnasta.
Vartiolaiva Turvaa ei ole varsinaisesti suunniteltu miehittämättömiä ilma-aluksia ajatellen, mutta testatut järjestelmät osoittivat kykenevänsä toimimaan kyseiseltäkin alukselta.
Suurimmaksi haasteeksi testeissä osoittautuivat sääolosuhteet. Syksyisin Itämerellä vallitsee usein tuulinen ja sateinen sää. Sää vaikutti erityisesti lentoonlähtöön ja laskeutumiseen. Lisäksi sateinen sää vaikutti heikentävästi optisten hyötykuormien suorituskykyyn.
Paljon potentiaalia merialueiden ja saaristojen valvontaan
Pajusen mukaan projektin lopputuloksena voidaan todeta, että Rajavartiolaitos näkee keskimatkan miehittämättömissä ilma-aluksissa paljon potentiaalia merialueiden ja saaristojen valvonnassa. Niillä kyetään tehokkaasti täydentämään jo olemassa olevien kiinteiden järjestelmien tuottamaa tilannekuvaa. Lisäksi niillä kyettäisiin nopeasti reagoimaan mahdollisiin onnettomuus- ja etsintätilanteisiin etenkin silloin kun järjestelmä on valmiiksi lennossa.
Valvonta 2 -projektia on rahoittanut Euroopan meri- ja kalatalousrahasto vuosina 2018–2021 noin miljoonalla eurolla. Rajavartiolaitos toteutti projektin yhteistyössä Ilmatieteenlaitoksen, Liikenne- ja viestintäviraston, maa- ja metsätalousministeriön, Merivoimien, Suomen ympäristökeskuksen, Tullin sekä Väyläviraston kanssa.
Lue lisää:
Ota yhteyttä: