Hyppää sisältöön

Gränsbevakningsväsendets andra bevakningsfartyg kölsträcktes i traditionell ceremoni

Utgivningsdatum 30.9.2025 12.55 | Publicerad på svenska 30.9.2025 kl. 16.23
Typ:Pressmeddelande
Representanter för Gränsbevakningsväsendet, Meyer Turku Oy, Baltic Operator och Bureau Veritas.

Färdigställandet av de nya bevakningsfartygen som Gränsbevakningsväsendet beställt av Meyer Turku fortskrider. Kölsträckningen av det andra fartyget firades tisdagen 30.9.2025.

Kölsträckningen ägde rum på Baltic Operators varv i Gdansk 30.9.2025. Representanter för Gränsbevakningsväsendet, Meyer Turku Oy, Baltic Operator och Bureau Veritas var närvarande i ceremonin.

Kölsträckningen är en gammal och traditionsrik ceremoni. Innan kölsträckningen placerade representanterna för beställar- och leverantörparterna samt klassificeringssällskapen sina lyckomynt på kölbotten under det första blocket. Mynten flyttas senare till det färdiga bevakningsfartyget för att bringa lycka. Traditionen härstammar från segelbåtstider, då man placerade ett mynt under stormasten för att bringa fartyget lycka för seglingen.

”Utsjöbevakningsfartygen byggs i lokalerna av våra långvariga rederipartners under Meyer Turkus projektledning och enligt våra kvalitetskrav. Vårt gemensamma, ytterst aktuella projekt har framskridit till ett skede där vi redan firar det andra fartygets kölsträckning”, säger Casimir Lindholm, verkställande direktör vid Meyer Turku.

”De färdiga nya utsjöbevakningsfartygen förbättrar Finlands gränssäkerhet och sjösäkerhet på ett betydande sätt i en säkerhetsmiljö som är krävande och svår att förutse,” konstaterar generalmajor Jari Tolppanen, Gränsbevakningsväsendets projektledare.

Prestationsförmågan av de Gränsbevakningsväsendets fartyg som nu ska byggas är betydligt bättre jämfört med de gamla fartygen. Fartygens övervakningsförmåga och förmåga att inverka anknytande till gränsövervakning samt förmågan till övervakning och säkerställande av den territoriella integriteten i samband med det förbättras. Utvecklade övervakningssystem och dataöverföringslösningar förbättrar upprätthållandet och delandet av lägesbilden. Med hjälp av de nya fartygen förbättras även förmågan att bekämpa storolyckor och utföra räddningsarbete. Alla fartyg har omedelbar beredskap till hantering av allvarliga miljöolyckor och oljeinsamlingskapaciteten är sammanlagt ungefär dubbelt så stor som för närvarande. De nya fartygen kommer att vara utsläppssnåla och energieffektiva.  
 

Projektet Bevakningsfartyg 2025