OH-MVX valmistumassa tuotantolinjalta
Rajavartiolaitoksen MVX-hankkeen ensimmäinen koneyksilö OH-MVX on pian valmistumassa Bombardierin tuotantolinjalta Montrealissa. Hanke on seurannut koneen valmistumista tarkasti.
Hankkeen asiantuntijat vierailivat tehtaalla elokuun alussa tarkastamassa koneen tuotannon vaiheen yhdessä sopimuskumppani SNC:n kanssa. Kone luovutetaan myöhemmin tänä vuonna SNC:lle, joka integroi sensorit ja järjestelmät koneeseen Yhdysvalloissa. Ensimmäinen kone luovutetaan Rajavartiolaitokselle varusteltuna vuoden 2027 alkupuolella. Toinen koneyksilö, OH-MVY, seuraa vuoden perässä.
OH-MVX on saanut jo lopullisen värityksensä, ja jäljellä on enää viimeistelyä ja tehtaan koelentoja. Kone on rakentunut Bombardierin normaaliprosessien mukaisesti kuten minkä tahansa asiakkaan kone. Kaikki modifikaatiot tehdään jälkikäteen, ja ne toteuttaa SNC omissa toimitiloissaan. Koneet saavat aikanaan vaaditun EASA-lisätyyppihyväksynnän erityisvarustuksen vuoksi.
Rajavartiolaitoksen MVX-hanke on muodostanut erityisen rakennusvalvontatiimin, joka vastaa valvontatoiminnasta ilma-alusten tuotantolinjalla ja aikanaan SNC:n toimitiloissa. Valvontatoiminta Montrealissa on toteutettu lyhyillä käynneillä, jotta tehtaan tuotantoprosessit eivät keskeytyisi. Viimeisin käynti toteutettiin tehtaan huoltoseisokin aikana, kun tuotanto oli muutoinkin suunnitelmallisesti tauolla.
MVX-hankkeen rakennusvalvontatoiminnan tarkoituksena on:
- todentaa tarkastuksin koneen ja järjestelmien vastaavan asetettuja standardeja,
- sujuvoittaa vastaanottotapahtumien kulkua tekemällä mahdollisimman paljon ennakkotarkastuksia,
- kerätä kokemusta uudesta konetyypistä ja
- varmistaa uuden suorituskyvyn nopea ja tehokas operatiivinen käyttöönotto.
Rakennusvalvontatiimiin kuuluu monen alan asiantuntijoita, esimerkiksi lentäjiä, mekaanikoita, operaattoreita, jatkuvan lentokelpoisuuden asiantuntijoita, kyberturvallisuusasiantuntijoita ja sopimusasiantuntijoita Ensimmäiset lentäjät ja mekaanikot saivat aiemmin keväällä Challenger 650 -tyyppikelpoisuutensa. Viimeisimmälle käynnille osallistuivat lentäjä ja lentomekaanikoita. Jo asennetut ja toiminnassa olevat järjestelmät testattiin. Ainoastaan moottoreita ei ollut mahdollista vielä käynnistää ennen tehtaan omien koekäyttöjen valmistumista. Mekaanikoiden tarkassa syynissä ilma-aluksen rakennusvalvonnassa ovat erityisesti maalauksen virheettömyys, komponenttien asennuksen oikeellisuus, sähköjohtojen oikeaoppinen kiinnitys ja korroosiosuojauksen riittävyys.
Vuonna 2019 käynnistynyt MVX-hanke on edennyt kesäkuussa 2024 solmitun toimitussopimuksen jälkeen vauhdikkaasti. Vaikka ensimmäisen koneyksilön lopulliseen toimitukseen on vielä pitkä matka, on ensimmäisen tuotantokoneen pian alkava vastaanotto jännittävää aikaa Rajavartiolaitokselle ja erityisesti hankkeen rakennusvalvontatiimille.