MVX-hankkeen evaluointivaihe valmis, neuvottelut jatkuvat
Monitoimilentokoneiden hankinta eli MVX-hanke etenee suunnitellusti. Rajavartiolaitos kutsui kaikki neljä prime-kandidaattia kesäkuussa Helsinkiin Rajatalolle. Kunkin kandidaatin kanssa neuvoteltiin kolmen päivän ajan tarjottavasta kokonaisuudesta, hinnasta ja sopimusehdoista.
MVX-hankkeen tavoitteena on löytää parhaiten suorituskykyvaatimuksia vastaava ratkaisu, joka on samalla elinkaarikustannuksiltaan kestävällä pohjalla. Tarjoajille annettiin mahdollisuus päivittää Intermediate RFQ -tarjouksiaan neuvottelujen pohjalta. Päivitetyt tarjoukset vastaanotettiin elokuussa ja niitä analysoidaan parhaillaan.
Jatkossa olevat prime-kandidaatit:
- Field Aerospace, Kanada
- L3Harris Technologies, Yhdysvallat
- Sierra Nevada Corporation, Yhdysvallat
- ST Airborne Systems, Ruotsi.
Ilma-aluksista toimittajilta tarjottavina ovat:
- Bombardier Challenger 650, Kanada
- Dassault Falcon 2000LXS, Ranska
- Cessna Citation Longitude, Yhdysvallat.
Tarjottujen ilma-alusten ja järjestelmien evaluointi saatiin päätökseen elokuun lopulla. Evaluoinneilla varmistetaan, että tarjotut järjestelmät vastaavat luvattua ja että ne soveltuvat Rajavartiolaitoksen operatiiviseen käyttöön.
Hanke evaluoi käytännössä seuraavat kokonaisuudet:
- ilma-alukset
- tehtävänhallintajärjestelmät (MMS)
- elektro-optiset kamerajärjestelmät (EO/IR)
- valvontatutkat
- tietyt uudet sensorit ja järjestelmät.
MVX-evaluointitiimi ja tehtaan koelentäjät Wichitassa Yhdysvalloissa ennen Cessna Citation Longitude -koneen evaluointilentoa. Kuva: Rajavartiolaitos.
Evaluoinnit toteutti Vartiolentolaivueen evaluointitiimi, joka koostui teknisistä asiantuntijoista, lentokonetta operoivasta miehistöstä sekä koelentohenkilöstöstä. Ensimmäisenä evaluoitiin kaikkien neljän toimittajakandidaatin tarjoamat MMS-järjestelmät huhti‒toukokuussa. Evaluoinnit toteutettiin Turun tukikohdassa ja Rajavartiolaitoksen esikunnassa.
Ilma-alusten evaluointeja toteutettiin osissa touko-elokuussa. Ilma-alusten evaluointeihin kuuluu sekä paljon maassa tapahtuvia tarkastuksia että lennolla toteutettavia testejä, valoisalla ja pimeällä. Ilma-alusten lento-ominaisuuksia arvioidaan myös simulaattoreissa.
- ST Airborne Systems yhteistyössä lentokonevalmistaja Textronin kanssa järjesti Cessna Citation Longitude -koneen evaluoinnin Turussa 16.‒18.5.2023 sekä simulaattorievaluoinnin Yhdysvalloissa 27.5. Koska kaikkia evaluointikohtia ei kyetty toteuttamaan Suomessa, järjestettiin lisäksi tehtaan koelentokoneella toteutettu lento Yhdysvalloissa 24.8.
- Lentokonevalmistaja Bombardier järjesti Challenger 650 -koneen evaluoinnin Vantaalla 21.‒24.5.2023 sekä simulaattorievaluoinnin Yhdysvalloissa 22.8. Koska kaikkia evaluointikohtia ei kyetty toteuttamaan Suomessa, järjestettiin lisäksi tehtaan koelentokoneella toteutettu lento Yhdysvalloissa 23.8. Tilaisuuksiin osallistuivat sekä Sierra Nevada Corporation että Field Aerospace; molemmat prime-kandidaatit tarjoavat samaa konetyyppiä.
- L3Harris yhteistyössä lentokonevalmistaja Dassaultin kanssa järjesti Falcon 2000LXS -koneen ja simulaattorievaluoinnin 31.5.‒2.6.2023 Ranskassa.
MVX-evaluointitiimi ja tehtaan koelentohenkilöstöä Wichitassa Yhdysvalloissa Bombardier Challenger 650 -koneen evaluointilennon jälkeen. Kuva: Bombardier.
Sensoreiden evaluoinnit toteutettiin kesä-heinäkuussa Yhdysvalloissa, Ranskassa, Saksassa ja Hollannissa. Sensoreiden evaluoinneissa painotettiin teknisen suorituskyvyn lisäksi operaattorille aiheutuvaa työkuormaa ja sensoreiden suoriutumista realistisissa olosuhteissa Rajavartiolaitoksen operatiivisia tehtäviä vastaavissa skenaarioissa.
Hankkeen seuraavassa vaiheessa pidetään mahdolliset toinen neuvottelukierros ja karsinta, minkä jälkeen toimitetaan lopullinen tarjouspyyntö – Final RFQ – siinä vaiheessa vielä mukana oleville kandidaateille. Lopulliset tarjoukset on tarkoitus vastaanottaa loppuvuonna siten, että sopimus valitun toimittajan kanssa on mahdollista solmia vuoden 2023 loppuun mennessä.
MVX-evaluointitiimi ja tehtaan koelentohenkilöstöä Istresissä Ranskassa Dassault Falcon 2000LXS -koneen evaluointilennon jälkeen. Kuva: Dassault.
Lisätietoja: Rajavartiolaitoksen monitoimilentokoneiden hankinta | Rajavartiolaitos