Hyppää sisältöön

Översikt över Finska vikens sjöbevakningssektions verksamhet 2021

Utgivningsdatum 2.2.2022 10.22 | Publicerad på svenska 3.2.2022 kl. 16.29
Typ:Pressmeddelande

Den operativa verksamheten vid Finska vikens sjöbevakningssektion påverkades även under 2021 av den globala covid-19-pandemin. För att bekämpa pandemin var kontrollen vid de inre gränserna återinförd och gränstrafiken begränsad fram till den 26 juli 2021.

Ett bildkollage av Finska vikens sjöbevakningssektions uppdrag 2021.

Sjöbevakningssektionen ansvarade inom sitt verksamhetsområde för att verkställa kontrollen vid de inre gränserna vid huvudstadsregionens stora gränsövergångsställen vid Helsingfors-Vanda flygplats och i Helsingfors hamnar. Efter att kontrollen vid de inre gränserna upphört gav sjöbevakningssektionen under hösten 2021 Helsingfors och Vanda städer handräckning i enlighet med lagen om smittsamma sjukdomar för hälsosäkerhetsåtgärder vid sina gränsövergångsställen. Kontrollen vid de inre gränserna återinfördes den 28 december som en del av bekämpningen av den nya virusvarianten Omikron. Detta innebar att sjöbevakningssektionen återvände till de inre gränserna. Verksamheten samordnades tillsammans med hälsovårdsmyndigheterna i Helsingfors och Vanda med de gällande begränsningsåtgärderna enligt lagen om smittsamma sjukdomar. I anslutning till att kontrollen vid de inre gränserna var återinförd genomförde sjöbevakningssektionen 2021 sammanlagt 413 000 kontroller vid de inre gränserna i hamnarna inom sitt verksamhetsområde och 175 000 gränskontroller vid Helsingfors-Vanda flygplats. Under året granskades 740 000 passagerare som passerade den yttre gränsen.

I säkerhetsuppdragen på havet kunde allvarliga olyckor undvikas. Seglingssäsongen kan i övrigt beskrivas som sedvanligt livlig och Finska vikens sjöbevakningssektion ledde sammanlagt 1 046 sjöräddningsuppdrag i sitt område 2021.

Gränskontroller vid Helsingfors-Vanda flygplats

Vid Helsingfors-Vanda flygplats minskade trafiken över de yttre gränserna med cirka 44,78 procent jämfört med året innan. År 2021 utförde Finska vikens sjöbevakningssektion sammanlagt 741 307 gränskontroller vid Helsingfors-Vanda flygplats (2020: 1 342 399).

År 2021 inleddes ett försök med självbetjäningskiosker i anslutning till gränskontrollerna. Passagerare testas varje vecka under separat fastställda korta perioder. 

Antalet avvisningar vid Helsingfors-Vanda flygplats ökade med 15,57 procent och antalet personer som nekades inresa ökade med 103,07 procent jämfört med året innan. Orsaken till ökningen är bl.a. kontrollen vid de inre gränserna. Som fortsatta åtgärder efter gränskontrollerna avvisade Finska vikens sjöbevakningssektion 913 personer vid Helsingfors-Vanda flygplats 2021 (2020: 790). I trafiken över de yttre gränserna nekades 331 personer inresa (2020: 163). 

Gränskontroller i Helsingfors hamn 

I och med att kontrollen vid de inre gränserna återinfördes fortsatte antalet gränskontroller att öka i Helsingfors hamn. År 2021 utförde Finska vikens sjöbevakningssektion 413 553 (2020: 357 051) gränskontroller i Helsingfors hamn. Antalet gränskontroller ökade med 15,82 procent jämfört med 2020. 

Antalet fortsatta åtgärder som gjordes i anslutning till gränskontroller i Helsingfors hamn ökade betydligt, med 122,8 procent jämfört med 2020. År 2021 avvisades sammanlagt 1 466 (2020: 658) personer i Helsingfors hamn. 

I hela ansvarsområdet för Finska vikens sjöbevakningssektion var det sammanlagda antalet avvisningar och nekad inresa 2 712 under 2021 (2020: 1 622). Ökningen jämfört med året innan var 67,20 procent.

Brottsbekämpning är en viktig del av upprätthållandet av gränssäkerheten

Begränsningarna i anslutning till coronapandemin har påverkat antalet nya förundersökningar. Under året har förfalskade intyg över negativa coronatestresultat påträffats. De fall som yppat sig i bevakningssektionens egen verksamhet har undersökts som misstänkta förfalskningar.

Effekten av kontrollen vid de inre gränserna återspeglades också mycket tydligt i brottsbekämpningen. Inom ansvarsområdet för Finska vikens sjöbevakningssektion avslöjades under verksamhetsåret följande brott med brottsbenämningarna grovt ordnande av olaglig inresa 8 (2020: 17), ordnande av olaglig inresa 54 (2020: 41), riksgränsbrott 131 (2020: 108) och utlänningsförseelse 91 (2020: 160).

År 2021 inledde Finska vikens sjöbevakningssektion 931 nya förundersökningar (2020: 937).

Antalet sjöräddningsuppdrag på Finska viken ökade alltjämt med 4,08 procent

År 2021 utförde Finska vikens sjöbevakningssektion sammanlagt 1 046 sjöräddningsuppdrag (2020: 1 005 st.). 

Under verksamhetsåret deltog sjöbevakningssektionen i fler akutvårdsuppdrag inom sitt verksamhetsområde än tidigare. Antalet akutvårdsuppdrag som sjöbevakningssektionen deltog i uppgick till sammanlagt 254 jämfört med 131 året innan. 

Förmågan att bekämpa miljöskador utvecklades genom övningsverksamhet

Enheterna vid Finska vikens sjöbevakningssektion ordnade övningar i bekämpning av miljöskador. Med hjälp av övningarna förbättrades beredskapen att bekämpa olje- och fartygskemikalieolyckor i havsområdet. I de övningar i bekämpning av miljöskador som ordnades 2021 testades och övades bland annat utplacering av bommar, användning av oljeuppsamlingsutrustning, samarbete mellan luftfartyg och fartyg samt evakuering av skadade patienter.

Finska vikens sjöbevakningssektions verksamhet under övningen Balex Delta

Finska vikens sjöbevakningssektion ledde den operativa verksamheten och övade samarbete med flera nationella och internationella samarbetspartner i en scenariobaserad storolycka. Scenariot för Balex Delta-övningen 2021 var en situation där en oljetanker och ett kemikalietankfartyg kolliderar i närheten av Kotka fyr. 

Uppgifterna under övningarna i havsområdet var bland annat att täppa till läckan i fartyget, söka skadade i ett utrymme där det finns en farlig kemikalie i luften, utnyttja EMSA:s MAR-ICE-kemikalieinformationstjänst, placera ut oljebommar samt evakuera målpersoner från olycksfartyget.

För första gången i Finland användes popcorn som fartygen som deltog i övningen samlade in. Samtidigt testades Europeiska sjösäkerhetsbyråns (EMSA) Current Buster-oljeuppsamlingsutrustning med assistans av tillverkaren Lamors personal. För att göra oljeobservationer utnyttjades Bevakningsflygdivisionens Dornier-spaningsplan och estniska spaningsplan samt satellitradarbilder som fåtts via EMSA.

Förutom oljebekämpning ordnades en dykningsövning vid Kotka sjöbevakningsstation. Man använde bland annat lyftdynor för att balansera och hålla fartyget flytande.

Övningar i militärt försvar är viktiga även vid Finska vikens sjöbevakningssektion

Finska vikens sjöbevakningssektion genomförde en repetitionsövning för sjöbevakningssektionens reservister den 3–10 september 2021 utanför Kotka. Under repetitionsövningen övades sjöbevakningssektionens uppdrag under undantagsförhållanden och myndighetssamarbete med försvarsmakten och andra myndigheter som en del av den lokala försvarsövningen Etelä-Kymi21. Övningen förlöpte enligt planerna och med beaktande av hälsosäkerheten och annan säkerhet. Målen med övningen nåddes.

Internationellt gränssäkerhetssamarbete

Till följd av att kontrollen vid de inre gränserna återinfördes fortsatte Finska vikens sjöbevakningssektion det intensiva samarbetet med norra prefekturen vid Estlands polis- och gränsbevakningsväsen. 

Finska vikens sjöbevakningssektions gränsbevakningsmän i hamnen i Tallinn informerade de resenärer som var på väg till Finland om de gällande förutsättningarna för inresa i Finland. Dessutom samarbetade gränsbevakningsmännen i Tallinn med rederibolagen som trafikerar rutten mellan Helsingfors och Tallinn. På så sätt minskade man bland annat behovet av avvisningsbeslut i Helsingfors hamn.

Raja – pressmeddelande