Hyppää sisältöön

Heinäkuussa tapahtuneen venäläisaluksen alueloukkaus – jatkotiedote asian esitutkinnasta

Julkaisuajankohta 16.8.2024 14.02
Tiedote
Venäjän Itämeren laivaston tutkimusalus Mikhail Kazansky.

Venäjän Itämeren laivaston tutkimusalus Mikhail Kazansky loukkasi Suomen aluevesiä Haapasaariston läheisellä merialueella 26.7.2024.

Rajavartiolaitos aloitti tuolloin tapahtuneesta esitutkinnan, jossa aluksen päällikön epäiltiin syyllistyneen alueluokkaukseen. Tapahtuneesta julkaistiin ensitiedote heti 26.7 iltapäivällä.
Esitutkinnassa on selvitetty Kazanskyn olleen matkalla Suursaaren suunnalta kohti Viipuria ja harhautuneen edelleen tuntemattomasta syystä Suomen aluevesille merirajapoiju 16 kohdalla, Haapasaariston itäpuolella. Alus kiersi merirajapoijun kokonaisuudessaan Suomen puolelta, saapuen Suomen aluevesille kansainväliseltä vesialueelta kello 12.31 ja poistuen Venäjän aluevesille kello 12.38. Suomen puolella kuljettu matka oli yhteensä 1,2 meripeninkulmaa (noin 2,2 kilometriä).

Suomenlahden merivartiosto seurasi Kazanskyn kulkua havaittuaan sen kulkusuunnan johtavan kohti aluevesirajaa. Aluevesirajan lähestyessä ja kulkusuunnan pysyessä edelleen muuttumattomana pyrittiin alukseen ottamaan yhteyttä radiolla useita kertoja. Alus ei vastannut tai muulla tavalla reagoinut yhteydenottoihin missään vaiheessa, jolloin lähistöllä ollut merivartioston partiovene lähti alusta vastaan. Partiovene ohjasi aluksen pois Suomen aluevesiltä omalla sijoittumisellaan ja miehistön elekielellä. 

Lähialueella ei ollut tapahtuma-aikaan merivartioston partioveneen lisäksi muuta liikennettä. Näkyvyys oli tapahtuma-aikaan noin 20 – 30 km, kaakkoistuulta noin 4 m/s ja merkitsevä aallonkorkeus 20 cm. Merenkulullisesti olosuhteita voidaan kutsua moottoroidulle alukselle helpoiksi. Merirajapoiju, jonka alus kiersi Suomen puolelta, oli selkeästi havaittavissa sekä silmillä että merenkulkututkalla.

Tapahtumapäivänä 26.7 Suomenlahden merivartiosto sekä useat siviilialukset havaitsivat itäisellä Suomenlahdella voimakasta GPS-häirintää. Aluksen päällikköä ei ole päästy kuulemaan, joten häirinnän vaikutusta sen navigointiin ei voida tässä vaiheessa varmistaa tai sulkea pois. 

Rajavartiolaitos oli tapahtuneeseen liittyen yhteydessä Venäjän viranomaisiin vakiintuneita yhteydenpitokanavia käyttäen. Venäläiset totesivat aluksella olleen teknisiä ongelmia ja pahoittelivat aluevesirajan ylitystä, mutta muilta osin tapahtuneen syihin tai tekijöihin ei ole saatu selvyyttä. Yhteydenpito jatkuu ja on vielä osin kesken. Tämänkaltainen yhteydenpito on rutiininomaista ja sitä tehdään kaikkiin itärajalla tapahtuviin poikkeamiin liittyen.

Esitutkinnassa selvitetyn perusteella Kazanskyn toiminnassa ei ollut kyse YK:n merioikeusyleissopimuksen (SopS 49 – 50/1996) mukaisesta viattomasta kauttakulusta, eikä toiminnalle ole ilmennyt muutakaan aluevalvontalain 5 §:ssä tarkoitettua hyväksyttävää syytä. Suomen aluevesien käytölle ei ole ilmennyt mitään merenkulullista tarvetta tai merenkulun turvallisuuteen liittyvää perustetta. Aluksen alkuperäinen kulkusuunta olisi vienyt Suomen aluevesien kautta Suomen rannikolle. Toisaalta tutkinnassa ei ole ilmennyt aluksen tehneen Suomen aluevesillä muuta kuin navigoineen. Tältä osin todetaan, että tilanteeseen vaikutti olennaisesti Suomenlahden merivartioston toiminta alueloukkauksen keskeyttämiseksi. 
Tutkinta jatkuu pyrkimyksillä tunnistaa rikoksesta epäilty. 

Rajavartiolaitos ei enää tiedota tutkinnasta, ellei uutta tiedotettavaa ilmene.

Lisätietoja: 
tutkinnanjohtaja Petter Stauffer, 0295 426502
Suomenlahden merivartiosto
 

Raja - tiedote