Det ryska fartygets kränkning av finskt territorialvatten i juli – fortsatt meddelande om förundersökningen av ärendet
Den ryska Östersjöflottas forskningsfartyg Mikhail Kazansky kränkte Finlands territorialvatten i havsområdet nära Aspö skärgård den 26 juli 2024.
Gränsbevakningsväsendet inledde då en förundersökning av det inträffade, där fartygets befälhavare misstänktes ha gjort sig skyldig till territoriekränkning. Ett första meddelande om händelsen publicerades genast på eftermiddagen den 26 juli.
I förundersökningen har man utrett att Kazansky var på väg från Hogland mot Viborg och att fartyget av en fortfarande okänd orsak kommit ur kurs och in på Finlands territorialvatten vid sjögränsens boj 16, öster om Aspö skärgård. Fartyget rundade bojen vid sjögränsen i sin helhet på den finska sidan och kom in på Finlands territorialvatten från det internationella vattenområdet kl. 12.31 och lämnade det för Rysslands territorialvatten kl. 12.38. Resan på den finska sidan var sammanlagt 1,2 sjömil (cirka 2,2 kilometer).
Finska vikens sjöbevakningssektion följde Kazanskys färd efter att man upptäckt att färdriktningen ledde mot territorialvattengränsen. När territorialvattengränsen närmade sig och färdriktningen fortfarande hölls oförändrad försökte man kontakta fartyget flera gånger via radio. Fartyget svarade inte och reagerade inte i något skede på annat sätt på kontaktförsöken, vilket ledde till att sjöbevakningssektionens patrullbåt som befann sig i närheten gav sig av mot fartyget. Patrullbåten ledde bort fartyget från Finlands territorialvatten genom sin positionering och besättningens kroppsspråk.
I närområdet fanns ingen annan trafik utöver sjöbevakningssektionens patrullbåt vid tidpunkten för händelsen. Sikten var vid tidpunkten för händelsen cirka 20–30 km, vinden från sydost cirka 4 m/s och den signifikanta våghöjden 20 cm. Ur sjöfartens synvinkel kan förhållandena anses ha varit enkla för motordrivna fartyg. Bojen vid sjögränsen som fartyget rundade på den finska sidan kunde tydligt observeras både med ögonen och med sjöfartsradar.
På dagen för händelsen 26.7 observerade Finska vikens sjöbevakningssektion och flera civila fartyg kraftiga GPS-störningar i östra Finska viken. Fartygets befälhavare har inte kunnat höras, så i detta skede kan man inte bekräfta eller utesluta att störningarna påverkat navigeringen.
I anslutning till händelsen kontaktade Gränsbevakningsväsendet de ryska myndigheterna via etablerade kontaktkanaler. Ryssarna konstaterade att fartyget hade tekniska problem och beklagade överskridningen av territorialvattengränsen, men i övrigt har man inte fått klarhet i de bakomliggande orsakerna eller faktorerna. Kontakten fortsätter och är delvis på hälft. Denna typ av kontakt är rutinmässig och genomförs i samband med alla avvikelser vid östgränsen.
Enligt förundersökningens utredning var det i Kazanskys agerande inte fråga om oskadlig genomfart enligt FN:s havsrättskonvention (FördrS 49–50/1996) och det har inte heller framkommit något annat sådant skäl som är godtagbart enligt 5 § i territorialövervakningslagen. Det har inte framkommit något behov ur sjöfartens synvinkel eller i anslutning till sjöfartssäkerheten för användningen av Finlands territorialvatten. Fartygets ursprungliga färdriktning skulle ha fört fartyget via Finlands territorialvatten till Finlands kust. Å andra sidan har det i utredningen inte framkommit att fartyget gjorde något annat än navigerade i Finlands territorialvatten. Till denna del konstateras att situationen påverkades väsentligt av Finska vikens sjöbevakningssektions agerande för att avbryta territoriekränkningen.
Utredningen fortsätter med strävan att identifiera den som misstänkts för brott.
Gränsbevakningsväsendet informerar inte längre om utredningen om det inte framkommer något nytt att informera om.
Mer information:
undersökningsledare Petter Stauffer, 0295 426502
Finska vikens sjöbevakningssektion