Eagle S -säiliöalus on poistunut Suomesta

Eagle S -säiliöalus nosti ankkurinsa Svartbäckin selällä Porvoon edustalla 2.3. klo 09 jälkeen. Rajavartiolaitos valvoi aluksen poistumisen Suomen aluevesiltä ja talousvyöhykkeeltä. Vartiolaiva Turva saattoi Eagle S-aluksen talousvyöhykkeen rajalle saakka. Saattotehtävä sujui rauhallisesti ja ilman poikkeamia.
Taustalla pitkäkestoinen moniviranomaisoperaatio
Fingrid havaitsi 25.12. puoliltapäivin vian Estlink2 -sähkökaapelissa ja ilmoitti asiasta Rajavartiolaitokseen kuuluvan Suomenlahden merivartioston johtokeskukseen. Rajavartiolaitoksen johdolla aloitettiin välittömästi selvittämään kriittisen infrastruktuurin vioittumista. Selvitystyö johti epäilyyn Eagle S -aluksen osallisuudesta tapahtumaan.
Vartiolaiva Turva saapui pian tehtävän saatuaan Eagle S -säiliöaluksen rinnalle Suomenlahdella ja havaitsi, että aluksen toinen ankkuri on laskettu mereen. Tällä perusteella oli toimittava nopeasti vedenalaisen kriittisen infrastruktuurin lisävahinkojen välttämiseksi. Päätettiin käynnistää poliisijohtoinen yhteisoperaatio, jossa Rajavartiolaitoksen valmiusjoukkue ja poliisin valmiusyksikkö Karhu ottivat aluksen viranomaisten hallintaan tilanteen selvittämiseksi ja tutkinnan käynnistämiseksi. Viranomaisten nopea toiminta ja saumaton yhteistyö olivat keskeisessä roolissa lisävahinkojen syntymisen estämisessä.
Suomenlahden merivartiosto on tukenut Helsingin poliisilaitosta ja Keskusrikospoliisia koko moniviranomaisoperaation ajan
Eagle S -säiliöalus siirrettiin hinaajien avustamana ja Rajavartiolaitoksen valvomana 28.12. suojaiselle ankkuripaikalle Svartbäckin selälle Porvoon edustalla. Siirtoa turvasi vartiolaiva ja useita veneyksiköitä. Suomenlahden merivartioston yksiköt olivat paikalla valvomassa ja eristämässä aluksen lähialueen mereltä käsin. Rajavartiolaitoksen helikopterit ja veneet hoitivat kuljetuksia säiliöalukselle.
Eagle S -säiliöaluksen siirron jälkeen Rajavartiolaitos toimeenpani ja koordinoi vedenalaiset tutkintatoimenpiteet Keskusrikospoliisin ohjauksessa. Vedenalaisia tutkintatoimia suoritettiin useita päiviä, joiden aikana sääolosuhteet merellä olivat hankalat ja ajoittain keskeyttivät tutkinnan. Vedenalaiset tutkintatoimenpiteet tuottivat tulosta ja vartiolaiva Turva paikansi kaapelivauriot aiheuttaneen ankkurin raahausjäljen välittömästä läheisyydestä 6.1. Nosto-operaatio suoritettiin yhteistyössä Ruotsin laivaston ja muiden viranomaisten kanssa. Vedenalaista tutkintaa ja kaikkien operaatioon osallistuneiden alusten toimintaa johdettiin Keskusrikospoliisin ohjauksessa Rajavartiolaitoksen toimesta vartiolaiva Turvalta.
Merelliset riskit Suomenlahdella ovat koholla johtuen varjolaivaston muodostamasta uhasta
”Tapahtuma osoitti Suomenlahden merialueen toimintaympäristön haastavuuden ja välittömän viranomaistoimintavalmiuden tärkeyden. Venäläistä öljyä kuljettava varjolaivasto on aiheuttanut riskitason nousun merialueella. Riskit koskevat sekä vedenalaista kriittistä infrastruktuuria että meriympäristöä. Erinomaisen viranomaisyhteistyön kautta pääsemme vaikuttavaan toimintaan.” Suomenlahden merivartioston komentaja, kommodori Mikko Simola sanoo.
Suomenlahden merivartiosto jatkaa tehostettua riskialusliikenteen valvontaa ja riskeihin varautumista Suomenlahdella. Tässä varautumisessa keskeistä on yhteistyö sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla.