Hoppa till innehåll

Tankfartyget Eagle S har lämnat Finland

Utgivningsdatum 2.3.2025 21.29 | Publicerad på svenska 3.3.2025 kl. 15.12
Typ:Pressmeddelande
Tankfartyget Eagle S som ledsagas av bevakningsfartyget Turva.

Tankfartyget Eagle S lyfte ankar i Svartbäckfjärden utanför Borgå den 2 mars efter kl. 9. Gränsbevakningsväsendet övervakade att fartyget lämnade Finlands territorialvatten och ekonomiska zon. Bevakningsfartyget Turva ledsagade fartyget Eagle S till gränsen för den ekonomiska zonen. Ledsagaruppgiften förlöpte lugnt och utan avvikelser.

Långvarig flermyndighetsoperation i bakgrunden

Mitt på dagen den 25 december upptäckte Fingrid ett fel i elkabeln Estlink2 och underrättade ledningscentralen vid Finska vikens sjöbevakningssektion, som tillhör Gränsbevakningsväsendet. Under ledning av Gränsbevakningsväsendet inleddes omedelbart en utredning av fel på kritisk infrastruktur. Utredningsarbetet ledde till misstankar om att fartyget Eagle S hade varit delaktigt i händelsen.

Bevakningsfartyget Turva anlände snart efter att ha fått uppdraget till tankfartyget Eagle S i Finska viken och upptäckte att fartygets ena ankar hade sänkts i havet. På denna grund var man tvungen att agera snabbt för att undvika ytterligare skador på kritisk undervattensinfrastruktur. Man beslöt att inleda en polisledd gemensam operation där Gränsbevakningsväsendets beredskapspluton och polisens beredskapsenhet Karhu tog fartyget i myndigheternas besittning för att undersöka situationen och inleda en utredning. Myndigheternas snabba åtgärder och smidiga samarbete spelade en central roll för att förhindra att ytterligare skador uppstod. 

Finska vikens sjöbevakningssektion har bistått polisinrättningen i Helsingfors och Centralkriminalpolisen under hela flermyndighetsoperationen

Den 28 december flyttades tankfartyget Eagle S med hjälp av bogserbåtar och under övervakning av Gränsbevakningsväsendet till en skyddad ankarplats på Svartbäckfjärden utanför Borgå. Flyttningen säkrades av ett bevakningsfartyg och flera båtenheter. Enheterna från Finska vikens sjöbevakningssektion var på plats för att övervaka och isolera området i närheten av fartyget från havet. Gränsbevakningsväsendets helikoptrar och båtar skötte transporter till tankfartyget. 

Efter att tankfartyget Eagle S hade flyttats verkställde och koordinerade Gränsbevakningsväsendet utredningsåtgärderna under vattenytan under ledning av Centralkriminalpolisen. Undervattensutredningarna pågick i flera dagar. Under dessa dagar var väderförhållandena till havs svåra och ledde tidvis till att utredningen avbröts. Utredningsåtgärderna under vattenytan gav resultat och den 6 januari lokaliserade bevakningsfartyget Turva ankaret som orsakat kabelskadan alldeles i närheten av ett dragspår. Lyftoperationen genomfördes i samarbete med Sveriges flotta och andra myndigheter. Undervattensutredningen och verksamheten på alla fartyg som deltog i operationen leddes av Gränsbevakningsväsendet från bevakningsfartyget Turva i enlighet med Centralkriminalpolisens anvisningar. 

De marina riskerna i Finska viken är förhöjda på grund av hotet från skuggflottan

”Händelsen visade hur utmanande verksamhetsmiljön i Finska vikens havsområde är samt vikten av att myndigheterna har omedelbar handlingsberedskap. Skuggflottan som transporterar rysk olja har orsakat en höjning av risknivån i havsområdet. Riskerna gäller både den kritiska undervattensinfrastrukturen och den marina miljön. Genom utmärkt myndighetssamarbete kan vi uppnå en effektiv verksamhet.” Säger kommendören för Finska vikens sjöbevakningssektion, kommodor Mikko Simola. 

Finska vikens sjöbevakningssektion fortsätter med den skärpta övervakningen av riskfartygstrafiken och riskberedskapen på Finska viken. Samarbetet både på internationell och nationell nivå är centralt för denna beredskap.

Raja – pressmeddelande