Hyppää sisältöön

Suomenlahden ympäristövahinkojen torjunnan yhteistyö syventyy

Julkaisuajankohta 16.1.2025 12.21
Tiedote
Yhteistoimintasuunnitelman allekirjoitustilaisuus.

Suomenlahden ympäristövahinkojentorjunnan yhteistyö syventyi entisestään, kun Suomenlahden merivartiosto ja alueen pelastuslaitokset allekirjoittivat tänään yhteistoimintasuunnitelman.

Yhteistoimintasuunnitelman allekirjoittivat Suomenlahden merivartioston komentaja, kommodori Mikko Simola, Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Veli-Pekka Ihamäki, Helsingin pelastuskomentajan sij. pelastusjohtaja Marko Rostedt, Itä-Uudenmaan pelastusjohtaja Peter Johansson ja Kymenlaakson pelastusjohtaja Juhani Carlson.

”Merellisen onnettomuuden uhka Suomenlahdella on erityisesti venäläistä öljyä kuljettavasta varjolaivastosta johtuen korkealla tasolla. Onkin tärkeää, että varautumissuunnitelmat ja yhteistoimintajärjestelyt vastaavat toimintaympäristöä.”, kertoo merivartioston komentaja Mikko Simola.

Suomenlahdella varautumisen perustana on 30 000 tonnin öljyvahinko. Määrä vastaa suuren säiliöaluksen 2-4 öljytankin repeämisestä aiheutuvaa öljyvahinkoa. Suomenlahdella raakaöljyä kuljetetaan erityisesti Venäjältä EU:n ulkopuolisiin maihin aluksilla, joiden lastikapasiteetti on jopa yli 100 000 tonnia.

Nyt allekirjoitettu suunnitelma pohjautuu ympäristövahinkojen torjunnan kansalliseen strategiaan. Suunnitelma luo puitteet tehokkaalle yhteistoiminnalle merivartioston ja pelastuslaitosten kesken ympäristövahinkotilanteissa. Varautumisen yhteensovittamisvastuu on Suomenlahden merivartiostolla, joka myös johtaa torjuntatoimet talousvyöhykkeellä ja aluemerellä. Pelastuslaitokset vastaavat torjuntatoimista saaristossa ja rannikolla.

Venäjän varjolaivaston alukset muodostavat merkittävän ympäristövahinkojen uhan Suomenlahdella. 

”On kuitenkin hyvä muistaa, että riski ei muodostu pelkästään varjolaivastosta ja säiliöaluksista, vaan Suomenlahdella liikkuu paljon muitakin aluksia. Suuressa rahtialuksessa on tuhansia tonneja polttoainetta sen omaan käyttöön. Öljytuotteiden lisäksi Suomenlahdella kuljetetaan paljon myös muuta vaarallista lastia, kuten erilaisia kemikaaleja”, toteaa merivartioston apulaiskomentaja Ilja Iljin.

Lisätietoja suunnitelmasta antavat:
Suomenlahden merivartiosto, apulaiskomentaja Ilja Iljin, 0295 426 002
 

Raja - tiedote