Päivitetty 25.2.2022
1. Rekisterin nimi
Rajavartiotoiminnan rekisteri
2. Rekisterinpitäjä
Rajavartiolaitoksen esikunta
Vilhonvuorenkatu 4-6
00500 Helsinki
puhelinvaihde 0295 42 0000
[email protected]
3. Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Komentajakapteeni Maija Laukka
Rajavartiolaitoksen esikunta
puh. 0295 42 1113
[email protected]
4. Rekisterinpitäjän tietosuojavastaava
Ylitarkastaja Sami Piispanen
Rajavartiolaitoksen esikunta
puh. 0295 42 1000
[email protected]
5. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
- Euroopan Parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus)
- Tietosuojalaki (1050/2018)
- Laki henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä (1054/2018)
- Laki henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa (639/2019)
- Rajavartiolaki (578/2005)
- Laki rikostorjunnasta Rajavartiolaitoksessa (108/2018)
- Laki rajavartiolaitoksen hallinnosta (577/2005).
6. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Rajavartiotoiminnan rekisterissä saadaan käsitellä tietoja:
- Rajavalvonnassa sekä rajaturvallisuuden ja rajajärjestyksen ylläpitämiseksi
- Rikosten selvittämiseksi sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi
- Rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi
- Tietolähdetietojen käsittelyssä
- Sotilasoikeudenhoidossa sekä
- Rajavartiolaitoksen muissa lakisääteisissä tehtävissä.
7. Henkilötietoryhmät
Henkilön perustietojen käsittely
Rajavartiolaitos saa käsitellä: rajavalvonnassa sekä rajaturvallisuuden ja rajajärjestyksen ylläpitämiseksi, rikosten selvittämiseksi sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi, rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi, tietolähdetietojen käsittelyssä, sotilasoikeudenhoidossa ja Rajavartiolaitoksen muissa lakisääteisissä tehtävissä seuraavia henkilön perustietoja:
- nimet
- henkilötunnus
- sukupuoli
- syntymäaika ja -paikka
- kansalaisuus tai kansalaisuudettomuus ja kansallisuus
- äidinkieli
- asiointikieli
- siviilisääty
- koti- ja asuinpaikka
- ammatti ja koulutus
- asevelvollisuutta ja palvelusta koskevat tiedot
- yhteystiedot
- henkilöllisyyden toteamiseksi tarvittavat tiedot asiakirjoista
- viranomaisen antama asiakasnumero
- matkustusasiakirjan tiedot sekä muut rajanylittämiseen liittyvät tiedot
- ulkomaalaisen henkilön vanhempien nimet, kansalaisuus, kansallisuus ja yhteystiedot
- tieto kuolemasta tai kuolleeksi julistamisesta
- tieto edunvalvonnasta, konkurssiin asettamisesta tai liiketoimintakieltoon määräämisestä.
Näiden lisäksi saadaan käsitellä henkilötietoja seuraavasti:
Henkilötietojen käsittely rajavalvonnassa sekä rajaturvallisuuden ja rajajärjestyksen ylläpitämiseksi
- Rajavartiolaitoksen tehtävään, toimenpiteeseen tai tapahtumaan liittyvät yksilöinnit, kuvaukset ja luokitukset
- Schengenin rajasäännöstön II liitteessä tarkoitetut tiedot
- rajavartiolain 29 §:ssä tarkoitetun teknisen valvonnan tallenteet
- tietoja henkilöiden ja kulkuneuvojen liikkeistä ja sijainnista rajan läheisyydessä sekä matkustajista ja miehistöstä rajat ylittävässä henkilöliikenteessä
- tiedot liikenteenharjoittajan seuraamusmaksun määräämiseksi
- tiedot rajavartiolaissa tarkoitettua rajavyöhykelupaa ja rajanylityslupaa koskevan asian käsittelemiseksi
- Rajavartiolaitokselle tehdyt rajavyöhykeilmoitukset ja muut ilmoitukset
- tietoja muiden valtioiden rajavalvontaviranomaisten toiminnasta ja kokoonpanosta sekä rajatilanteesta Suomessa ja Euroopan unionissa
- tuntomerkkitiedot henkilöllisyyden toteamiseksi mukaan lukien kasvokuva
- toimenpiteen kohteena olevan henkilön turvallisuuden tai viranomaisen työturvallisuuden turvaamiseksi tiedot henkilön terveydentilasta ja sen seurannasta taikka hänen sairautensa hoidosta, kohteen tai henkilön vaarallisuudesta tai arvaamattomuudesta sekä tiedot, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta.
Henkilötietojen käsittely rikosten selvittämiseksi sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tietoja henkilöistä, jotka ovat:
- rikoksesta tai rikokseen osallisuudesta epäiltyjä
- alle 15-vuotiaita rikollisesta teosta epäiltyjä
- esitutkinnan tai Rajavartiolaitoksen toimenpiteen kohteena
- rikoksen ilmoittajia tai asianomistajina esiintyviä henkilöitä
- todistajia
- uhreja
- muutoin tehtävään liittyvien lisätietojen antajia.
Rajavartiolaitoksen tehtävien suorittamisen yhteydessä saadut tiedot on hävitettävä viipymättä sen jälkeen, kun on käynyt ilmi, ettei tietoa tarvita rikoksen selvittämiseen tai syyteharkintaan saattamiseen liittyvän tehtävän suorittamiseksi eikä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi eikä tilanteessa, jossa henkilötietoja on käsitelty muuhun kuin niiden alkuperäiseen käsittelytarkoitukseen.
Rikosten selvittämiseksi sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi käsiteltävien henkilötietojen sisältö
- Rajavartiolaitoksen tehtävään, toimenpiteeseen tai tapahtumaan liittyvät yksilöinnit, kuvaukset ja luokitukset
- tuntomerkkitiedot henkilöllisyyden toteamiseksi mukaan lukien sormen-, käden- ja jalanjäljet, käsiala-, ääni- ja hajunäyte, DNA-tunniste, kasvokuva ja muut biometriset tiedot
- toimenpiteen kohteena olevan henkilön turvallisuuden tai viranomaisen työturvallisuuden turvaamiseksi tiedot henkilön terveydentilasta ja sen seurannasta taikka hänen sairautensa hoidosta, kohteen tai henkilön vaarallisuudesta tai arvaamattomuudesta sekä tiedot, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta
- tunnistetieto syyttäjän tai tuomioistuimen ratkaisusta ja tieto siitä, onko henkilö tuomittu rangaistukseen, jätetty syyttämättä tai rangaistukseen tuomitsematta, onko syyte hylätty taikka jätetty tutkimatta tai sillensä ja tieto ratkaisun lainvoimaisuudesta.
Henkilötietojen käsittely rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi tietoja henkilöistä:
- joiden voidaan perustellusti olettaa syyllistyneen tai syyllistyvän rikokseen, josta laissa säädetty ankarin rangaistus on vankeutta
- jotka ovat yhteydessä 1 kohdassa tarkoitettuun henkilöön tai jotka tavataan tämän seurassa ja yhteydenpidolla tai tapaamisella voidaan toistuvuuden, olosuhteiden tai henkilön käyttäytymisen vuoksi olettaa olevan yhteys rikokseen, tai
- jotka ovat rikostorjunnasta Rajavartiolaitoksessa annetun lain (108/2018) 21 §:n mukaisen tarkkailun tai Rajavartiolaitoksen muun toimenpiteen kohteena.
Rajavartiolaitos saa käsitellä tietoja myös rikoksen todistajista, uhreista ja asianomistajina esiintyvistä ja rikoksen tai muun havainnon ilmoittajista, jos se on rikoksen ennalta estämiseksi tai paljastamiseksi välttämätöntä.
Rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi tarpeelliseen rikosanalyysiin liittyvän henkilötietojen käsittelyn aloittamisesta päättää rekisterinpitäjä tai rekisterinpitäjän tähän tehtävään määräämä muu hallintoyksikkö.
Rajavartiolaitos saa lisäksi käsitellä rajavartiomiesten havaitsemia ja Rajavartiolaitokselle ilmoitettuja tietoja sellaisista tapahtumista tai henkilöistä, joiden voidaan olosuhteiden taikka henkilön käyttäytymisen vuoksi perustellusti arvioida liittyvän rikolliseen toimintaan.
Rajavartiolaitoksen tehtävien suorittamisen yhteydessä saadut tiedot on hävitettävä viipymättä sen jälkeen, kun on käynyt ilmi, ettei tietoa tarvita.
Rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi käsiteltävien henkilötietojen sisältö
- Rajavartiolaitoksen tehtävään, toimenpiteeseen tai tapahtumaan liittyvät yksilöinnit, kuvaukset ja luokitukset
- henkilön yhteyksiä, elämäntapoja ja taloudellista tilannetta, harrastuksia ja muita kiinnostuksen kohteita koskevat tiedot
- tuntomerkkitiedot henkilöllisyyden toteamiseksi mukaan lukien ääninäyte, kasvokuva ja muut biometriset tiedot
- toimenpiteen kohteena olevan henkilön turvallisuuden tai viranomaisen työturvallisuuden turvaamiseksi tiedot henkilön terveydentilasta ja sen seurannasta taikka hänen sairautensa hoidosta, kohteen tai henkilön vaarallisuudesta tai arvaamattomuudesta sekä tiedot, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta.
Henkilötietoihin on liitettävä arvio tietojen antajan tai lähteen luotettavuudesta ja tietojen oikeellisuudesta, jos se on mahdollista.
Tietolähdetietojen käsittely
- tietolähteen käyttöä ja valvontaa koskevat tiedot
- tietolähteen antamien tietojen pääasiallinen sisältö.
Henkilötietojen käsittely sotilasoikeudenhoidossa
Rajavartiolaitos saa käsitellä henkilötietoja rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun lain (577/2005) 31 §:n 3 momentissa tarkoitettuun esitutkintaan ja sotilaskurinpitomenettelyyn (sotilasoikeudenhoito) liittyvän tehtävän suorittamiseksi.
Edellytyksenä on lisäksi, että tiedot liittyvät esitutkinnan tai pakkokeinon kohteena olevaan tai olleeseen taikka ilmoittajana, todistajana, asianomistajana tai muuna kuultavana esiintyvään henkilöön.
Sotilasoikeudenhoidossa käsiteltävien henkilötietojen sisältö
- Rajavartiolaitoksen tehtävään, toimenpiteeseen tai tapahtumaan liittyvät yksilöinnit, kuvaukset ja luokitukset
- tuntomerkkitiedot henkilöllisyyden toteamiseksi, mukaan lukien ääninäyte ja kasvokuva
- toimenpiteen kohteena olevan henkilön turvallisuuden tai viranomaisen työturvallisuuden turvaamiseksi tiedot henkilön terveydentilasta ja sen seurannasta taikka hänen sairautensa hoidosta, kohteen tai henkilön vaarallisuudesta tai arvaamattomuudesta sekä tiedot, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta
- ratkaisutiedot kurinpitopäätöksistä sekä syyttäjän ja tuomioistuimen sotilasoikeudenkäyntiasiana käsittelemistä asioista, päätöksen tai tuomion tiedoksiantoa ja muutoksenhakua koskevat tiedot sekä seuraamuksen täytäntöönpanoa koskevat tiedot
- sotilaskurinpitomenettelyn valvontaa koskevat tiedot.
Henkilötietojen käsittely Rajavartiolaitoksen muissa lakisääteisissä tehtävissä
Rajavartiolaitos saa käsitellä henkilötietoja sille säädettyjen valvontatehtävien, tullitehtävien, etsintä-, pelastus- ja ensihoitotehtävien sekä muiden Rajavartiolaitokselle säädettyjen tehtävien suorittamiseksi.
- Rajavartiolaitoksen tehtävään, toimenpiteeseen tai tapahtumaan liittyvät yksilöinnit, kuvaukset ja luokitukset
- tietoja meriliikenteestä ja vesikulkuneuvojen sijainnista
- hallinnollisia seuraamuksia koskevat tiedot
- toimenpiteen kohteena olevan henkilön turvallisuuden tai viranomaisen työturvallisuuden turvaamiseksi tiedot henkilön terveydentilasta ja sen seurannasta taikka hänen sairautensa hoidosta, kohteen tai henkilön vaarallisuudesta tai arvaamattomuudesta sekä tiedot, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta.
8. Tietolähteet
Rajavartiolaitoksella on oikeus tehtävissään hankkia tietoja sille säädettyjen toimivaltuuksien mukaisesti. Tehtävän kannalta tarpeellisia tietoja on oikeus kerätä myös avoimista lähteistä.
Rajavartiolaitos voi saada tietoja lisäksi rekisteröidyltä itseltään.
Käytössä ovat myös seuraavat tietolähteet.
Tietojen saanti viranomaiselta
Rajavartiolaitoksella on oikeus saada viranomaiselta ja julkista tehtävää hoitamaan asetetulta yhteisöltä ja henkilöltä virkatehtävän suorittamiseksi tietoja ja asiakirjoja salassapitovelvollisuuden estämättä, jollei tiedon tai asiakirjan antamista Rajavartiolaitokselle tai tietojen käyttöä todisteena ole laissa kielletty tai rajoitettu.
Päätöksen salassa pidettävien tietojen hankkimisesta tekee pidättämiseen oikeutettu virkamies, jollei tietojen luovuttajan kanssa toisin sovita.
Tietojen saanti yksityiseltä yhteisöltä ja henkilöltä
Rajavartiolaitoksella on oikeus saada pidättämiseen oikeutetun virkamiehen pyynnöstä Rajavartiolaitoksen tutkittavan rikoksen ennalta estämiseksi, paljastamiseksi tai selvittämiseksi tietoja yhteisön jäsentä, tilintarkastajaa, toimitusjohtajaa, hallituksen jäsentä tai työntekijää velvoittavan yritys-, pankki- tai vakuutussalaisuuden estämättä. Rajavartiolaitoksella on sama oikeus saada rajavartiolain 27 §:ssä tarkoitettua tutkintaa varten tietoja, jos tärkeä yleinen tai yksityinen etu sitä vaatii.
Rajavartiolaitoksella on oikeus yksittäistapauksessa pidättämiseen oikeutetun virkamiehen pyynnöstä saada teleyritykseltä ja yhteisötilaajalta yhteystiedot sellaisesta teleosoitteesta, jota ei mainita julkisessa luettelossa, ja teleosoitteen tai telepäätelaitteen yksilöivät tiedot Rajavartiolaitokselle kuuluvan tehtävän suorittamiseksi. Rajavartiolaitoksella on vastaava oikeus saada postitoimintaa harjoittavalta yhteisöltä jakeluosoitetietoja.
Rajavartiolaitoksella on oikeus saada tietoja lupahallintoa varten yksityiseltä yhteisöltä ja henkilöltä.
Tietojen saanti eräistä rekistereistä ja tietojärjestelmistä
Rajavartiolaitoksella on oikeus saada tietoja viranomaisten henkilörekisteristä myös teknisen käyttöyhteyden avulla tai tietojoukkona siten kuin käytännön menettelystä rekisterinpitäjän kanssa sovitaan. Tiedonsaantioikeudesta on säädetty henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetussa laissa ja myös muualla lainsäädännössä.
Tiedot ulkorajan ylittävässä kulkuneuvossa olevista henkilöistä
Rajavartiolaitoksella on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada ja käsitellä yhteisöjen ja yhtymien matkustajia ja kulkuneuvojen henkilökuntaa koskevia tietoja rajavalvonnan suorittamiseksi ja rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi.
Maahan saapuvan ja maasta lähtevän ulkorajan ylittävän ajoneuvon kuljettajan on toimitettava maahantulo- tai maastalähtöpaikan rajatarkastusviranomaiselle tiedot ajoneuvossa olevista henkilöistä. Aluksen tai ilma-aluksen päällikön, junan tai muun liikennevälineen omistajan tai haltijan taikka näiden edustajan on annettava maahantulo- tai maastalähtöpaikan rajatarkastusviranomaiselle matkustaja- ja miehistöluettelo tai muutoin tiedot liikennevälineen henkilökunnasta, matkustajista ja muista liikennevälineessä olevista henkilöistä, jollei tietoja jo ole toimitettu henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain 25 tai 26 §:n perusteella.
Matkustaja- ja miehistöluettelosta tulee käydä ilmi jokaisen siihen merkityn henkilön suku- ja etunimi, syntymäaika, sukupuoli ja kansalaisuus sekä liikennevälineen kansallisuus- ja rekisteritieto sekä saapumis- ja lähtöpaikka.
Edellä tarkoitetut tiedot on toimitettava myös sisärajan ylittävässä liikenteessä, jos rajavalvonta on väliaikaisesti palautettu sisärajoille Schengenin rajasäännöstön III osaston 2 luvun ja rajavartiolain 15 §:n mukaisesti.
Lentoliikenteen matkustajatiedot
Sen lisäksi, mitä edellisessä kohdassa mainitaan, ammattimaisesti henkilöiden kuljetusta ilmateitse harjoittavan luonnollisen henkilön ja oikeushenkilön on toimitettava rajatarkastusviranomaiselle tämän pyynnöstä tässä pykälässä tarkoitetut tiedot matkustajista, jotka tämä kuljettaa viralliselle rajanylityspaikalle, jonka kautta kyseiset henkilöt saapuvat Euroopan unionin jäsenvaltioiden alueelle tai lähtevät jäsenvaltioiden alueelta (lentoliikenteen matkustajatiedot).
Lentoliikenteen matkustajatietoihin on sisällyttävä matkustajan käyttämän matkustusasiakirjan numero ja tyyppi, matkustajan kansalaisuus tai kansalaisuudettomuus, koko nimi, syntymäaika, rajanylityspaikka, jonka kautta matkustaja saapuu Euroopan unionin jäsenvaltioiden alueelle tai lähtee sieltä, kuljetuksen koodi, kuljetuksen lähtö- ja saapumisaika, asianomaisella kuljetuksella kuljetettujen henkilöiden kokonaismäärä sekä alkuperäinen lähtöpaikka. Tiedot on toimitettava välittömästi lähtöselvityksen päätyttyä. Tiedot on luovutettava sähköisesti tai, jos se ei ole mahdollista, muulla asianmukaisella tavalla.
Säännöstä sovelletaan myös sisärajan ylittävässä liikenteessä, jos rajavalvonta on väliaikaisesti palautettu sisärajoille Schengenin rajasäännöstön III osaston 2 luvun ja rajavartiolain 15 §:n mukaisesti.
Matkustajia ja miehistöä koskevat tiedot alus- ja junaliikenteessä
Ammattimaisesti henkilöiden tai tavaroiden kuljetusta vesiteitse tai rautateitse harjoittavan luonnollisen henkilön ja oikeushenkilön on toimitettava rajatarkastusviranomaiselle henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun laissa tarkoitetut matkustaja- ja miehistötiedot ennen rajatarkastukseen saapumista.
Junaliikenteessä tiedot on toimitettava viimeistään junan lähdettyä viimeiseltä asemalta, jolta se on ottanut matkustajia. Alusliikenteen tietojen ennakkotoimitusvelvollisuuteen sovelletaan, mitä Schengenin rajasäännöstössä ja muualla säädetään tai määrätään.
Säännöstä sovelletaan myös sisärajan ylittävässä liikenteessä, jos rajavalvonta on väliaikaisesti palautettu sisärajoille Schengenin rajasäännöstön III osaston 2 luvun ja rajavartiolain 15 §:n mukaisesti.
Tiedot kansainvälisessä yhteistoiminnassa
Rajavartiolaitoksella on oikeus saada tietoja Euroopan unionin jäsenvaltion ja Euroopan talousalueen jäsenvaltion lainvalvontaviranomaiselta, tietoja Euroopan unionin rajavalvontayhteistyössä sekä tietoja eräistä kansainvälisistä tietojärjestelmistä. Rajavartiolaitos saa tietoja myös kolmansista maista.
9. Henkilötietojen vastaanottajat
Henkilötietojen luovuttaminen viranomaisille
Rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun lain 17 a §:n mukaan: Rajavartiolaitoksen henkilöstöön kuuluvan virkamiehen vaitiolovelvollisuus ei estä tiedon antamista viranomaiselle tai julkista tehtävää hoitavalle yhteisölle, jolla säädetyn tehtävänsä vuoksi on tarve saada tieto muuten salassa pidettävästä seikasta taikka henkilön luotettavuudesta tai sopivuudesta tehtävään. Tietojen luovuttamisesta turvallisuuden kannalta merkittävään tehtävään pyrkivään tai siinä olevan henkilön luotettavuuden varmistamiseksi säädetään erikseen laissa.
Henkilötietojen luovuttaminen toiselle rikosasioiden tietosuojalaissa tarkoitetulle toimivaltaiselle viranomaiselle
Rajavartiolaitos saa luovuttaa salassapitosäännösten estämättä teknisen käyttöyhteyden avulla tai tietojoukkona: rajavalvonnassa sekä rajaturvallisuuden ja rajajärjestyksen ylläpitämiseksi, rikosten selvittämiseksi sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi, rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi, tietolähdetietojen käsittelyssä, sotilasoikeudenhoidossa ja Rajavartiolaitoksen muissa lakisääteisissä tehtävissä seuraavia henkilön perustietoja: poliisille, Tullille, Puolustusvoimille, syyttäjälle, tuomioistuimille, Oikeusrekisterikeskukselle, Rikosseuraamuslaitokselle ja muulle rikosasioiden tietosuojalaissa tarkoitetulle toimivaltaiselle viranomaiselle rikosasioiden tietosuojalain 1 §:ssä tarkoitettua viranomaisen laissa säädettyä tehtävää varten.
Henkilötietojen muu luovuttaminen
Edellä mainitun lisäksi Rajavartiolaitos voi luovuttaa henkilötietoja teknisen käyttöyhteyden avulla tai tietojoukkona siten kuin henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetussa laissa tai muualla laissa säädetään.
Tiedot kansainvälisessä yhteistoiminnassa
Rajavartiolaitoksella on tiedonsaantioikeuden mukaisesti oikeus myös luovuttaa vastaavia tietoja kansainvälisessä yhteistoiminnassa.
10. Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
Rajavartiolaitos saa luovuttaa salassapitosäännösten estämättä henkilötietoja noudattaen, mitä rikosasioiden tietosuojalain 7 luvussa säädetään.
Rajavartiolaitos saa luovuttaa salassapitosäännösten estämättä: rajavalvonnassa sekä rajaturvallisuuden ja rajajärjestyksen ylläpitämiseksi, rikosten selvittämiseksi sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi, rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi, tietolähdetietojen käsittelyssä, sotilasoikeudenhoidossa ja Rajavartiolaitoksen muissa lakisääteisissä tehtävissä tarkoitettuja henkilötietoja:
- Suomen ja Neuvostoliiton välisellä valtakunnanrajalla noudatettavasta järjestyksestä ja rajatapahtumain selvittämisjärjestyksestä tehdyssä sopimuksessa (SopS 32/1960) tarkoitetulle viranomaiselle sopimuksessa tarkoitettuja tehtäviä varten
- toisen valtion rajavalvonnasta vastaavalle viranomaiselle, jos tiedot ovat välttämättömiä rajavalvonnan suorittamista varten
- laittomasti maahan saapuneiden ja maassa oleskelevien henkilöiden takaisinottamista koskevissa kansainvälisissä velvoitteissa tai järjestelyissä tarkoitetuille toimivaltaisille viranomaisille kyseisissä kansainvälisissä velvoitteissa tai järjestelyissä tarkoitettuja tehtäviä varten.
Rajavartiolaitos saa luovuttaa salassapitosäännösten estämättä ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten hankkimista, hallussapitoa, siirtoa, tuontia ja vientiä koskevia henkilötietoja muun valtion asevalvonnasta vastaavalle viranomaiselle, jos tietojen luovuttaminen on asevalvonnan kannalta välttämätöntä.
Edellä tarkoitetut tiedot saadaan luovuttaa myös tietojoukkona.
11. Rekisterin laatu ja suojauksen periaatteet
Käyttäjällä on tehtävässään rekisterinpitäjän ohjeiden mukaan myönnetty henkilökohtainen käyttäjätunnus ja salasana. Käyttöoikeuksia hallinnoidaan pääosin keskitetysti. Rekisterin luvaton käyttö on estetty tietoteknisin salausratkaisuin.
12. Henkilötietojen säilytysaika
Rajavalvonnassa sekä rajaturvallisuuden ja rajajärjestyksen ylläpitämiseksi käsiteltävien henkilötietojen poistaminen
Rajavalvonnassa sekä rajaturvallisuuden ja rajajärjestyksen ylläpitämiseksi käsiteltävät henkilötiedot poistetaan viimeistään viiden vuoden kuluttua viimeisimmän tiedon merkitsemisestä.
Tästä poiketen poistetaan:
- lupatiedot kymmenen vuoden kuluttua luvan voimassaolon päättymisestä
- ilmoitustiedot kymmenen vuoden kuluttua tiedon rekisteriin merkitsemisestä
- rajavartiolain 29 §:ssä tarkoitetun teknisen valvonnan tallenteet viimeistään kuuden kuukauden kuluttua tallenteen syntymisestä
- liikenteenharjoittajan seuraamusmaksun määräämistä koskevat tiedot kymmenen vuoden kuluttua rekisteriin merkitsemisestä
- maahantulokieltoa koskevat tiedot kolmen vuoden kuluttua kiellon peruuttamisesta tai päättymisestä
- tietoja muiden valtioiden rajavalvontaviranomaisten toiminnasta ja kokoonpanosta sekä rajatilanteesta Suomessa ja Euroopan unionissa koskevat tiedot 25 vuoden kuluttua viimeisen tiedon merkitsemisestä
- toimenpiteen kohteena olevan henkilön turvallisuuden tai viranomaisen työturvallisuuden turvaamiseksi tiedot henkilön terveydentilasta ja sen seurannasta taikka hänen sairautensa hoidosta, kohteen tai henkilön vaarallisuudesta tai arvaamattomuudesta sekä tiedot, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta koskevat tiedot viimeistään yhden vuoden kuluttua rekisteröidyn kuolemasta.
Tiedot voidaan kuitenkin säilyttää edelleen, jos ne ovat tarpeen tutkinnallisen, valvonnallisen tai muun perustellun syyn vuoksi taikka rekisteröidyn, muun asianosaisen tai Rajavartiolaitoksen henkilöstöön kuuluvan oikeuksien turvaamiseksi. Henkilötietojen edelleen säilyttämisen tarpeellisuutta on arvioitava vähintään viiden vuoden välein.
Lentoliikenteen matkustajatietojen poistaminen
Lentoliikenteen matkustajatiedot poistetaan viimeistään 24 tunnin kuluttua niiden toimittamisesta rajatarkastusviranomaiselle matkustajien saavuttua maahan tai lähdettyä maasta, jollei tietoja tarvita Rajavartiolaitoksen, poliisin tai Tullin muussa lakisääteisessä tehtävässä. Lentoliikenteen matkustajatietojen käsittelyyn 24 tunnin jälkeen sovelletaan lisäksi, mitä lentoliikenteen matkustajarekisteritietojen käytöstä terrorismirikosten ja vakavan rikollisuuden torjunnassa annetussa laissa säädetään.
Jollei muuta säädetä, lentoliikenteen matkustajatietojen luovuttajan on hävitettävä hankkimansa ja rajatarkastusviranomaisille toimittamansa henkilötiedot viimeistään 24 tunnin kuluttua kuljetuksessa käytetyn liikennevälineen saapumisesta määränpäähänsä.
Rikosasiaan liittyvien henkilötietojen poistaminen
Syyttäjälle ratkaistavaksi siirretyn rikosasian tiedot poistetaan:
- viiden vuoden kuluttua rikosasian siirtämisestä syyttäjälle, jos rikosasian törkeimmästä epäillystä rikoksesta voi seurata sakkoa tai enintään vuoden vankeusrangaistus
- kymmenen vuoden kuluttua rikosasian siirtämisestä syyttäjälle, jos rikosasian törkeimmästä epäillystä rikoksesta voi seurata yli vuoden ja enintään viiden vuoden vankeusrangaistus
- kahdenkymmenen vuoden kuluttua rikosasian siirtämisestä syyttäjälle, jos rikosasian törkeimmästä epäillystä rikoksesta voi seurata yli viisi vuotta vankeutta.
Edellä tarkoitetut tiedot poistetaan kuitenkin aikaisintaan vuoden kuluttua rikoksen syyteoikeuden vanhentumisesta.
Muun rikosasian tiedot poistetaan yhden vuoden kuluttua viimeisimmän epäillyn rikoksen syyteoikeuden vanhentumisesta, aikaisintaan kuitenkin viiden vuoden kuluttua rikosasian kirjaamisesta.
Henkilöllisyyden toteamiseksi käsiteltävät tuntomerkkitiedot poistetaan viimeistään kymmenen vuoden kuluttua viimeisen rikoksesta epäiltyä henkilöä koskevan merkinnän tekemisestä. Tiedot poistetaan kuitenkin viimeistään kymmenen vuoden kuluttua rekisteröidyn kuolemasta, jos törkeimmästä rekisteröintiperusteena käytetystä rikoksesta säädetty ankarin rangaistus on vähintään vuosi vankeutta.
Rikoksen tekohetkellä alle 15-vuotiaan tuntomerkkitiedot poistetaan kuitenkin viimeistään viiden vuoden kuluttua viimeisen rikoksesta epäiltyä henkilöä koskevan merkinnän tekemisestä, jollei jokin merkinnöistä koske rikosta, josta on seuraamukseksi säädetty ainoastaan vankeutta.
Edellä tarkoitetut tiedot poistetaan viimeistään vuoden kuluttua merkinnän tekemisestä, jos tutkinnassa on selvinnyt, ettei rikosta ole tehty tai henkilöä ei enää ole syytä epäillä rikoksesta.
Kaikki edellä tarkoitetut rikosasiaan liittyvät henkilötiedot saadaan kuitenkin säilyttää edelleen, jos ne ovat tarpeen tutkinnallisen, valvonnallisen tai muun perustellun syyn vuoksi taikka rekisteröidyn, muun asianosaisen tai Rajavartiolaitoksen henkilöstöön kuuluvan oikeuksien turvaamiseksi. Henkilötietojen edelleen säilyttämisen tarpeellisuutta on arvioitava vähintään viiden vuoden välein.
Rikosten selvittämisessä käsiteltävien muiden henkilötietojen sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi käsiteltävien henkilötietojen poistaminen
Rikosten selvittämisessä käsiteltävät muut henkilötiedot kuin henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain 42 §:ssä tarkoitetut tiedot sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi käsiteltävät henkilötiedot poistetaan viiden vuoden kuluttua ilmoituksen tai asian kirjaamisesta, jolleivät ne liity tutkittavaan rikosasiaan.
Edellä säädetystä poiketen poistetaan:
- henkilöiden tavoittamiseksi, valvomiseksi, tarkkailemiseksi tai suojaamiseksi käsiteltävät etsintäkuulutusta tai matkustuskieltoa koskevat tiedot kolmen vuoden kuluttua kuulutuksen tai kiellon peruuttamisesta tai päättymisestä
- toimenpiteen kohteena olevan henkilön turvallisuuden tai viranomaisen työturvallisuuden turvaamiseksi tiedot henkilön terveydentilasta ja sen seurannasta taikka hänen sairautensa hoidosta, kohteen tai henkilön vaarallisuudesta tai arvaamattomuudesta sekä tiedot, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta koskevat tiedot viimeistään yhden vuoden kuluttua rekisteröidyn kuolemasta.
Edeltävät henkilötiedot saadaan kuitenkin säilyttää edelleen, jos ne ovat tarpeen tutkinnallisen, valvonnallisen tai muun perustellun syyn vuoksi taikka rekisteröidyn, muun asianosaisen tai Rajavartiolaitoksen henkilöstöön kuuluvan oikeuksien turvaamiseksi. Henkilötietojen edelleen säilyttämisen tarpeellisuutta on arvioitava vähintään viiden vuoden välein.
Rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi käsiteltävien henkilötietojen poistaminen
Rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi käsiteltävät henkilötiedot poistetaan viimeistään kymmenen vuoden kuluttua viimeisen rikosta, rikollista toimintaa tai tehtävää koskevan tiedon merkitsemisestä. Henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain 10 §:n 5 momentissa tarkoitetut tiedot poistetaan kuitenkin viimeistään kuuden kuukauden kuluttua merkinnän tekemisestä ja 11 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetut tiedot viimeistään yhden vuoden kuluttua rekisteröidyn kuolemasta.
Edellä tarkoitetut henkilötiedot saadaan kuitenkin säilyttää edelleen, jos ne ovat tarpeen tutkinnallisen, valvonnallisen tai muun perustellun syyn vuoksi taikka rekisteröidyn, muun asianosaisen tai Rajavartiolaitoksen henkilöstöön kuuluvan oikeuksien turvaamiseksi. Henkilötietojen edelleen säilyttämisen tarpeellisuutta on arvioitava vähintään viiden vuoden välein.
Tietolähdetietojen poistaminen
Tietolähdetiedot poistetaan viimeistään kymmenen vuoden kuluttua viimeisen tiedon merkitsemisestä.
Sotilasoikeudenhoidossa käsiteltävien henkilötietojen poistaminen
Sotilasoikeudenhoidossa käsiteltävistä henkilötiedoista poistetaan tieto:
- muistutuksesta, ylimääräisestä palveluksesta ja enintään kymmenen vuorokauden poistumiskiellosta kolmen vuoden kuluttua kurinpitorangaistuksen tuomitsemisesta tai määräämisestä, jollei asianomaista tänä aikana ole tuomioistuimen päätöksellä tai kurinpitomenettelyssä rangaistu
- varoituksesta, yli kymmenen vuorokauden poistumiskiellosta, kurinpitosakosta ja arestista viiden vuoden kuluttua kurinpitorangaistuksen tuomitsemisesta tai määräämisestä, jollei asianomaista tänä aikana ole tuomioistuimen päätöksellä tai kurinpitomenettelyssä rangaistu.
Tieto tuomioistuimen sotilasoikeudenkäyntimenettelyssä määräämästä rangaistuksesta poistetaan noudattaen rikosrekisterilain (770/1993) 10 §:ää ja sakon täytäntöönpanosta annetun lain 52 §:ää.
Jos henkilöä on rangaistu tuomioistuimen päätöksellä tai kurinpitomenettelyssä useammin kuin kerran, tiedot poistetaan viiden vuoden kuluttua viimeisestä kurinpitorangaistuksesta.
Esitutkintaa koskevat sotilasoikeudenhoidossa käsiteltävät henkilötiedot poistetaan viimeistään:
- vuoden kuluttua rikoksen syyteoikeuden vanhentumisesta, jos rikoksen syyteoikeuden vanhentumisaika on yli kymmenen vuotta
- vuoden kuluttua siitä, kun rekisterinpitäjä on saanut tiedon syyttäjän tekemästä päätöksestä jättää ryhtymättä toimenpiteisiin rikokseen syyllisen saattamiseksi syytteeseen taikka syyttäjän tekemästä päätöksestä, jonka mukaan asiassa ei ole kyseessä rikos tai näyttöä rikoksesta
- vuoden kuluttua siitä, kun rekisterinpitäjä on saanut tiedon syyttäjän päätöksestä, että rikos on vanhentunut
- vuoden kuluttua siitä, kun rekisterinpitäjä on saanut tiedon, että syyte on lainvoimaisesti hylätty tai nostettu syyte syyteoikeuden vanhentumisen vuoksi hylätty
- vuoden kuluttua rikoksesta epäillyn kuolemasta
- kymmenen vuoden kuluttua viimeisen tiedon merkitsemisestä.
Toimenpiteen kohteena olevan henkilön turvallisuuden tai viranomaisen työturvallisuuden turvaamiseksi tiedot henkilön terveydentilasta ja sen seurannasta taikka hänen sairautensa hoidosta, kohteen tai henkilön vaarallisuudesta tai arvaamattomuudesta sekä tiedot, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta koskevat sotilasoikeudenhoidossa käsiteltävät tiedot poistetaan viimeistään yhden vuoden kuluttua rekisteröidyn kuolemasta.
Muiden henkilötietojen poistaminen
Henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain 15 §:ssä tarkoitetut henkilötiedot poistetaan viiden vuoden kuluttua tietojen rekisteriin merkitsemisestä, jollei ole erityistä syytä henkilötietojen edelleen säilyttämiseen tutkinnallisen, valvonnallisen tai muun perustellun syyn vuoksi taikka rekisteröidyn, muun asianosaisen tai Rajavartiolaitoksen henkilöstöön kuuluvan oikeuksien turvaamiseksi. Henkilötietojen edelleen säilyttämisen tarpeellisuutta on arvioitava vähintään viiden vuoden välein.
Tästä poiketen poistetaan:
- säilöön otettujen ulkomaalaisten tiedot viiden vuoden kuluttua henkilöä koskevan viimeisen tiedon merkitsemisestä
- liiketoimintakieltoa koskevat tiedot viiden vuoden kuluttua liiketoimintakiellon päättymisestä
- Henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain 15 §:n 2 momentin 4 kohdassa tarkoitetut tiedot viimeistään yhden vuoden kuluttua rekisteröidyn kuolemasta.
Virheelliseksi todettu tieto
Sen estämättä, mitä tietosuoja-asetuksessa ja rikosasioiden tietosuojalaissa säädetään rekisterissä olevan virheellisen tiedon korjaamisesta, virheelliseksi todettu tieto saadaan säilyttää korjatun tiedon yhteydessä, jos se on tarpeen rekisteröidyn, muun asianosaisen tai Rajavartiolaitoksen henkilöstöön kuuluvan oikeuksien turvaamiseksi. Tällaista tietoa saadaan käyttää vain mainitussa tarkoituksessa.
Virheelliseksi todettu tieto, jota edellä todetun nojalla säilytetään, on poistettava heti, kun tiedon säilyttäminen oikeuksien turvaamiseksi ei enää ole tarpeen.
13. Julkisuus
Rajavartiotoiminnan rekisterin tiedot ovat salassa pidettäviä siten, kuin viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:ssä säädetään.
14. Oikeus saada pääsy henkilötietoihin
Jokaisella on salassapitosäännösten estämättä oikeus tiedon etsimiseksi tarpeelliset seikat ilmoitettuaan saada tietää, mitä häntä koskevia tietoja henkilörekisteriin on talletettu tai, ettei rekisterissä ole häntä koskevia tietoja.
Rekisteröidyn oikeuksia voidaan rajoittaa, jos se rekisteröidyn oikeudet huomioon ottaen on oikeasuhtaista ja välttämätöntä:
Tietosuojalain 34 §:n mukaan rekisteröidyllä ei ole oikeutta tutustua hänestä kerättyihin tietoihin, jos:
- tiedon antaminen saattaisi vahingoittaa kansallista turvallisuutta, puolustusta tai yleistä järjestystä ja turvallisuutta taikka haitata rikosten ehkäisemistä tai selvittämistä
- tiedon antamisesta saattaisi aiheutua vakavaa vaaraa rekisteröidyn terveydelle tai hoidolle taikka rekisteröidyn tai jonkun muun oikeuksille, tai
- henkilötietoja käytetään valvonta- ja tarkastustehtävissä ja tiedon antamatta jättäminen on välttämätöntä Suomen tai Euroopan unionin tärkeän taloudellisen tai rahoituksellisen edun turvaamiseksi.
Jos vain osa rekisteröityä koskevista tiedoista on sellaisia, että ne edellä mainitun mukaan jäävät tutustumisoikeuden ulkopuolelle, rekisteröidyllä on oikeus saada tietää muut häntä koskevat tiedot.
Rekisteröidylle on ilmoitettava rajoituksen syyt, ellei tämä vaaranna rajoituksen tarkoitusta.
Jos rekisteröidyllä ei ole oikeutta tutustua hänestä kerättyihin tietoihin, edellä tarkoitetut tiedot on annettava tietosuojavaltuutetulle rekisteröidyn pyynnöstä.
Rikosasioiden tietosuojalain 28 §:n mukaan rekisteröidyn tarkastusoikeutta voidaan rajoittaa:
- rikosten ennalta estämiselle, paljastamiselle, selvittämiselle tai rikoksiin liittyville syytetoimille taikka rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanolle aiheutuvan haitan välttämiseksi
- viranomaisen muun tutkinnan, selvityksen tai vastaavan menettelyn turvaamiseksi
- yleisen turvallisuuden suojelemiseksi
- kansallisen turvallisuuden suojelemiseksi, tai
- muiden henkilöiden oikeuksien suojelemiseksi.
Henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain 51 §:n mukaan rekisteröidyllä ei ole tarkastusoikeutta:
- Henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain 12 §:ssä tarkoitettuihin tietolähdetietoihin.
- Rikosten selvittämiseksi sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi sekä rikosten ennalta estämiseksi ja paljastamiseksi tarkoitettuihin henkilötietoihin sisältyviin Rajavartiolaitoksen taktisia ja teknisiä menetelmiä koskeviin tietoihin, havainto- tai tietolähdetietoihin tai tekniseen tutkintaan käytettäviin tietoihin.
Rekisteröidyn oikeuksien käyttämisestä tietosuojavaltuutetun välityksellä säädetään tietosuojalain 21 §:ssä ja rikosasioiden tietosuojalain 29 ja 56 §:ssä. Oikeuksien käyttämistä koskeva pyyntö on esitettävä tietosuojavaltuutetulle tai rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjälle tai muulle viranomaiselle esitetty pyyntö on toimitettava viipymättä tietosuojavaltuutetulle.
Asian saattaminen tietosuojavaltuutetun ratkaistavaksi
Tarkastusoikeuteen ja virheen oikaisuun liittyvän viranomaisen kielteisen päätöksen rekisteröity voi saattaa tietosuojavaltuutetun ratkaistavaksi tälle osoitetulla kirjeellä.
Osoite:
Tietosuojavaltuutettu
PL 800
00521 HELSINKI
Käyntiosoite:
Ratapihantie 9, 6. krs
00520 Helsinki
15. Tarkastusoikeuden toteuttaminen
Rekisteröidyn on tarkastusoikeutta käyttäessään esitettävä tätä tarkoittava pyyntö henkilökohtaisesti rajavartioston tai merivartioston esikunnassa tai rekisterinpitäjän luona ja todistettava henkilöllisyytensä.
Tarkastusoikeuden toteuttamisen helpottamiseksi on laadittu erillinen lomake. Lomakkeen käyttö ei ole ehdoton edellytys tarkastusoikeuden toteuttamiselle, pyyntö voidaan esittää myös kirjallisesti muulla asiakirjalla.
Tiedot tarkastamista varten antaa rekisterinpitäjä tai sen tehtävään määräämä rekisteriasioita hoitava henkilö, joka varaa rekisteröidylle tilaisuuden tutustua tietoihinsa. Tiedot annetaan pyydettäessä kirjallisesti.
Tarkastusoikeuden käyttämiseen liittyvät tiedot ja toimenpiteet ovat maksuttomia.
Jos rekisteröidyn pyynnöt ovat ilmeisen perusteettomia tai kohtuuttomia, erityisesti jos niitä esitetään toistuvasti, rekisterinpitäjä voi joko:
- a) periä kohtuullisen maksun ottaen huomioon tietojen tai viestien toimittamisesta tai pyydetyn toimenpiteen toteuttamisesta aiheutuvat hallinnolliset kustannukset, tai
- b) kieltäytyä suorittamasta pyydettyä toimea.
Näissä tapauksissa rekisterinpitäjän on osoitettava pyynnön ilmeinen perusteettomuus tai kohtuuttomuus.
Mahdollisesti määrättävä tietojen tarkastamisesta perittävä maksu määräytyy maksuperustelain (150/1992) ja sen nojalla annetun sisäministeriön asetuksen perusteella.
16. Oikeus tietojen oikaisemiseen tai täydentämiseen
Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rekisterinpitäjä oikaisee ilman aiheetonta viivytystä rekisteröityä koskevat epätarkat ja virheelliset henkilötiedot. Ottaen huomioon tarkoitukset, joihin tietoja käsiteltiin, rekisteröidyllä on oikeus saada puutteelliset henkilötiedot täydennettyä, muun muassa toimittamalla lisäselvitys.
17. Oikeus käsittelyn rajoittamiseen
Tietosuoja-asetuksen 18 artiklaa rekisteröidyn oikeudesta käsittelyn rajoittamiseen ei sovelleta henkilötietojen käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun laissa tarkoitettuun henkilötietojen käsittelyyn.
18. Henkilötietojen käsittelyä koskeva ilmoitus ja oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle
Mikäli rekisteröity haluaa tehdä ilmoituksen henkilötietojensa käsittelyä koskevasta ongelmasta, tulee hänen ensisijaisesti ottaa yhteyttä rekisterinpitäjän edustajaan/tietosuojavastaavaan.
Rekisteröidyllä on oikeus valittaa tietojensa käsittelystä myös valvontaviranomaisille. Suomessa valvontaviranomaisena toimii tietosuojavaltuutettu (tietosuoja.fi).
19. Tietosuojaselosteen saatavilla pito
Tietosuojaseloste pidetään jokaisen saatavilla rekisterinpitäjän toimipaikassa ja jokaisessa hallintoyksikössä.
Tietosuojaseloste on myös nähtävissä Rajavartiolaitoksen julkisessa tietoverkossa (raja.fi).