Rajavartiolaitoksen lentokoneiden korvaamista toteuttavan MVX-hankkeen ratkaisuna tulee olemaan suihkukone
MVX-hankkeen tarkoituksena on korvata nykyiset Dornier 228 -valvontalentokoneet uusilla nykyistä toimintaympäristöä ja tehtäviä vastaavilla monitoimilentokoneilla.
Tietopyyntöön vastanneista 22 toimittajasta tarjouspyyntökilpailuun on kutsuttu yhdeksän lentokonetoimittajaa. Valittavaa lentokonetyyppiä on jo kartoitettu, ja Rajavartiolaitos on päättänyt, että tulevat monitoimilentokoneet tulevat olemaan suihkukoneita.
– Tiedonhankinnan, demolentojen ja TRFI-vastausten perusteella on tultu tulokseen, että tietopyynnöissä esitetyt suihkukoneet ovat suorituskykyisempiä, taloudellisempia ja turvallisempia ratkaisuja suunniteltuun tehtäväprofiiliin ja toimintaympäristöön kuin esitetyt potkurikoneet, kertoo hankepäällikkö majuri Kenneth Rosenqvist.
Konetyypin valinnassa huomioidaan esimerkiksi, että samasta konetyypistä on jo toteutettu vastaavassa erikoiskäytössä olevia koneita. Lisäksi koneiden käyttö- ja ylläpitokustannusten tulee olla kohtuulliset ja koneiden ominaisuuksien ja tilojen vastata suunniteltua käyttöä ja toimintaympäristön vaatimuksia.
Alustavasti seuraavilla suihkukonetyypeillä on mahdollista täyttää suorituskykyvaatimukset (kuvassa ylhäältä alaspäin samassa järjestyksessä):
- Bombardier Challenger 650
- Cessna Citation Longitude
- Dassault Falcon2000LXS
- Embraer Praetor 600
- Gulfstream G280
Tarjouspyyntökilpailussa mukana olevat toimittajat ja heidän tarjoamansa konetyypit:
- Dassault Aviation – Falcon 2000LXS
- Elbit Systems LTD – Embraer Praetor 600 tai Bombardier Challenger 650
- ELTA Systems – Gulfstream G280
- Field Aerospace – Bombardier Challenger 650
- General Dynamics Mission Systems-Canada – Bombardier Challenger 650
- L3Harris Technologies – Falcon 2000LXS
- PAL Aerospace Ltd. – Ei tiedossa
- Sierra Nevada Corporation - Bombardier Challenger 650
- ST Airborne Systems – Bombardier Challenger 650 tai Cessna Citation Longitude
Tänään järjestettiin Helsingissä mediatilaisuus, jossa median tavattavissa oli myös konetoimittajien edustajia.
Tarjouspyynnön vastausten perusteella yhdeksästä toimittajasta karsitaan keväällä 3–5 toimittajaa, joiden kanssa edetään neuvotteluihin. Neuvotteluista on tarkoitus pitää ensi kesän ja syksyn aikana kaksi kierrosta, joiden välillä toimittajia voidaan vielä karsia. Tavoitteena on hankintasopimuksen tekeminen valitun toimittajan kanssa vuoden 2023 loppuun mennessä. Koneet on tarkoitus saada operatiiviseen käyttöön vuosien 2026–2027 aikana.
– Meillä on hyvät edellytykset edetä hankkeessa kohti neuvotteluja. Markkinoilta valikoitui neuvottelumenettelyyn peräti yhdeksän primetoimittajaehdokasta, joista kaikki ovat sekä halukkaita että kyvykkäitä toimittamaan Rajavartiolaitokselle nykyaikaisen monitoimilentokoneen. Näen realistisena molempien koneiden olevan operatiivisessa käytössä vuonna 2027, jolloin Rajavartiolaitoksen lentokonetoiminnan suorituskyky kasvaa merkittävästi, ja olemme entistä valmiimpia vastaamaan myös haastaviin tilanteisiin, toteaa hankejohtaja prikaatikenraali Jari Tolppanen.
MVX-hanke
MVX-hankkeen tarkoituksena on korvata nykyiset Dornier 228 -valvontalentokoneet uusilla nykyistä toimintaympäristöä ja tehtäviä vastaavilla monitoimilentokoneilla. Hankkeen tiedonkeruuvaihe on päättynyt, ja hanke etenee tarjouspyyntö- ja neuvotteluvaiheeseen.
Valvontalentokoneiden tärkeimmät tehtävät ovat rajojen valvonta maalla ja merellä, merihätään joutuneiden pelastamisen tukeminen, merellisten ympäristövahinkojen havaitseminen ja niiden torjuntaoperaatioissa tukeminen. Uusien koneiden suunnittelussa huomioidaan myös kasvava tarve itärajan valvonnan ja sen yhteydessä tehtävän Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnan tehostamiseen.
Hallitus päätti 5.4.2022 pidetyssä kehysriihessä osoittaa 163 miljoonaa euroa Dornier 228 -valvontalentokoneet korvaavien monitoimilentokoneiden hankintaan.
Hankesivu: Monitoimilentokoneiden hankinta (raja.fi)