Du kan lämna in en förvaltningsklagan, om du anser att
- Gränsbevakningsväsendets eller dess tjänstemans förfarande eller verksamhet har varit olagligt, felaktigt eller olämpligt
- Gränsbevakningsväsendet eller dess tjänsteman har försummat sina uppgifter.
En förvaltningsklagan kan exempelvis gälla ett felaktigt förfarande, missbruk av prövningsrätt, osakligt beteende av en tjänsteman eller annat administrativt missförhållande. Det kan också gälla passivitet eller försummelse.
Utgångspunkten är att en förvaltningsklagan som gäller en omständighet som ligger mer än två år tillbaka i tiden inte ska prövas, om det inte finns särskilda skäl. Som huvudregel behandlas inte ärenden som är äldre än fem år.
Observera att en förvaltningsklagan inte kan användas för att överklaga en förvaltningsåtgärd eller ett -beslut. Om ärendet kan överklagas genom ordinarie ändringssökande rekommenderas att följa de angivna anvisningarna för sökande av ändring.
Vem kan anföra en förvaltningsklagan?
Vem som helst kan lämna in en förvaltningsklagan. Den som lämnar in förvaltningsklagan behöver alltså inte vara part i saken.
Observera dock att ärendet som klagomålet gäller kan innehålla sådana sekretessbelagda uppgifter som enligt lag inte kan lämnas ut utan fullmakt till någon annan än den berörda parten. Detta kan begränsa de uppgifter som ges till dig vid ärendets handläggning och lösning.
Hos vem kan man anföra förvaltningsklagan?
Du kan anföra ett klagomål om Gränsbevakningsväsendets eller dess tjänstemans verksamhet hos Gränsbevakningsväsendet. Vid Gränsbevakningsväsendet behandlas förvaltningsklagomål i huvudsak av den förvaltningsenhet som är föremål för klagomålet. Därtill behandlar staben för Gränsbevakningsväsendet bland annat principiellt betydande klagomålsärenden eller klagomålsärenden som berör flera förvaltningsenheter.
Du kan också anföra en förvaltningsklagan om Gränsbevakningsväsendets verksamhet till de högsta laglighetsövervakarna, som är riksdagens justitieombudsman och statsrådets justitiekansler. Det är bra att notera att enligt arbetsfördelningen mellan de högsta laglighetsövervakarna är ärenden som berör Gränsbevakningsväsendet huvudsakligen koncentrerade till riksdagens justitieombudsman. Dessutom övervakar vissa särskilda ombudsmän, såsom dataskyddsombudsmannen och diskrimineringsombudsmannen, myndigheternas verksamhet inom sina särskilda områden.
Hur anför man en förvaltningsklagan till Gränsbevakningsväsendet?
Utgångspunkten är att en förvaltningsklagan ska anföras skriftligt. Du kan använda en särskild blankett för förvaltningsklagan, men du kan också anföra ett fritt formulerat klagomål per post eller e-post.
Förvaltningsklagan till Gränsbevakningsväsendet (pdf)
Anvisning för att fylla i blanketten för förvaltningsklagan (pdf)
Ett muntligt klagomål behandlas endast av särskilda skäl. Ett sådant skäl kan exempelvis vara att du inte kan framställa ditt ärende skriftligen på grund av hälsoskäl.
Klagomålet bör åtminstone innehålla följande uppgifter:
- Klagandes namn och kontaktuppgifter;
- Tidpunkt och plats för förfarandet eller försummelsen;
- Uppgifter om ärendet som du vill anföra ett klagomål om, det vill säga vad som hände; samt
- Motiveringar, det vill säga på vilka grunder du anser att förfarandet var felaktigt?
Anonyma klagomål utreds inte utan särskilda skäl. Ett anonymt klagomål kan vid behov tas upp till behandling som ett myndighetsinitierat övervakningsärende, om det objektivt sett anses finnas skäl för det.
En så exakt bedömning som möjligt av händelsen samt tidpunkten för förfarandet eller försummelsen är nödvändig för att utreda ärendet. Att motivera förvaltningsklagan är nödvändigt för att Gränsbevakningsväsendet ska kunna göra en preliminär rättslig bedömning av ärendet och vilka åtgärder det kräver. Om ärendet är otillräckligt specificerat kan du bli ombedd att komplettera din klagan.
Behandlingen av förvaltningsklagan är kostnadsfritt för dig.
Hur lämnar jag in en förvaltningsklagan till Gränsbevakningsväsendet?
Förvaltningsklagan kan skickas per post till Gränsbevakningsväsendets registratorskontor till adressen Gränsbevakningsväsendet, PB 3, 00131 HELSINGFORS och per e-post till adressen [email protected].
Om du vill kan du också skicka förvaltningsklagan direkt till förvaltningsenheten som är föremål för klagomålet. Förvaltningsenheternas kontaktuppgifter finns här.
Alla förvaltningsklagomål som skickas till Gränsbevakningsväsendets registratorskontor vidarebefordras till rätt instans för behandling. Om du skickar ditt klagomål av misstag till en förvaltningsenhet som inte har behörighet i ärendet, överförs det av Gränsbevakningsväsendet till den behöriga myndigheten.
Om din förvaltningsklagan innehåller sekretessbelagda eller annars känsliga uppgifter, rekommenderar vi att du skickar klagomålet per post eller med skyddad e-post. Sådana uppgifter kan exempelvis vara information om inkomster eller förmögenhet, hälsotillstånd, frihetsberövande eller fängelse, resehandlingar eller behov av internationellt skydd, villkor för inresa och uppehållsrätt eller grunderna för dessa.
Hur behandlas förvaltningsklagan vid Gränsbevakningsväsendet?
Du informeras om att ärendet tagits upp för behandling och får en uppskattning av den totala handläggningstiden.
Därefter inhämtas de uppgifter och utredningar som är nödvändiga för att lösa ärendet. I princip begärs en utredning av föremålet för klagomålet. Vid behov begärs även ett utlåtande från hans eller hennes chef och/eller den berörda förvaltningsenheten.
Slutligen ges ett skriftligt svar på klagomålet, som innehåller ärendets avgörande och dess motiveringar. Svaret skickas till både dig och den instans inom Gränsbevakningsväsendet som klagomålet gäller.
Om det framkommer att föremålet för klagomålet har agerat klandervärt, ges nödvändig administrativ styrning som en del av förvaltningsklagans lösning. I beslutet kan exempelvis uppmärksamheten hos den övervakade fästas på kraven för god förvaltning eller denne underrättas om vad som är ett lagligt förfarande. Om dessa åtgärder inte anses tillräckliga kan en anmärkning ges till den övervakade. Administrativ styrning till följd av en förvaltningsklagan kan exempelvis leda till ändring av föreskrifter, anvisningar eller förfaranden.
Ibland kan ett klagomål även ge anledning att överföra ärendet till ett annat lagstadgat förfarande istället för förfarandet med förvaltningsklagan. Ett sådant förfarande kan exempelvis vara en förundersökning eller tjänstemannarättsliga påföljder.
Observera att en förvaltningsklagan inte är ett rättsmedel och att klagomålsmyndigheten därför inte kan ändra eller upphäva en eventuell förvaltningsåtgärd eller ett beslut i ditt ärende.
Ett avgörande i ett ärende som gäller förvaltningsklagan får inte överklagas genom besvär.
Om förvaltningsklagan och dess behandling förskrivs i kapitel 8 a i förvaltningslagen (434/2003).
På våra webbsidor hittar du responsblanketten som är avsedd för att ge respons om Gränsbevakningsväsendet eller dess verksamhet: Ge respons.
Med Tipsa Gränsbevakningsväsendet-blanketten kan du meddela observationer om gränsöverskridande brottslighet: Tipsa Gränsbevakningsväsendet.