Västra Finlands sjöbevakningssektions verksamhetsår 2024 präglades av läget i Östersjöns säkerhetsmiljö
.jpg/5aaa283c-5b19-99db-3fd5-084bda61d4a2?t=1739533475582&width=1200)
Den försvagade säkerhetsmiljön vid Östersjön påverkade sjöbevakningssektionens verksamhet under 2024. Internationell verksamhet och beredskap för olika lägesutvecklingar framhävdes både i övervakningen och i beredskapen. En viktig del av sjöbevakningssektionens verksamhet år 2024 var också det internationella samarbetet med olika myndigheter och samarbetspartner.
Den stora förändringen i säkerhetsmiljön och den därpå följande anpassningen av sjöbevakningssektionens operativa verksamhet etablerades under år 2024 som det nuvarande normala, i stället för det nya normala. I synnerhet risken för maritima miljöskador på Östersjöområdet har ökat. Med tanke på verksamheten var sjöbevakningssektionens år 2024 ändå likt det föregående året.
Skuggflottan som rör sig på Östersjön ökar sannolikheten för maritima olyckor. Det praktiska samarbetet och informationsutbytet mellan Östersjöstaterna utökades för att skapa beredskap för hot och för att utreda hybridhändelser. Även på nationell nivå utökades myndighetssamarbetet och antalet övningar ytterligare. När det gäller hantering av exceptionella situationer var den mest betydande övningen för sjöbevakningssektionens del Turva 24 som leddes av polisen och fokuserade på Olkiluoto kärnkraftverk.
Västra Finlands sjöbevakningssektion deltog under 2024 i en sektorsövergripande sjöoperation (Multipurpose Maritime Operation, MMO) som ordnades i Östersjöområdet. Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån Frontex hade ledningsansvaret för övningen.
Under 2024 ordnade sjöbevakningssektionen tre egna repetitionsövningar där man utbildade reservister vid sjöbevakningskompanierna och fartygskontrollavdelningarna. Reservisterna kallades också till två frivilliga övningar som båda ordnades vid Björneborgs brigad.
Västra Finlands sjöbevakningssektion stödde under vintern 2024 Lapplands gränsbevakningssektion med kommenderingar för gränskontroll och var även beredd på att stödja andra förvaltningsenheter vid Gränsbevakningsväsendet för att hålla situationen med olaglig inresa vid östgränsen under kontroll. Sjöbevakningssektionen deltog med sina prestationsförmågor i utredningen rörande elkabeln Estlink2 samt i övervakningen av fraktfartyget Eagle S med anknytning till händelserna.
Mängden patrullering med båtar och bevakningsfartyg vid Västra Finlands sjöbevakningssektion förblev på samma nivå som föregående år. Obemannade luftfartyg användes för att bidra till de rörliga patrullernas lägesbild. Sjöbevakningssektionens maritima övervakning kompletterades liksom under föregående år med flygningar med Europeiska sjösäkerhetsbyråns (European Maritime Safety Agency, EMSA) drönare med fasta vingar under hela sommarsäsongen. Övervakningsoperationen som helhet var lyckad. Flygningar genomfördes huvudsakligen i de södra delarna av sjöbevakningssektionens ansvarsområde.
På land fokuserade sjöbevakningssektionen på övervakning av hamnar samt övervakning av terrängtrafik och jakt. Hundpatruller användes som stöd för övervakningen. I samband med övervakning och patrullering utförde sjöbevakningssektionen sammanlagt 16 635 olika kontroller.
Västra Finlands sjöbevakningssektion utredde 160 misstänkta brott under 2024. Man slutförde 18 förundersökningar med anknytning till ordnande av olaglig inresa. I samband med övervakning avslöjades 9 personer som brutit mot inreseförbud. Under året lämnades 113 brottsutredningar till åtalsprövning, varav de mest betydande brottsutredningarna hade anknytning till grovt ordnande av olaglig inresa, 2 st., och brott mot sjölagen, 2 st.
Västra Finlands sjöbevakningssektion utredde också en bred skala av olika maritima brott. I samband med övervakning uppdagade sjöbevakningssektionen 82 fall av fylleri i sjötrafik och 22 maritima miljöbrott. Man påförde 2 st. administrativa oljeutsläppsavgifter.
Antalet räddningsuppdrag till havs inom Västra Finlands sjöbevakningssektions ansvarsområde förblev på samma nivå som föregående år. Sjöräddningscentralen vid Västra Finlands sjöbevakningssektion ledde 926 sjöräddnings- och biståndsuppdrag. Det ypperliga vårvädret i april–maj ledde till en ökning i antalet uppdrag i början av säsongen. Cirka hälften av räddningsuppdragen utfördes under perioden maj–augusti, och av dessa utfördes cirka hälften under veckosluten. Inom Västra Finlands sjöbevakningssektions ansvarsområde inträffade inte en enda allvarlig olycka i fartygsklass under det gångna året.
Det nära samarbetet och övningarna fortsatte tillsammans med övriga myndigheter inom sjöräddningen samt med frivilliga sjöräddare. Medlemsföreningar i Finlands Sjöräddningssällskap genomförde 15 % av de maritima räddnings- och biståndsuppdragen inom sjöbevakningssektionens ansvarsområde under 2024. Sjöbevakningssektionen genomförde under året ett flertal sjöräddningsövningar i olika delar av ansvarsområdet. Den mest betydande av dessa var den sektorsövergripande maritima övningen Stormskär24 på Åland, i vilken sammanlagt över 300 personer deltog.
Västra Finlands sjöbevakningssektion mottog år 2024 totalt 32 anmälningar om observerade oljeutsläpp till havs. I ungefär hälften av fallen var det fråga om ett ämne som inte utgjorde någon fara för miljön. Alla enheter vid sjöbevakningssektionen genomförde övningar i bekämpning av miljöskador. En av de största enskilda övningarna med flera deltagande myndigheter var övningen Hankoil24 som genomfördes i Hangöområdet.
Från och med den 1 juni 2024 överfördes ansvaret för bekämpning av fartygsoljeskador och fartygskemikalieolyckor inom Ålands havsområde från landskapet Åland till Gränsbevakningsväsendet. Överföringen av ansvaret gjordes genom en förordning och förenhetligar arrangemangen angående bekämpningsansvar vid fartygsoljeskador och fartygskemikalieolyckor som Gränsbevakningsväsendet ansvarar för inom alla Finlands havsområden.
Sjöbevakningssektionen är en allmän säkerhetsmyndighet med ett mångsidigt uppgiftsfält som är verksam vid kusten, i skärgården och inom havsområdet och som skapar säkerhet för människor, miljön och Finland under alla förhållanden. Vi stöder också andra myndigheter med våra prestationsförmågor och får själva stöd av andra vid behov. Vi vill tacka alla våra samarbetspartner för det gångna året 2024 och önskar alla ett tryggt år 2025!