Samarbetet anknytande till Finlands maritima säkerhet och gemensamma maritima lägesbild utvecklas i samarbete med maritima aktörer (METO). I METO-samarbetet deltar Gränsbevakningsväsendet, Marinen, Transport- och kommunikationsverket Traficom och Trafikledsverket.
Den nuvarande säkerhetssituationen förutsätter ombedömning av den maritima lägesbildens utveckling. Det nuvarande arrangemanget möter inte längre alla kraven som den ändrade verksamhetsmiljön ställer, i vilka betydelsen av samarbete och internationellt informationsutbyte främjas alltmer.
Med Finlands Nato-medlemskap har Finland bättre möjlighet än tidigare till informationsutbyte med sina internationella allierade i fråga om den maritima lägesbilden.
Därtill har den snabba utvecklingen på EU-nivån förbättrat förutsättningarna till internationellt informationsutbyte mellan maritima myndigheter. Detta framhävs exempelvis i registreringarna i EU:s maritima säkerhetsstrategi (EUMSS), uppdaterad i oktober 2023, i fråga om den maritima övervakningens miljö för informationsutbyte, CISE.
METO-samarbetet inleddes år 1994. Under de senaste trettio åren har det skett betydande ändringar i verksamhetsfälten av ämbetsverken som deltar i METO-samarbetet, men samtidigt har METOs organiseringen förblivit i stort sätt oföränderlig.
Projektutredningen bedömer ändringen
Målsättningen för Utvecklandet av internationell maritim lägesbild 1-projektets första del, som leddes av Gränsbevakningsväsendet, var att utreda möjligheterna till utvecklandet av METO-myndigheternas samarbete, så att samarbetet skulle på bästa möjliga sätt svara på kraven som den ändrade verksamhetsmiljön ställer.
Utredningen som utarbetades under projektet försökte svara på följande frågor:
- Hur kunde informationsutbytet mellan METO-myndigheterna i fråga om den maritima lägesbilden samt det anknytande internationella samarbetet ordnas i en förändrad situation
- Hur kunde man organisera det administrativa samarbetet mellan METO-myndigheterna i framtiden
- Hur har samarbetet anknytande till enskilda METO-myndigheters lägesbild organiserats, och hur kunde samarbetet utvecklas med beaktande av samtliga METO-myndigheternas behov
Resultat och hur de kan utnyttjas
METO-samarbetets utvecklingsmöjligheter-utredning, som Laurea-yrkeshögskolan utarbetade tillsammans med METO-myndigheternas representanter, färdigställdes i oktober 2024.
I utarbetandet av utredningen utnyttjade Laurea-yrkeshögskolan
- enkätundersökningar
- workshopar
- intervjuer med sakkunniga
- skriftligt material som METO-myndigheterna tillställt för utredningen.
Utredningens huvudmålsättning var att kartlägga METO-samarbetets utvecklingsmöjligheter och utreda, vilka faktorer som påverkat till hur METO-samarbetet utformats. Därtill utreddes det hur METO-myndigheterna kunde ännu effektivare utnyttja informationstjänsterna anknytande till övervakning av internationella havsområden. Utredningen innefattade även olika alternativ till hur METO-myndigheternas blivande samarbete kunde se ut.
Resultaten av METO-samarbetets utvecklingsmöjligheter-utredningen skapar en utmärkt grund till utveckling av Finlands maritima myndigheters samarbete. Särskilt de i utredningen presenterade alternativen för tekniskt förverkligande av nationella och internationella informationstjänster för övervakning av havsområden främjar METO-myndigheternas utvecklingsarbete, men även utveckling av lägesbildssamarbetet mellan Finlands övriga myndigheter som deltar i maritim verksamhet.
Utredningens resultat kommer att utnyttjas aktivt i Utvecklandet av internationell maritim lägesbild 1-projektets andra del, som leds av Gränsbevakningsväsendet och vars målsättning är att uppnå teknisk färdighet för informationsutbyte via EU:s gemensamma informationsutbytesmiljö för övervakning av maritima områden, CISE (Common Information Sharing Environment).
Målsättningen är att diskussionerna anknytande till METO-samarbetets struktur och utvecklandet av det maritima lägesbildssamarbetet inleds i METO-samarbetets beslutsföra sammansättning under det Nationella METO-året 2025.