MVX-projektets designfas avslutad

I MVX-projektet kommer att byggas två multirollsflygplan baserade på affärsjetplanet Bombardier Challenger 650 för Gränsbevakningsväsendet. Planen kommer att ersätta övervakningsflygplanet Dornier 228 som introducerades 1995. De nya planen är betydligt effektivare än de nuvarande, både vad gäller chassi- och bevakningsteknik.
Från design till produktion
Anbudsgivning vanns av USA-baserade Sierra Nevada Company (SNC), som kommer att integrera ett omfattande sensor- och prestandahelhet i flygplanet som tillverkas av det kanadensiska Bombardier. Leveransavtalet undertecknades i juni 2024 i Helsingfors.
Efter avtalet har SNC slutfört och förfinat sina integrationsplaner. I mars 2025 genomförde SNC en slutlig designgranskning, Critical Design Review (CDR), där den slutliga designdatan presenterades för godkännande. Gränsbevakningsväsendets experter analyserade materialet och bedömde om lösningen uppfyllde de uppställda prestationskraven och var lämplig för den planerade operativa verksamheten.
MVX-projektets styrgrupp godkände granskningsresultaten och systemspecifikationer den 11 april 2025. Efter godkännande kan SNC gå vidare till produktionsfasen. I praktiken innebär detta att slutföra installationsplaner, apparattestning och slutligen, när den första plan anländer till SNC, faktisk systemintegration.
Bombardier kommer att förse SNC med ett affärsjetplan, som SNC kommer att modifiera för att passa Gränsbevakningsväsendets behov. Planens interiör kommer att demonteras och ersättas med system som beställts av Gränsbevakningsväsendet och de strukturer de behöver.
MVX-projektets personal hos SNC vid CDR i mars 2025.
Leveransschema håller på att fastställas
Produktionen av Gränsbevakningsväsendets första flygplan vid Montreal-fabriken påbörjades i slutet av 2024, och Bombardier kommer att leverera det till SNC i slutet av 2025. SNC kommer att utföra de nödvändiga ändringarna, utrustningsinstallationerna och certifieringen vid sin anläggning i Hagerstown, Maryland. Enligt den senaste uppskattningen kommer det första flygplanet att vara klart för leverans till Finland i mars 2027.
Nytt leveransschemat orsakar inga förändringar eller justeringar av gränsbevakningens flygverksamhet. Den nuvarande Dornier-flottan kan fungera utan problem tills nya flygplan levereras.
Träningen startade
En ny typ av plan kräver mycket ny kompetens. Patrullskvadronpiloter och mekaniker måste genomgå en typbehörighetskurs innan de opererar med planen. En typkurs är utbildning för en ny typ av flygplan som piloter och mekaniker inte har opererat tidigare. Dessutom utbildas systemoperatörer till övervakningssystemer. Under typkursen får piloter både teoretisk utbildning och simulatorutbildning på framtidens flygplan. Inledningsvis utbildas ett litet kärnteam som ansvarar för byggövervakning, mottagning och komissionering av planen.
Övrig personal som ska operera planen kommer att utbildas närmare leveransdatumet. De första piloterna deltog i typkursen i Kanada i april 2025. Eftersom typkursen endast går ut på att flyga i en simulator kommer piloterna att få praktisk träning i ett riktigt flygplan från det inhemska Jetflite- affärsflygbolaget, som behör till Wihuri koncernen. Jetflite har lång erfarenhet av affärsjetoperationer runt om i världen – även av Challenger-flygplan.
Gränsbevakningsväsendets första Challenger 650 -piloter får flygutbildning av den inhemska Jetflite.
Att bygga prestationsförmåga är en lång process
För att bygga prestationsförmåga räcker det inte att bara skaffa utrustning. Materialförmåga är bara en del av den ultimata operativa färdigheten. Ett nytt flygplan innebär nya processer för hela organisationen. Att uppdatera personalens kompetens genom utbildning är ett exempel på detta. MVX kommer också med nya och kraftfullare sensorer som man måste lära sig att operera. Moderna sensorer producerar en enorm mängd information som måste bearbetas på nya sätt. Samtidigt förändras verksamhetsmiljön hela tiden, och även Gränsbevakningsväsendet måste kunna anpassa sig till den.
Full operativ förmåga hos nya multirollsflygplan kommer därför inte att uppnås genom att leverera flygplanet till Finland och den flygande personalen som uppnår typbehörighet. Det finns fortfarande massor av nya saker att lära sig, men de nya planen har en enorm potential – och de kommer att användas i olika säkerhetskritiska uppgifter i decennier.
En modell av en modifierat Bombardier Challenger 650 multirolljetplan.
MVX-system och -förmågor
EO/IR | Identifiering och uppföljning av föremål. |
Radar | Upptäckande av fartyg till havs, framställande av föremål på land. |
RTV | Upptäckande och lokalisering av radiosändare och radarsignaler. |
Sidspanande radar | Upptäckande av utsläpp och föremål till havs. |
Multispektrumcensor | Mätande av maritima utsläpp, intressentgruppernas stöduppgifter. |
Radiopejling | Lokalisering av nödsändare. |
AIS | Identifieringssystem för fartyg. |
MMS | Integrering av all censordata till ett gränssnitt. |
SATCOM, Datalink | Dataöverföring i realtid. |
Nersläppningsförmåga | Räddningsflottar och bojor. |
Spaningsfönstren | Förstorade fönstren (2 st.) för spaning och fotografering. |
Förvandlingsbarhet | Olika konfigurationer: övervakning, transport, sjuktransport och deras kombinationer. |
Kompatibilitet | Gränssnittslösningar till GBV:s och Försvarsmaktens lednings- och lägesbildsystem. |