Byggandet av Gränsbevakningsväsendets andra nya utsjöbevakningsfartyg har inletts
Färdigställandet av de två nya bevakningsfartygen som Gränsbevakningsväsendet beställt av Meyer Turku fortskrider. Tisdagen den 3 december 2024 inleddes produktionen av det senare fartyget som blir färdigt år 2026.
Produktionens inledningsceremoni i enlighet med skeppsbyggnadstraditionen anordnades på Baltic Operators varv i Gdansk. Representanter för Gränsbevakningsväsendet, Meyer Turku, Baltic Operator och Bureau Veritas deltog i tillställningen för att högtidlighålla skärandet av fartygets första stålplåt.
"Vårt projekt som omfattar två fartyg har nu uppnått en betydande etapp när även det andra fartygets produktion har kunnat inledas. Utsjöbevakningsfartygen byggs i lokalerna av våra långvariga rederipartners under Meyer Turkus projektledning och enligt våra kvalitetskrav", säger Tapani Pulli, vice verkställande direktör vid Meyer Turku.
"Östersjöns säkerhetssituation framhäver projektets betydelse. Introducering av de nya prestationsdugliga fartygen förbättrar Finlands maritima säkerhet avsevärt", konstaterar brigadgeneral Jari Tolppanen från Gränsbevakningsväsendet.
Under de senaste åren har betydande ändringar skett i säkerhetsmiljön. Dessa är genomgripande och långvariga. Förändringen har ställt nya och ännu större utmaningar även för operatörerna inom säkerhetsområdet: man ska snabbt och effektivt kunna reagera och inverka på de nya utmaningarna.
Gränsbevakningsväsendets prestationsförmåga på öppet hav baserar sig till betydande del på de multifunktionella utsjöbevakningsfartygens kontinuerliga opererande och beredskap. Utsjöbevakningsfartygen är till sjöss cirka 330 dygn av året. För närvarande har Gränsbevakningsväsendet tre utsjöbevakningsfartyg i sitt bruk, av vilka bevakningsfartyget Turva, som introducerades i operativt bruk år 2014, är tidsenligt. Förberedelser inför att avstå från de två gamla utsjöbevakningsfartygen görs, när de nya fartygen blir färdiga och introduceras i operativt bruk. Det första nya fartyget blir färdigt enligt avtalet i slutet på år 2025 och det andra i slutet på år 2026.
Prestationsförmågan av de Gränsbevakningsväsendets fartyg som nu ska byggas är betydligt bättre jämfört med de gamla fartygen. Fartygens övervakningsförmåga och förmåga att inverka anknytande till gränsövervakning samt förmågan till övervakning och säkerställande av den territoriella integriteten i samband med det förbättras. Utvecklade övervakningssystem och dataöverföringslösningar förbättrar upprätthållandet och delandet av lägesbilden. Med hjälp av de nya fartygen förbättras även förmågan att bekämpa storolyckor och utföra räddningsarbete. Alla fartyg har omedelbar beredskap till hantering av allvarliga miljöolyckor och oljeinsamlingskapaciteten är sammanlagt ungefär dubbelt så stor som för närvarande. De nya fartygen kommer att vara utsläppssnåla och energieffektiva.