Rajojen valvonta
Rajojen valvonnalla ylläpidetään rajajärjestystä ja rajaturvallisuutta maa- ja merirajoilla. Valvonnalla luotava tilannekuva mahdollistaa resurssien tehokkaan käytön. Rajaturvallisuutta uhkaavat tilanteet hallitaan kaikissa oloissa maalla ja merellä. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen.
Rajojen valvontaa suoritetaan kiinteällä ja siirrettävällä teknisellä valvonnalla ja partioimalla. Pimeätoimintakykyiset partiot pystyvät liikkumaan vaikeissa olosuhteissa maastossa ja merellä ja omaavat monialaisiin viranomais- ja maanpuolustustehtäviin soveltuvan johtamis-, valvonta- ja toimintakyvyn. Rajakoirat ovat tärkeä osa valvontaa. Rajojen valvontaa suoritetaan myös miehitetyillä ja miehittämättömillä ilma-aluksilla.
Valvontaa tehostettiin itärajalla
Tilanne maasto- ja merirajoilla säilyi vakaana alkuvuoden. Loppukesästä 2023 alkaen Rajavartiolaitos tehosti rajojen valvontaa itärajalla käynnistyneen välineellistetyn laittoman maahantulon ilmiön torjumiseksi. Tehostaminen tarkoitti esimerkiksi teknisen valvonnan ja partioinnin lisäämistä sekä partioiden varustamista normaalia monipuolisemmalla kalustolla. Tilanteen hallitsemiseksi itärajalle rakennettiin tilapäisiä estelaitteita. Rajavartiolaitos sai tilanteen hallinnassa tukea yhteistoimintaviranomaisilta ja Frontexilta. Tilanne pysyi hallinnassa.
Itärajan esteaidan pilottiosuudet rakennetiin maastorajalle Imatralle ja Sallaan sekä raja- ja merivartiokoulun harjoitusympäristöön Immolaan vuoden 2023 kuluessa. Pilottiosuuksilla on hankittu kokemuksia sekä esteaidan rakentamisesta että esteaidalle sopivasta taktiikasta. Esteaidan rakentaminen jatkuu keväällä 2024.
Luvattomien rajanylitysten määrä laski edellisestä vuodesta sekä maa- että merirajoilla. Alueloukkausten kokonaismäärässä ei tapahtunut merkittävää muutosta. Partioinnin määrä kasvoi merkittävästi Venäjän vastaisella maarajalla rajojen valvonnan tehostamisen vuoksi. Helikopteri- ja UAS-partioinnin kasvu oli kokoluokassaan merkittävää. Siirrettävän teknisen valvonnan määrä kasvoi merkittävästi Venäjän vastaisella maarajalla. Annetun virka-avun määrä laski normaalivuosia hieman vähäisemmäksi pandemian hallitsemiseksi annetun virka-avun päätyttyä ja rajojen valvonnan tehostamisen vuoksi.
Luvattomat rajanylitykset (henkilö, ilma-alus, alus)
Vuosi | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Tammi-huhtikuu | 9 | 121 | 38 | 12 | 6 |
Touko-elokuu | 11 | 63 | 37 | 19 | 20 |
Syys-joulukuu | 13 | 19 | 6 | 15 | 11 |
Yhteensä | 33 | 203 | 81 | 46 | 37 |
Partiointi, tuntia
Vuosi | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Yhteistoiminta- partiot |
3 131 | 933 | 1 880 | 1 842 | 1 413 |
UAS-partiointi* | 302 | 335 | 423 | 1 347 | 2 550 |
Ulkomaalais- valvonta** |
2 137 | 3 587 | |||
Vene, kiitoreki ja ilmatyynyalus | 23 372 | 23 726 | 23 624 | 26 737 | 25 687 |
Vartiolaiva | 18 097 | 18 255 | 18 461 | 20 099 | 20 305 |
Lentokone | 594 | 618 | 624 | 598 | 565 |
Helikopteri | 806 | 631 | 448 | 723 | 1 436 |
Jalkaisin, mp, kelkka, auto (vast.); koira | 83 225 | 96 988 | 77 865 | 77 139 | 71 592 |
Jalkaisin, mp, kelkka, auto (vast.) | 131 386 | 222 667 | 215 192 | 163 089 | 185 853 |
Yhteensä | 260 914 | 364 153 | 338 518 | 293 711 | 312 988 |
**) Uusi seurantakohde
Tekninen valvonta, tuntia
Vuosi | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Muu tekninen valvonta | 32 441 | 33 341 | 31 918 | 39 055 | 41 173 |
Siirrettävä valvonta- järjestelmä |
1 643 914 | 2 905 759 | 3 348 902 | 3 856 010 | 4 748 805 |
Kiinteä valvonta- järjestelmä |
322 240 | 322 127 | 318 715 | 356 972 | 346 622 |
Tutkavalvonta | 275 764 | 298 347 | 288 550 | 288 802 | 296 829 |
Optinen valvonta | 294 171 | 310 990 | 306 206 | 318 307 | 328 578 |
Yhteensä | 2 568 530 | 3 870 564 | 4 294 291 | 4 859 146 | 5 762 007 |