Rajojen valvonta

Rajojen valvonnalla ylläpidetään rajajärjestystä ja rajaturvallisuutta maa- ja merirajoilla. Valvonnalla luotava tilannekuva mahdollistaa resurssien tehokkaan käytön. Rajaturvallisuutta uhkaavat tilanteet hallitaan kaikissa oloissa maalla ja merellä. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen.

Rajojen valvontaa suoritetaan kiinteällä ja siirrettävällä teknisellä valvonnalla ja partioimalla. Pimeätoimintakykyiset partiot pystyvät liikkumaan vaikeissa olosuhteissa maastossa ja merellä ja omaavat monialaisiin viranomais- ja maanpuolustustehtäviin soveltuvan johtamis-, valvonta- ja toimintakyvyn. Rajakoirat ovat tärkeä osa valvontaa. Rajojen valvontaa suoritetaan myös miehitetyillä ja miehittämättömillä ilma-aluksilla.

Valvontaa tehostettiin itärajalla

Tilanne maasto- ja merirajoilla säilyi vakaana alkuvuoden. Loppukesästä  2023 alkaen Rajavartiolaitos tehosti rajojen valvontaa itärajalla käynnistyneen välineellistetyn laittoman maahantulon ilmiön torjumiseksi. Tehostaminen tarkoitti esimerkiksi teknisen valvonnan ja partioinnin lisäämistä sekä partioiden varustamista normaalia monipuolisemmalla kalustolla. Tilanteen hallitsemiseksi itärajalle rakennettiin tilapäisiä estelaitteita. Rajavartiolaitos sai tilanteen hallinnassa tukea yhteistoimintaviranomaisilta ja Frontexilta. Tilanne pysyi hallinnassa. 

Itärajan esteaidan pilottiosuudet rakennetiin maastorajalle Imatralle ja Sallaan sekä raja- ja merivartiokoulun harjoitusympäristöön Immolaan vuoden 2023 kuluessa. Pilottiosuuksilla on hankittu kokemuksia sekä esteaidan rakentamisesta että esteaidalle sopivasta taktiikasta. Esteaidan rakentaminen jatkuu keväällä 2024.

Luvattomien rajanylitysten määrä laski edellisestä vuodesta sekä maa- että merirajoilla. Alueloukkausten kokonaismäärässä ei tapahtunut merkittävää muutosta. Partioinnin määrä kasvoi merkittävästi Venäjän vastaisella maarajalla rajojen valvonnan tehostamisen vuoksi. Helikopteri- ja UAS-partioinnin kasvu oli kokoluokassaan merkittävää. Siirrettävän teknisen valvonnan määrä kasvoi merkittävästi Venäjän vastaisella maarajalla. Annetun virka-avun määrä laski normaalivuosia hieman vähäisemmäksi pandemian hallitsemiseksi annetun virka-avun päätyttyä ja rajojen valvonnan tehostamisen vuoksi. 

Luvattomat rajanylitykset (henkilö, ilma-alus, alus)

Vuosi 2019 2020 2021 2022 2023
Tammi-huhtikuu 9 121 38 12 6
Touko-elokuu 11 63 37 19 20
Syys-joulukuu 13 19 6 15 11
Yhteensä 33 203 81 46 37

Partiointi, tuntia

Vuosi 2019 2020 2021 2022 2023
Yhteistoiminta-
partiot
3 131 933 1 880 1 842 1 413
UAS-partiointi* 302 335 423 1 347 2 550
Ulkomaalais-
valvonta**
      2 137 3 587
Vene, kiitoreki ja ilmatyynyalus 23 372 23 726 23 624 26 737 25 687
Vartiolaiva 18 097 18 255 18 461 20 099 20 305
Lentokone 594 618 624 598 565
Helikopteri 806 631 448 723 1 436
Jalkaisin, mp, kelkka, auto (vast.); koira 83 225 96 988 77 865 77 139 71 592
Jalkaisin, mp, kelkka, auto (vast.) 131 386 222 667 215 192 163 089 185 853
Yhteensä 260 914 364 153 338 518 293 711 312 988
*) UAS = Unmanned Aerial System (miehittämätön ilma-alusjärjestelmä)
**) Uusi seurantakohde

Tekninen valvonta, tuntia

Vuosi 2019 2020 2021 2022 2023
Muu tekninen valvonta 32 441 33 341 31 918 39 055 41 173
Siirrettävä
valvonta-
järjestelmä
1 643 914 2 905 759 3 348 902 3 856 010 4 748 805
Kiinteä
valvonta-
järjestelmä
322 240 322 127 318 715 356 972 346 622
Tutkavalvonta 275 764 298 347 288 550 288 802 296 829
Optinen valvonta 294 171 310 990 306 206 318 307 328 578
Yhteensä 2 568 530 3 870 564 4 294 291 4 859 146 5 762 007