Bekämpa klimatförändringarna

Vi minskar Gränsbevakningsväsendets koldioxidutsläpp.

Gränsbevakningsväsendets elbil i skogen bredvid en byggnad av trä.
 

Mätare:

Inrikesministeriets beräkning av koldioxidutsläppen.

Åtgärder och utfall:

Under 2024 anskaffade Gränsbevakningsväsendet planenligt 15 operativa bilar av vilka en är en elbil samt 22 administrativa bilar, varav 13 är hybridbilar. Kalkylmässigt minskar dessa fordon koldioxidutsläppen med cirka 25 000 kilo per år. 

Laddningsmöjligheterna för elbilar i tjänstebruk utvidgas systematiskt i samband med anskaffning av laddningshybrider eller elbilar som kräver laddning. Av kostnadsskäl finns det för närvarande inga förutsättningar att gå över till biobränslen i Gränsbevakningsväsendets fordonsflotta. Övergången påverkas också av distributionsstationsnätet.

Bevakningsfartyget Turva använder flytande naturgas som bränsle. På basis av de tester som genomförts finns det inga tekniska hinder för att helt gå över till biogas på fartyget. Övergång till biogas skulle kräva ytterligare finansiering som inte har beviljats.  

Vid beredningen av förvärv av nya bevakningsfartyg har man beaktat energieffektiviteten och hållbarheten hos de bränslen som kommer att användas, inklusive möjligheten att använda förnybara bränslen. De nya bevakningsfartygen kommer att utrustas med DualFuel-maskiner och batteriuppsättningar.

Gränsbevakningsväsendets nyaste båtflotta har beredskap att använda helt biobaserad flytande bränsle. Efter en livscykeluppdatering på patrullbåtar kommer denna möjlighet även att vara tillgänglig i åtminstone en del av eller alla patrullbåtar. Övergång till förnybara bränslen skulle kräva ytterligare finansiering som inte har beviljats.