Uudessa vesiliikennelaissa merkittävin muutos on päällikön vastuissa ja maksuseuraamuksissa, uutena vesiliikenteen liikennevirhemaksu.
1.6.2020 voimaan tulleen vesiliikennelain vaikutuksia veneilyssä
- Lakiuudistus otettu pääsääntöisesti hyvin vastaan. Uudistukset olivat lähinnä selkeyttäviä, erityisesti päällikön vastuun osalta.
- Merivartiostojen kokemukset poikkeavat yllättävän paljon toisistaan; johtunee merialueiden ja veneilykulttuurien eroista.
- Covid-19 vaikuttanut enemmän juuri Suomenlahden alueeseen (Uudenmaan sulkeminen, sisärajatarkastukset, Pääkaupunkiseutu).
- Sää heinäkuussa oli varsin huono ja siitä syystä myös heijastui veneilyyn.
- Haasteellista arvioida johtuvatko tilastomuutokset enemmän COVID-19:sta vai lakiuudistuksesta.
Vesiliikennelakiuudistuksen vaikutukset veneilyssä Suomenlahden merivartioston (SLMV) alueella
- COVID-19, sekä vuokravenemarkkinoiden vapautuminen on tuonut runsaasti kokemattomia veneilijöitä merelle.
- Aluksen päällikön vastuiden selkeyttäminen nähty valvontatoiminnassa pääasiassa positiivisena asiana.
- Osassa venekunnista päällikön rooli, vastuut sekä kohdentuminen ollut epäselvää.
- Vuokraustoiminnan sääntelyn keventyminen johtanut kirjavan toimijakunnan markkinoille ilmaantumiseen.
- Vuokraajien toteuttama ohjeistus ja perehdytys vaihtelevalla, osin heikollakin tasolla.
- Osasyynä vuokrausyritysten puutteelliset perehdytykset, ohjeistukset ja käyttökoulutukset vuokrattavaan kalustoon liittyen – ilmaantunut paljon uusia kaupallisia toimijoita.
- Valvonnan ja tarkastusten toteuttaminen vahvaa valistavaa otetta hyödyntämällä.
COVID-19 vaikutukset veneilyssä:
Näkynyt Suomenlahden merivartioston vastuualueella lisääntyneenä vesiliikenteenä ja meripelastustapahtumien lukumäärien kasvuna.
Vesiliikennelakiuudistuksen vaikutukset veneilyssä Länsi-Suomen merivartioston (LSMV) alueella
- Kokonaisuutena katsottuna tavallinen veneilykausi takana. Ei suuria poikkeamia, vaikkakin veneily- ja mökkikausi alkoivat aikaisin.
- Uusi vesiliikennelaki
- Veneilijät keskimäärin hyvin perillä uudesta laista.
- Keskustelua/kysymyksiä lähinnä aiheuttanut päällikön vastuu, sekä kysymys siitä voiko aluksen päällikkö huviveneessäkin olla esim. maissa vaikka vene liikkeellä.
- Merikartta -kysymys aiheuttanut paljon keskustelua veneilijöiden keskuudessa – pitääkö AINA olla mukana? Riittääkö sähköinen kartta? Jos, niin minkälainen?
- Vuokraveneistä ja/tai kokemattomista veneilijöistä vähän havaintoja LSMV:n alueelta.
COVID-19 vaikutukset veneilyssä:
Koronasta johtuen vähemmän tarkastuksia Länsi-Suomen merivartioston vastuualueella kuin tavallisesti.
Lisätietoa vesiliikennelaista:
Vesiliikennelaki 2020 (Traficomin verkkosivut)