Vartiolaiva Turvan koetankkaus on askel kohti vähäpäästöisempää meriliikennettä

7.4.2021 14.54
Tiedote

Vartiolaiva Turva koetankattiin huhtikuun 1. päivänä biokaasulla Vuosaaren Satamassa Helsingissä. Tankkauksen tavoite oli testata Turvan polttoainejoustavuutta. Biokaasu on tällä hetkellä meriliikenteen vähäpäästöisin polttoaine, ja testin tavoite on edistää kestävän kehityksen tavoitteita ja vähäpäästöiseen liikenteeseen siirtymistä. Tankkaus on ensimmäinen laatuaan niin Turvalla kuin Suomen valtion aluksilla.

Vuonna 2014 käyttöön otettu Turva on alusta asti suunniteltu käyttämään ympäristöystävällisiä polttoaineita. Tällä hetkellä Turva kulkee nestemäisellä maakaasulla (LNG), jota aluksella kuluu tuhat tonnia vuodessa. 

Koetankkauksessa käytetty biokaasu eli LBG tuli Gasumin Turun tuotantolaitokselta ja on kokonaan valmistettu kierrätettävästä aineesta. LNG sen sijaan on vähintään osittain öljytuotannon sivutuote. Näitä kahta polttoainetta voidaan sekoittaa ja käyttää samoilla aluksilla. Biokaasun avulla meriliikenteen päästöjä voidaan vähentää jopa 30 – 60 prosenttia. Koska Gasum tuottaa biokaasua myös Turun laitoksellaan, on Turvan mahdollista jatkossa tankata kokonaan kotimaista biokaasua.

Biokaasun käyttö on kuitenkin tällä hetkellä kallista, sillä kaasun EU-tason sääntely eli ole vielä voimassa. Rajavartiolaitoksen alusyksikön päällikön, komentaja Marko Aheriston mukaan kokonaan biokaasun käyttöön siirtyminen on tällä hetkellä merkittävästi kalliimpaa kuin LNG:n käyttö, mutta vähäpäästöiset polttoaineet ovat tulevaisuuden trendi.

- Biokaasu tulee joka tapauksessa olemaan potentiaalinen vaihtoehto ja harkitsemme vakavasti siirtymistä sen käyttöön, toteaa Aheristo.

96 metriä pitkä vartiolaiva Turva on ensimmäinen Suomen valtion aluksista, joka käy nestemäisellä maakaasulla. Nyt tehtävä tankkaus on osa Rajavartiolaitoksen strategiaa entistä vähäpäästöisempään kalustoon siirtymisestä.

Rajavartiolaitos on parhaillaan hankkimassa kahta uutta vartiolaivaa korvaamaan vanhentunutta kalustoa. Näiden alusten hankinnassa polttoainejoustavuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeitä kriteerejä.

Lisätietoja:  

Komentaja Marko Aheristo, Rajavartiolaitoksen teknillinen osasto, [email protected], +358295420451

Komentaja Mikko Simola, Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja, Rajavartiolaitos, [email protected] +358295426002

Turva-laiva satamassa kuvattuna korkealta. Aluksen edessä on Gasumin tankkiauto.

Raja - tiedote